Co Polacy sądzą o własnym biznesie?

Dodane: 27.10.2021

Informacja prasowa

Udostępnij:

Tylko 20% Polaków jest skłonna do założenia własnej firmy w tym momencie.Co ciekawe, z obecnej formy zatrudnienia jest zadowolonych jedynie 18,5% Polaków. Polacy negatywnie oceniają aktualne warunki do założenia własnej firmy. Wśród wymienianych powodów niechęciPolacy wskazywali na wysokie koszty (24%) i zbyt dużo formalności (19%) związanychz prowadzeniem własnej działalności, a także planowane zmiany w podatkach dla przedsiębiorców wynikające z Polskiego Ładu (według 12,5% badanych) oraz ryzyko ograniczeń dla przedsiębiorców wywołanych pandemią.

Własny biznes mało atrakcyjny

Aż 54% Polaków aktualnie nie jest skłonnych do założenia własnej firmy, a 21% nawet nie wie, czy chciałoby założyć firmę, zaś 4% prowadzi już działalność. Według 31% respondentów najbardziej zniechęca brak pomysłu na biznes, jak również zbyt duże ryzyko niepowodzenia (30%) oraz brak znajomości zasad prowadzenia biznesu (27%). Jest na to jednak sposób – zgodnie z badaniem wśród przedsiębiorców w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy blisko 32% uważa, że franczyza jest sprawdzonym pomysłem na biznes.

Zgodnie z badaniem ,,Własny biznes’’ Polacy, którzy są skłonni do założenia własnej firmy najchętniej chcieliby prowadzić biznes w obszarze usług (blisko 32% wskazań), produkcji (18%), stacjonarnego sklepu (12%), doradczym (11%) oraz freelancingu (11,6%). Niewiele osób jest zainteresowanych biznesem w modelu e-commerce, na który wskazało tylko 8% badanych, a także modelem franczyzowym (5%). E-commerce jest stosunkowo młodą gałęzią gospodarki, zaś franczyza to tak naprawdę gotowy pomysł na biznes, który sprawdza się u wielu innych. Dlaczego więc wciąż nie jest to atrakcyjny model? Szczególnie w kontekście tego, że Polaków do założenia własnej firmy zniechęca brak pomysłu na biznes i duże ryzyko niepowodzenia. Model franczyzowy jest odpowiedzią na powody, dla których Polacy obawiają się założenia własnej firmy. Franczyza to tak naprawdę gotowy pomysł na biznes z mniejszym ryzykiem niż budowanie firmy od zera.

Czy franczyza to sukces na wyciągnięcie ręki?

Zalet modelu franczyzowego jest wiele – według badania blisko 32% przedsiębiorców uważa, że największą korzyścią jest możliwość pracy pod znanym szyldem, znaną marką (51,5%). Na zapewnione wsparcie marketingowe wskazuje 39,5% badanych. Najczęściej wymieniane zalety modelu franczyzowego to również lepsze warunki współpracy z kontrahentami i dostawcami (blisko 39% wskazań), dostęp do wiedzy i szkoleń (36%), wsparcie finansowe od franczyzodawcy (27%) oraz silniejsza pozycja konkurencyjna (26,5%), a także know-how dotyczące sposobu prowadzenia biznesu (14,5%). Dla blisko 12,5% franczyza stanowi większą stabilność biznesu.

Każdy model biznesowy ma swoje niedoskonałości. Prowadzenie biznesu w formie franczyzy wiąże się, dla blisko 72% badanych, z odpowiedzialnością zbiorową. Często pojawia się także obawa przed upadkiem franczyzodawcy oraz ograniczeniem swobody działania.

– Na rynku funkcjonują różne modele franczyzy, a franczyzodawcy określają własne standardy współpracy. W Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan dostarczamy zrzeszanym przedsiębiorcom niezbędne narzędzia do rozwoju biznesu, jednocześnie nie ograniczając ich kreatywności i samodzielności. Aktywna postawa franczyzobiorców w połączeniu z korzyściami dostarczanymi przez sieć przyczynia się do wspólnego sukcesu. Silna i rozpoznawalna marka franczyzowa zapewnia poczucie bezpieczeństwa i potrzebne wsparcie w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Naszemu modelowi zaufało już ponad 2.100 przedsiębiorców, którzy prowadzą 3.200 sklepów i zatrudniają 30.000 pracowników. Z mojego doświadczenia i obserwacji uważam, że Polacy są przedsiębiorczym narodem, który radzi sobie z wyzwaniami.– mówi Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding.