Rośnie zapotrzebowanie rynku na innowacyjne rozwiązania w obszarach climate-tech i energetyki, a jednocześnie jest to wciąż nisza, którą można wypełnić polskimi technologiami. Z raportu GUS „Wskaźniki zielonej gospodarki w Polsce 2020” wynika, że Polska jest jednym z krajów o najniższym indeksie ekoinnowacyjności wśród państw Unii Europejskiej. W 2019 r. znalazła się na 24 pozycji w rankingu 28 krajów UE. Polska wraz z Bułgarią, Węgrami, Cyprem, Rumunią, Słowacją, Chorwacją, Maltą, Estonią, Grecją i Litwą została jednak zakwalifikowana do grupy krajów, które nadrabiają zaległości w zakresie tzw. ekoinnowacji.
– W procesie zielonej transformacji potrzebne są innowacyjne rozwiązania technologiczne, które pozwolą na sprawne przeprowadzenie zmian oraz zwiększą konkurencyjność naszej gospodarki. Jednym z celów, jakie stawiamy sobie w PFR jest włączenie w proces transformacji rodzimych firm – ich produktów oraz usług, budując w ten sposób polski łańcuch wartości w obszarze Odnawialnych Źródeł Energii. Dlatego czwartą edycję Szkoły Pionierów PFR dedukujemy „zielonym” innowacjom i tworzącym je początkującym przedsiębiorcom, aby bogatsi o wiedzę przekazaną im przez ekspertów, mogli odważnie wejść na rynek – mówi Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PFR.
– Dbałość o środowisko naturalne jest ważnym elementem działań Allegro. Wdrożyliśmy ambitną strategię zrównoważonego rozwoju, która pomoże nam minimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Obejmujemy w niej działania takie jak: redukcja śladu węglowego, budowanie zrównoważonego łańcuch dostaw, ale także budowanie różnorodnego środowiska pracy. Jesteśmy dumni z bycia partnerem zielonej edycji Szkoły Pionierów PFR, ponieważ promuje ona bliskie nam prośrodowiskowe postawy wśród przedsiębiorców, a także poprzez realizowane w jej trakcie projekty, może w przyszłości wesprzeć realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju – mówi Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro
Podczas rekrutacji do czwartej edycji Szkoły Pionierów PFR eksperci PFR wyłonili 50 uczestników i uczestniczek z całej Polski. Są wśród nich osoby w różnym wieku, o różnorodnych kompetencjach i doświadczeniu, które łączy jedno – chęć tworzenia rozwiązań sprzyjających ochronie klimatu.
– Przez najbliższe trzy tygodnie nasi Pionierzy będą zdobywać kompetencje niezbędne do prowadzenia innowacyjnego biznesu. Wierzę, że dzięki intensywnym warsztatom i wsparciu, jakie otrzymają od ekspertów, wkrótce dołączą do grona absolwentów, którzy zyskują zaufanie inwestorów oraz prężnie rozwijają swoje startupy – w sumie absolwenci Szkoły zbudowali już 85 projektów, i zebrali ponad 100 milionów złotych finansowania na ich rozwój – mówi Eliza Kruczkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR Szkoła Pionierów.
PFR to konkretni ludzie i konkretne sukcesy – dotychczasowi absolwenci stworzyli już kilka zielonych rozwiązań. Przykładem jest uczestnik pierwszej edycji – Maciej Grunt i jego startup Hilo Solutions, który opracował rozwiązanie do zarządzania zapasowymi źródłami energii. Dziś jego firma może pochwalić się ponad 1 mln zł finansowania na rozwój.
– Szkoła Pionierów PFR była pierwszą konfrontacją naszego pomysłu z ekspertami i momentem dla nas krytycznym. Myślę, że bez wiedzy, kontaktów oraz szerokiej perspektywy, zyskanych przeze mnie podczas programu, nie bylibyśmy teraz w tym miejscu, w którym jesteśmy – mówi Maciej Grunt, CEO Hilo Solutions.
Dzięki umiejętnościom zdobytym podczas warsztatów uczestnicy będą pracować nad swoimi rozwiązaniami przez następne 4 miesiące, aby na początku nowego roku podczas Gali Finałowej zaprezentować je przed jury oraz potencjalnymi inwestorami z portfolio PFR Ventures. Rozwiązania, które jury uzna za najciekawsze otrzymają nagrody o łącznej wartości ponad 100 tys. zł oraz szansę skonsultowania swojego projektu z międzynarodowym gronem innowatorów w jednej z europejskich stolic startupowych.
Za program merytoryczny odpowiadają praktycy biznesu i eksperci wchodzący w skład Rady Programowej: Eliza Kruczkowska – Dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR, Aleksandra Przegalińska – Badaczka MIT i Akademii im. Leona Koźmińskiego, prof. Olaf Żylicz – Wyższa Szkoła Bankowa, Kamil Wyszkowski – Dyrektor Generalny ONZ Global Compact w Polsce, Irena Pichola – Partner Deloitte, Rafał Małecki – Partner EEC Ventures oraz Grzegorz Garczyński – Head of Performance Marketing w Booksy.
Program realizowany jest przez Polski Fundusz Rozwoju przy wsparciu partnera strategicznego – Allegro. Patronami honorowymi są Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii.