Chińska motoryzacja w Polsce: Które marki są już dostępne? Ile kosztują?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Chińska motoryzacja w Polsce: Które marki są już dostępne? Ile kosztują?

Udostępnij:

Oferta chińskich samochodów w Polsce stale się poszerza, nad Wisłą pojawiają się kolejne marki i modele w atrakcyjnych cenach. Samochody te mogą okazać się dobrym wyborem zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Jak wygląda aktualnie oferta chińskich aut w Polsce?

Chińskie samochody kuszą przede wszystkim ceną, nowoczesnym designem i bogatym wyposażeniem. Producenci z Państwa Środka starają się też przekonać nabywców atrakcyjnymi warunkami gwarancji. Popularność chińskich aut gwałtownie rośnie wraz ze wzrostem ich podaży.

– Chińska marka MG znalazła się już w TOP20 pod względem liczby rejestracji, co jest wyraźnym dowodem na rosnące zainteresowanie samochodami pochodzącymi z Państwa Środka. Coraz częściej auta te można spotkać na polskich drogach, co również świadczy o tym, że zdobywają uznanie wśród kierowców. Kluczowym czynnikiem wpływającym na ich rosnącą popularność jest konkurencyjna cena – pojazdy te stanowią tańszą alternatywę dla europejskich modeli, oferując jednocześnie nowoczesne technologie oraz bogate wyposażenie. Wzrost sprzedaży chińskich samochodów pokazuje, że klienci coraz śmielej sięgają po mniej znane marki, zwracając uwagę nie tylko na koszty zakupu, ale również na dobry stosunek jakości do ceny – komentuje Oskar Jedliński, Dyrektor Działu Rozwoju Rynku w Superauto.pl.

Chińskie marki rosną w siłę. Dane mówią same za siebie

Tylko w 2024 roku chińskie marki zarejestrowały w Polsce łącznie 10 691 samochodów osobowych, stanowiąc tym samym 1,9 proc. rynku. Dla porównania w całym 2023 roku były to zaledwie 163 pojazdy. Najpopularniejszą chińską marką w Polsce w 2024 roku było MG, które sprzedało 6763 samochody, zajmując tym samym 20. miejsce wśród najpopularniejszych producentów samochodów w ogóle.

Główne atuty chińskich samochodów

Popularność ta wynika z kilku przewag. Oczywiście oferta chińskich samochodów jest zróżnicowana, jednak pewne ogólne atuty można wyodrębnić. Należą do nich:

  • niższa cena zakupu – chińskie samochody są średnio o jakieś 20-30 proc. tańsze od ich europejskich rywali,
  • bogate wyposażenie standardowe – już w standardzie oferują bogate wyposażenie w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i elementy z zakresu komfortu jak kamery 360 stopni, elektrycznie sterowane fotele, podgrzewana kierownica czy dostęp bezkluczykowy, a więc rzeczy, które u rywali często wymagają dopłaty,
  • atrakcyjne warunki gwarancji – wiele chińskich aut ma gwarancję na 7 lat lub 150 000 km,
  • atrakcyjny design – chińscy producenci stawiają na nowoczesny design i modne SUV-y oraz crossovery,
  • rozszerzenie oferty o silniki spalinowe i napędy hybrydowe – chińscy producenci reagują na aktualną sytuację na rynku aut elektrycznych i oferują przystępne cenowo modele spalinowe i hybrydowe,
  • przestronne wnętrza – chińskie auta mają często przestronne kabiny, zwłaszcza w tylnej części,
  • estetycznie wykończone kabiny – w kabinach chińskich aut znajdziemy dużo miękkich tworzyw, które przeczą dawnym stereotypom o tandetnych produktach z Chin.

Przyjrzymy się ofercie najpopularniejszych chińskich producentów dostępnych w Polsce. Wśród nich dominują SUV-y i crossovery, ale nie tylko.

MG

Najpopularniejsza chińska marka w Polsce oferuje przystępne cenowo samochody z napędem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym, począwszy od aut miejskich po SUVa klasy średniej. Każdy z modeli objęty jest gwarancją na 7 lat lub 150 000 km.

