Co trzeci element garderoby w Polsce będzie z drugiej ręki. Te firmy napędzają zmianę

Dodane:

Julia Sienkiewicz Julia Sienkiewicz

Co trzeci element garderoby w Polsce będzie z drugiej ręki. Te firmy napędzają zmianę

Udostępnij:

Polski rynek odzieży używanej rośnie w szybkim tempie – w ciągu sześciu lat średnio o 34% rocznie. Startupy zero-waste, takie jak Ubrania do Oddania, Vive Group czy Wosh Wosh, pokazują, że moda i ekologia potrafią iść w parze.

Boom na modę second-hand

Według raportu OC&C Strategy Consultants, 62% Polaków w wieku 26-45 lat oraz 54% osób w wieku 18-25 lat kupuje używane ubrania online. Z kolei w 2029 roku już co trzeci kupowany w Polsce element garderoby będzie pochodzić z drugiej ręki – prognozują eksperci OC&C.

Popularność platform takich jak Vinted, OLX czy Allegro Lokalnie sprawiła, że second-handy przestały być postrzegane wyłącznie jako źródło oszczędności. Dla coraz większej grupy konsumentów zakupy z drugiej ręki to sposób na wyróżnienie się, eksperymentowanie ze stylem i dbanie o środowisko.

– Choć konsumenci mają różne motywacje, które przekonują ich do zakupów używanej odzieży, to w Polsce kwestie ekonomiczne nadal mają kluczowe znaczenie. Klienci lubią polować na okazje i często czerpią satysfakcję ze znajdowania atrakcyjnych ofert cenowych – mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants.

Najczęściej kupowane marki na Vinted w Polsce to H&M, Reserved, Sinsay, Pepco, Shein i KiK – czyli te same, które dominują w zakupach nowych ubrań. To pokazuje, że konsumenci chętnie nadają drugie życie popularnym sieciówkom.

Nowe wyzwania dla marek odzieżowych

Rosnąca popularność second-handów zmusza producentów odzieży do przemyślenia swoich strategii i dostosowania się do trendu mody cyrkularnej. Eksperci OC&C wskazują trzy możliwe drogi: obrona pozycji w segmencie nowych ubrań i wzmacnianie przewag konkurencyjnych względem platform odsprzedających online, dywersyfikacja przychodów poprzez dodatkowe usługi, takie jak wynajem, naprawa, stylizowanie ubrań czy retail media albo wejście na rynek odzieży używanej przez uruchomienie własnych platform odsprzedażowych albo współpracę z zewnętrznymi operatorami.

Coraz więcej zagranicznych marek pokazuje, jak można nadać ubraniom drugie życie: H&M prowadzi program „Garment Collecting”, umożliwiający oddawanie nieużywanych ubrań do recyklingu lub ponownej sprzedaży, Zara w ramach inicjatywy „Join Life” wykorzystuje materiały organiczne i recyklingowe, a Lululemon w partnerstwie z firmą Trove oferuje platformę odsprzedażową dla używanych ubrań sportowych.

– Ubrania nie są produktem o jednorazowym cyklu życia. Stały się obiektem rotacji, wymiany i ponownego wykorzystania. Dla marek oznacza to konieczność przemyślenia całego łańcucha wartości – od projektowania, przez logistykę zwrotną, po obsługę klienta – podkreśla Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants.

Takie działania pokazują, że wejście w segment second-hand i moda cyrkularna to nie tylko szansa na dodatkowe przychody, ale też sposób na budowanie wizerunku marki odpowiedzialnej ekologicznie i dostosowanej do oczekiwań coraz bardziej świadomych konsumentów.

