Chrome po 8 latach od premiery. Jak sobie radzi?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Jaka jest popularność wśród polskich internautów przeglądarki Google Chrome po 8 latach od premiery? Jak radzi sobie jej młodszy brat – Chrome Mobile? Odpowiedzi przynoszą analizy firmy Gemius.

Zdjęcie główne artykułu by picography.co

2 września 2008 roku firma Google pokazała światu wersję beta nowej przeglądarki, a w grudniu zaoferowała już stabilnego Chrome’a. Przez pierwszy rok polscy internauci niespiesznie zapoznawali się z nowym produktem ─ w trzecim kwartale 2009 roku z Chrome’a pochodziło 2,2 proc. odsłon w polskiej sieci (źródło: gemiusPrism). Jednak od tego momentu rozpoczęła się bardzo dynamiczna ekspansja przeglądarki amerykańskiego giganta.

Na podbój polskiej sieci

W trzecim kwartale 2010 roku Chrome był już przeglądarką, z której pochodziło 7,8 proc. odsłon w internecie. Od końca 2010 roku do pierwszych miesięcy 2012 roku program zdobywał rynek w rekordowym tempie – od 10 proc. odsłon w czwartym kwartale 2010 roku do 21,8 proc. w pierwszym kwartale 2012 roku. Wtedy również z Chrome’a pochodziła ponad jedna piąta (21,8 proc.) ruchu w sieci.

Wolniej, ale wciąż do przodu

Od drugiego kwartału 2012 roku udział Chrome’a w sieci nie rósł już tak szybko, w drugim i trzecim kwartale 2013 roku zatrzymał się na poziomie 28,9 proc. Był to jednak okres, w którym zaczęła się umacniać pozycja przeglądarki Chrome Mobile ─ wprowadzonej na rynek w czerwcu 2012 roku. W czwartym kwartale 2013 roku pochodził z niej jej 1 proc. ruchu internetowego. Kolejny rok przyniósł mozolne zwiększanie zasięgu przez Chrome’a i coraz szybsze tempo wzrostu odsetka odsłon wykonywanych za pomocą Chrome Mobile. W czwartym kwartale 2004 roku Chrome odnotował swój rekord w całej ośmioletniej karierze: był programem, za pomocą którego internauci generowali jedną trzecią odsłon w internecie (33,3 proc.). Chrome Mobile miał w tym momencie udział w sieci na poziomie 3,7 proc., jednak z kwartału na kwartał zwiększał tempo przyrostów.

Chrome w dół, Chrome Mobile w górę

Na początku 2015 roku skończyła się dobra passa Chrome’a. Zaczął tracić udziały w rynku przeglądarek, w drugim i trzecim kwartale były to spadki o 1 punkt procentowy na kwartał. Zmiana trendu jest zauważalna dopiero w 2016 roku. W tej chwili Chrome znowu idzie do góry, jednak jeszcze w drugim kwartale tego roku zaliczył najniższy udział w sieci od dwóch lat: pochodzi z niego 30,9 proc. ruchu w internecie. W tym samym czasie jego młodszy brat – Chrome Mobile – zwiększa udziały w rynku przeglądarek w tempie nawet 3 punktów procentowych na kwartał.

Analizowane dane pochodzą z rankingu grup przeglądarek używanych przez internautów, którzy łączą się z siecią z obszaru Polski.