Zbyt wielu twórców startupów skupia się na budowaniu produktu. Nawet jeśli przeprowadzają wstępne wywiady z klientami i starają się uzyskać informację zwrotną z rynku, to rzadko kiedy poświęcają czas, żeby zagłębić się w zrozumienie niuansów funkcjonowania swoich klientów.
To co przyszły klient powie Ci w trakcie wywiadu jest bardzo cenne, ale nigdy nie wiesz czy naprawdę tak myśli i czy w to wierzy. Prowadzenie takich rozmów można porównać do oglądania zwierząt w zoo. Można zobaczyć jak wyglądają “na żywo”, ale nie jest to ich naturalne środowisko.
Dzień 9 to czas na customer safari — pozwoli zobaczy co robią, co mówią i w co wierzą przyszli użytkownicy Twojego produktu. Koncepcja safari jest bardzo prosta. Zamiast wybierać się do zoo żeby zobaczyć lwy, jedziesz samochodem przez afrykańską sawannę i obserwujesz jak zachowują się w codziennym życiu.
Jeśli przykładowo wpadłeś na pomysł stworzenia inteligentnego kubka do kawy wybierz się do kawiarnii, usiądź przy stoliku i obserwuj klientów. Zobacz co robią, jak sobie radzą z np. zakładaniem wieczka, słodzeniem lub chwytaniem za niewygodne ucho. Zobacz czy są jakieś prawidłowości, może w podobnych okolicznościach zdarza im się wylać kawę. Poznaj jak w praktyce wygląd korzystanie z produktu.
Jeśli Twój biznes jest bardziej cyfrowy znajdź miejsca online, w których przebywają i rozmawiają Twoi klienci. Czytaj o czym rozmawiają. Szukaj ciekawych fraz, słów kluczowych, przekonań, rozwiązań, które sobie polecają, opinii, źródeł informacji, z których korzystają. Postaraj się zrozumieć ich sposób myślenia, podejmowania decyzji itp.
1. Wejdź na Reddit. Znajdź subreddity popularne w Twojej branży. Zobacz co najczęściej pojawia się w zakładanych wątkach.
2. Wejdź na Quorę i sprawdź jakie pytania zadają potencjalni użytkownicy Twojego produktu. Sprawdź jakich odpowiedzi udzielają.
3. Poszukaj tematycznych grup na Facebooku i zobaczy czym żyją.
4. Wejdź na LinkedIn i poszukaj grup powiązanych z Twoim produktem.
5. Poczytaj popularne fora i blogi.
6. Skorzystaj z Buzzsumo i zobaczy jakie treści powiązane z Twoją firmą są najbardziej popularne w social mediach.
Poświęć minimum 10 godzin na customer safari. Gwarantuję Ci, że skorygujesz wcześniej stworzoną koncepcję. Poznasz świat, o którym nie miałeś pojęcia. Będziesz w stanie uniknąć wielu błędów przy podejmowaniu decyzji dotyczących produktu i marketingu.
–
Przeczytałeś właśnie dziewiąty odcinek z cyklu pt. „Startup w 30 dni”. Zaprosiliśmy do niego 30 polskich przedsiębiorców, których poprosiliśmy o współtworzenie tej historii stworzenia jednego startupu. Każdy odcinek ma na celu przybliżenie jednego dnia z życia startupu i pokazanie, jak wygląda tworzenie e-biznesu od środka. Za dwa tygodnie opublikujemy dziesiąty odcinek.
–
Mateusz Tarczyński
Współwłaściciel oraz CEO Woodpecker.co sp. z o.o., dostarczającej software do automatyzacji sprzedaży. Seryjny przedsiębiorca. Pasjonat niebanalnego marketingu, skutecznego zarządzania i budowania produktów.