  • ZS Classic: Benzyna 1.5 (106 KM), 5-biegowa skrzynia manualna, cena od 79 800 zł, bogate wyposażenie (m.in. LED, kamera, tempomat). Rywal m.in. Suzuki S-Crossa i Dacii Duster.
  • ZS: Hybryda 197 KM, od 98 900 zł, średnie spalanie 5 l/100 km, bagażnik 443 l, bogate wyposażenie, rywal Dacii Duster i Skody Karoq.
  • MG3: Hybryda 195 KM, od 87 950 zł, miejski hatchback, średnie spalanie 4,4 l/100 km, rywal Toyoty Yaris i Renault Clio.
  • MG4: Kompaktowy elektryczny crossover, moc od 170 KM, cena od 130 900 zł, zasięg 350 km w bazowej wersji, baterie 49 kWh, ładowanie DC 88 kW. Rywal m.in. VW ID.3 i Renault Megane E-Tech.
  • HS: SUV klasy średniej, benzyna 1.5 turbo (170 KM), od 117 900 zł; wersja PHEV (272 KM, zasięg EV 100 km) od 164 500 zł. Rywale: Toyota RAV4 i Hyundai Tucson.

BAIC

BAIC oferuje, póki co 3 SUV-y, jednak wkrótce do gamy dołączą duże terenowe modele z silnikami benzynowymi w postaci BJ40 i BJ60 (oba oparte na ramie, pierwszy z nich to rywal Forda Bronco, drugi celuje w Toyotę Land Cruiser). Producent oferuje gwarancję na 5 lat lub 100 000 km.

  • Beijing 3: Kompaktowy crossover, silnik benzynowy 1.5 turbo (136 KM), 6-biegowa skrzynia manualna, cena od 84 900 zł i bogate wyposażenie. Rywale: MG ZS Classic, Dacia Duster, Suzuki S-Cross
  • Beijing 5: Średni SUV, silnik benzynowy 1.5 turbo 177 KM, skrzynia 7DCT, cena od 132 800 zł, bogate wyposażenie. Rywale: MG HS, Toyota RAV4 i Kia Sportage.
  • Beijing 7: Duży SUV, benzynowe 1.5 turbo 177 KM, skrzynia 7DCT, od 164 900 zł, przestronna kabina, bogate wyposażenie. Rywale: Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail.

Omoda

Omoda pojawiła się na rynku dopiero w połowie ubiegłego roku i to w dodatku tylko z jednym modelem 5, jednak zdążyła już zdobyć sporą popularność. Niedawno do gamy dołączył także elektryczny wariant E5. Producent udziela gwarancji na 7 lat lub 150 000 km. W tym roku do gamy dołączą średniej wielkości SUV z napędem hybrydowym – Omoda 7, celujący w Toyotę RAV4, a także większy model 9 z napędem hybrydowym plug-in o mocy ponad 600 KM i zasięgiem 150 km w trybie bezemisyjnym.

  • OMODA 5: Kompaktowy crossover, silnik benzynowy 1.6 turbo (147 KM), skrzynia 7DCT, od 115 500 zł, bogate wyposażenie. Wersja elektryczna E5: 204 KM, zasięg 402 km. Rywale: Nissan Qashqai, Skoda Karoq, Hyundai Kona

Jaecoo

Krótko po Omodzie do Polski trafiła kolejna marka koncernu Chery w postaci Jaecoo. Póki co w ofercie jest tylko kompaktowy SUV 7, jednak jeszcze w tym roku dołączy do niego mniejszy model 5. Z kolei gama modelu 7 zostanie rozszerzona o mocny wariant PHEV. Jaecoo również udziela gwarancji na 7 lat lub 150 000 km.

  • J7: Kompaktowy SUV, benzynowe 1.6 turbo (147 KM), skrzynia 7DCT, od 139 900 zł, wersje FWD/AWD, nowoczesne wnętrze, bogate wyposażenie, spory bagażnik (480-564 l) i wersja 4×4. Rywale: Hyundai Tucson, Kia Sportage, VW Tiguan.

Forthing

Jesienią 2024 roku na rynku polskim pojawiła się nowa marka Forthing. Należy ona do koncernu Dongfeng i oferuje póki co dwa modele w postaci kompaktowego SUV-a T-Five oraz średniej wielkości minivana U-Tour. W tym roku gamę modelu T-Five uzupełni klasyczna hybryda (HEV). Producent udziela gwarancji na 5 lat lub 150 000 km.

