Co przywozimy z Carpathian Startup Fest?

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Co przywozimy z Carpathian Startup Fest?

Udostępnij:

Wracamy z południowej Polski, gdzie przez dwa dni uczestniczyliśmy w Carpathian Startup Fest. Nasz łup to zestaw rozmów z ludźmi tworzącymi nasz rodzimy ekosystem.

MamStartup to medium, które jest silne siłą ludzi budujących polskie startupowe uniwersum. Dlatego tym, co nas zawsze najbardziej interesuje, są właśnie osobowości. Będąc więc na takim wydarzeniu jak Carpathian Startup Fest, które przyciąga na południowy skrawek Polski i founderów, i inwestorów, i aniołów biznesu, i mentorów, i ekspertów, z wielką radością oddaliśmy się temu, co jest dla nas najciekawsze. Rozmowom.

O budowaniu lokalnych społeczności

Maciej Jacenik, ecosystem builder w Startup Wroclaw oraz specjalista w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, opowiadał o wrocławskim know-how na budowę lokalnej społeczności startupów. Co jest najskuteczniejszą metodą, a co nie sprawdza się w ogóle? Czy da się budować community oddolnie, bez angażowania miejskich instytucji?

O lokalnych wyzwaniach rozmawialiśmy też z Krzysztofem Borowiczem, prezesem zarządu Krośnieńskiego Inkubatora Technologicznego KRINTECH i zarządca Inkubatora Przedsiębiorczości Krosno. Tamtejszy zespół ma ambitne pomysły na wspieranie podkarpackich innowatorów, ale też zdaje sobie sprawę z codziennych ograniczeń, jakie przed nimi stoją.

Kącik literacko-refleksyjny

Do naszego studia zawitał też Tomasz Snażyk, CEO Startup Poland. Pretekstem do rozmowy była „Dekada” – napisana przez niego książka, poświęcona dziesięcioleciu polskiego ekosystemu. Thriller? Romans? Powieść historyczna? Szalenie ciekawiło nas to, jaki jest charakter tej powieści. Tomek nie bał się spoilerować i zdradził, że jego publikacja ma szczęśliwe zakończenie. Podkreślał też, że nie jest to kolejny raport o polskim ekosystemie. Jak twierdzi, chciał oddać głos przedsiębiorcom, by to oni opowiedzieli o tym, jak im się przez te ostatnie dziesięć lat żyło.

Z nadzieją w przyszłość (?)

O ile Tomasz Snażyk opisuje przeszłość, tak Michalina Mróz, dyrektorka Centrum Transferu Technologii i Przedsiębiorczości w WSIiZ oraz wiceprezeska PRME Chapter Poland, działa na rzecz przyszłości. Swoją codzienną działalnością wykuwa następne pokolenie founderów, przedsiębiorców, managerów, ucząc młodych ludzi kluczowych biznesowych umiejętności. W rozmowie z nią przeważały wątki wyzwań pracy z GenZ, oswajaniem wrażliwej młodzieży z ryzykiem i przekonania ich do śmielszych przedsiębiorczych ruchów.

Relacje między founderami a inwestorami: to skomplikowane

Maciej Zientara, przedsiębiorca, anioł biznesu i inwestor, który równo rok temu zainwestował w Campus AI, przekonywał na swoim panelu, że 90% startupów nie zasługuje na inwestycje. Pytaliśmy go więc – co jest nie tak z tyloma founderami, iż nie potrafią przekonać do siebie inwestorów? Ciekawiło nas też, czy Maciej częściej mówi „nie”, a może raczej „jeszcze nie teraz”? Chcieliśmy też koniecznie dowiedzieć się, czy są jakieś szanse na poprawę.

Drugą perspektywę trudności w relacjach na linii founder-inwestor przedstawił nam Patryk Pijanowski, 21-letni przedsiębiorca i CEO Jetlabs, budujący Codejet. Swój pitch deck wysłał do 100 funduszy, a odpowiedź negatywną otrzymał od 97 spółek. Ale, jak twierdzi Patryk, z każdej odmowy wyciągał wnioski, rozbudowywał swoją prezentację i dążył do doskonałości. Wreszcie – udało się. Ale nawet po otrzymaniu finansowego wsparcia, nie można spocząć na laurach. Nasz rozmówca opowiadał nam m.in. o trudnościach w znalezieniu fachowców do pracy w startupie.

Różne oblicza marketingu

Anna Anomalia, założycielka MAG Modern Art Gallery oraz inicjatorka ArtIntell, tłumaczyła nam, czym jest kolejna marketingowa rewolucja. Słowo klucz to „zmysły”. W opinii Anny każdą markę da się przedstawić w sensualny, doświadczalny sposób. I tą drogą powinny podążać brandy, aby na dłużej zapaść w pamięć klientom.

Marek Bardoński, ekspert w zakresie zastosowań przetwarzania języka naturalnego i analizy predykcyjnej do działów marketingu i sprzedaży międzynarodowych korporacji z pomocą sztucznej inteligencji, zaciekawił nas „subtelnymi sygnałami sprzedażowymi. Dla nas brzmi to jak marketingowy oksymoron. A okazuje się, że jest to bardzo skuteczny i szalenie interesujący sposób na generowanie leadów. W rozmowie z Markiem sporo jest też o filantropii – gdyż wiele swojego czasu Marek poświęca właśnie na pomaganiu ubogiej czy bezdomnej młodzieży.

Networking w praktyce

Podczas Carpathian Startup Fest wszyscy korzystaliśmy z eventowej aplikacji opracowanej przez Gridaly. Zaprosiliśmy więc do rozmowy Michała Ratajczaka, CEO i współzałożyciel Gridaly i pytaliśmy go, jak tworzy się aplikacje skrojone pod konkretne wydarzenia. Ciekawiło nas też, czy jego networkingowe aplikacje nie eliminują tego, co w networkingu najlepsze – czyli elementu przypadku.

Wiele praktycznych porad dotyczących networkingu udzieliła nam Joanna Andryszczak, ambasadorka Coffideas, Venture Cafe oraz inicjatywy Gen4Gen. Rozmowa z nią to szereg konkretów, które każdemu pomogą odnaleźć się na dużych wydarzeniach i wrócić z nich z nowymi, wartościowymi kontaktami.

Czy technologie tworzą sztukę?

Gdy dowiedzieliśmy się, że ZAiKS wystartował z własnym labem dla startupów – musieliśmy zgłębić temat. Właśnie dlatego rozmawialiśmy z Agnieszką Cichocką, Head of Acceleration w ZAiKS Lab, która owo zagadnienie zna najlepiej. Przy okazji dowiedzieliśmy się o opracowanej przez nią i jej zespół mapę music techów. Już wkrótce napiszemy Wam o tej mapie więcej. W naszym wywiadzie nie brakło pytań o relację ze Spotify – bo to temat, który od dawna porusza przede wszystkim muzyków, ale i słuchaczy.

Wojtka Hazanowicza, foundera i CEO w Muzaic, pytaliśmy o to, co mu w duszy gra. Bo to człowiek orkiestra, dosłownie i w przenośni. Najważniejszym wątkiem w wywiadzie był ten, w którym Wojtek przedstawia zupełnie inną perspektywę na kulturę w biznesie. W jego opinii, startupy zajmujące się muzyką czy sztuką per se mają większą szansę na sukces niż fintechy czy healthtechy. Dlaczego?

O tym wszystkim dowiecie się z naszych wywiadów, które już lada moment będziemy publikować na naszym kanale YouTube.

Wszystkim rozmówczyniom i rozmówcom dziękujemy za poświęcony nam czas!