Polskie firmy w duchu gospodarki cyrkularnej

Obok globalnych platform, na znaczeniu zyskują także rodzime inicjatywy, które tworzą własne rozwiązania oparte na gospodarce cyrkularnej. Do najciekawszych projektów należą:

Ubrania do Oddania

Ubrania do Oddania to polska platforma, która umożliwia użytkownikom przekazywanie niepotrzebnych ubrań i akcesoriów na rzecz organizacji charytatywnych. Model działania Ubrania Do Oddania opiera się na prostym i wygodnym procesie. Użytkownicy rejestrują się na stronie i wybierają kampanię charytatywną, której chcą pomóc. Następnie spakowane ubrania w kartonach o wadze 10–20 kg odbiera bezpłatny kurier DPD. Przekazane rzeczy trafiają do Butików Cyrkularnych – sklepów vintage w galeriach handlowych w miastach takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Kraków i Łódź, gdzie znajdują nowych właścicieli, a jednocześnie wspierają wybrane organizacje charytatywne.

W 2024 roku startup wystartował z programem Szkoła w Porządku, którego celem jest pomoc w zmniejszeniu nierówności społecznych w polskim systemie edukacyjnym. Udział w nim pomoże pozyskać dodatkowe fundusze na działania placówki. Dzieje się to poprzez zbieranie ubrań i akcesoriów przez darczyńców, wysyłanie ich do Ubrania Do Oddania, a później przeliczanie przesłanych kilogramów na złotówki. 10 zebranych kilogramów to 5 złotych na koncie placówki edukacyjnej.

Ponadto, w kilku miejscach w Polsce UDO umieściło już tzw. ubraniomaty, czyli urządzenia do zbiórki tekstyliów.

WoshWosh

WoshWosh to warszawski startup, który od 2015 roku specjalizuje się w cyrkularności obuwia. Oferuje kompleksowe usługi, takie jak profesjonalne czyszczenie, naprawa, renowacja, szewstwo oraz personalizacja obuwia. Działa zarówno stacjonarnie w Warszawie, jak i online, umożliwiając klientom z całej Polski skorzystanie z jej usług.

Firma angażuje się w edukację ekologiczną i wspiera drugi obieg obuwia – do tej pory zebrała i przekazała ponad 200 tysięcy par butów, przyczyniając się do zmniejszenia śladu węglowego i oszczędności wody. WoshWosh wykorzystuje nowoczesne technologie, takie jak ozonowanie, aby skutecznie usuwać bakterie i nieprzyjemne zapachy, a od 2023 roku współpracuje z siecią Żabka, umożliwiając klientom oddawanie butów do naprawy i czyszczenia w pobliskich sklepach.

Firma WoshWosh od lat angażuje się również w pomoc osobom w kryzysie bezdomności poprzez organizowanie ogólnopolskich zbiórek obuwia. W ramach tych akcji zbierane są używane buty, które następnie są czyszczone, naprawiane i przekazywane potrzebującym. Dzięki tym działaniom udało się zebrać i przekazać już ponad 200 tysięcy par butów.

VIVE Textile Recycling

VIVE Textile Recycling to polska firma z ponad 30-letnim doświadczeniem, która łączy działalność recyklingową z odpowiedzialnością społeczną. Dzięki nowoczesnym technologiom sortowania i recyklingu tekstyliów, codziennie przetwarza setki ton odzieży, nadając jej drugie życie.

Jednym z kluczowych projektów VIVE Textile Recycling jest akcja Game4Planet, która polega na zbiórkach odzieży w zamian za vouchery do sklepów Vive Profit. Dochody ze sprzedaży tych ubrań są przeznaczane lokalnym organizacjom. Natomiast przekazane do Game4Planet rzeczy wracają do obiegu – między innymi będą mogły posłużyć do produkcji czyściwa albo kompozytu tekstylnego.

Moda przyszłości będzie cyrkularna

Do 2029 roku wartość polskiego rynku online odzieży używanej przekroczy 3 mld euro – pokazuje raport OC&C. To ogromna szansa dla firm działających w duchu zero-waste i ekologii, które mogą stać się głównymi beneficjentami rosnącej popularności second-handów. Widać wyraźnie, że moda w Polsce coraz mocniej wpisuje się w globalny trend zrównoważonego rozwoju – a ubrania w obiegu zamkniętym stają się nie tylko wyborem ekologicznym, ale i mainstreamowym.