  • T-Five: Kompaktowy SUV, benzynowe 1.5 turbo z Mitsubishi (177 KM), skrzynia 7DCT, cena od 135 900 zł, atrakcyjny design, bogate wyposażenie. Rywale: Hyundai Tucson, MG HS, Jaecoo 7, BAIC Beijing 5
  • U-Tour: Minivan 7-miejscowy, długość 4,85 m, bogate wyposażenie, cena od 153 900 zł, silnik 1.5 T-GDI 177 KM, skrzynia 7DCT, funkcjonalne wnętrze. Rywale: VW Touran, Renault Grand Kangoo.

BYD

Wielki chiński koncern i jednocześnie największy na świecie producent aut elektrycznych od sierpnia 2024 roku jest dostępny również w Polsce. Producent oferuje 4 samochody różnej wielkości i segmentów, zarówno hybrydowe (PHEV) jak i elektryczne. W tym roku ofertę zasili też bazowy elektryczny model Seagull, będący rywalem m.in. Dacii Spring.

  • Seal U: Średniej wielkości SUV (elektryczny/PHEV), 218 lub 324 KM (PHEV AWD), z od 169 900 zł, zasięg elektryczny do 500 km (do 80 km w wersji PHEV), bogate wyposażenie, nowoczesny design, baterie 71,8-87 kWh (PHEV 18,3 kWh). Rywale: Skoda Kodiaq, Kia Sorento, VW ID.4
  • Dolphin: Kompaktowy elektryczny hatchback, od 141 000 zł, moc 95-204 KM, baterie 44,9-60,4 kWh, zasięg do 427 km. Rywale: MG4, VW ID.3
  • Seal: Elektryczny sedan klasy średniej, od 215 900 zł, wersje RWD (313 KM) i AWD (530 KM, 3,8 s od 0 do 100 km/h), baterie 82,5 kWh, zasięg 520-570 km, bogate wyposażenie, nowoczesny design. Rywale: Tesla Model 3, VW ID.7
  • Sealion 7: Elektryczny SUV coupe klasy średniej, od 219 900 zł, RWD 313 KM) AWD (530 KM), zasięg do 502 km, bogate wyposażenie, nowoczesny design, bagażnik 520 l. Rywale: VW ID.5, Ford Mustang Mach-E.

Pozostałe marki i nowości na rynku

Oczywiście na rynku są jeszcze inne marki jak Maxus, Skywell, Skyworth, DFSK itd. Jeszcze w tym roku swoje spalinowe SUV-y z rodziny Tiggo przedstawi marka Chery, która według zapowiedzi zaoferuje przystępne cenowo i funkcjonalne samochody. Wkrótce do oferty dołączą też samochody marki Leapmotor, oferującej auta elektryczne i z napędem EREV.

Chińskie samochody – dlaczego warto?

Wiele chińskich aut mieści się w kwocie 150 000 zł, a zatem w pułapie uproszczonej procedury leasingu. Jeśli zaś chodzi o auta elektryczne, kosztują one poniżej 225 000 zł, a zatem łapią się na najnowszy program NaszeAuto (nowa wersja programu Mój Elektryk), który okaże się atrakcyjną ofertą zwłaszcza dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą . Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla MG HS Exclusive z silnikiem 1.5T i skrzynią DCT:

  • Cena katalogowa: 140 150 zł
  • Cena Superauto.pl po rabacie: 132 150 zł
  • Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
  • Wpłata własna 30% (40 000 zł)
  • Wartość wykupu 20% (27 000 zł).
  • Rata netto: 1632 zł

MG HS 2025 w leasingu – korzyści podatkowe

Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:

  • w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 107 574 zł
  • w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 119 945 zł

Podsumowanie

Podsumowując chińskie marki kuszą atrakcyjnymi cenami, bogatym wyposażeniem, ciekawym designem i rozbudowaną gamą modeli. W połączeniu z atrakcyjnymi warunkami gwarancji stanowią one realną alternatywę dla znacznie droższych europejskich rywali. Jako przedsiębiorcy docenimy również fakt, że w kwocie poniżej 150 000 zł dostaniemy wiele sporych, naprawdę bogato wyposażonych modeli, które pod wieloma względami nie ustępują czołowym rywalom.

Artykuł sponsorowany