Czy ChatGPT osiągnął już szczyt popularności? Tak sugerują najnowsze dane

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Czy ChatGPT osiągnął już szczyt popularności? Tak sugerują najnowsze dane

Udostępnij:

Według danych Apptopii, wzrost popularności aplikacji mobilnej ChatGPT wyhamował. Analiza trendów pobrań i liczby aktywnych użytkowników wskazuje, że aplikacja mogła osiągnąć szczyt po dynamicznym wzroście w pierwszych miesiącach roku.

Spowolnienie w aplikacji

Platforma Apptopia postanowiła przyjrzeć się aplikacji mobilnej ChatGPT, a dokładniej – wzrostowi liczby pobrań, a także dziennej liczbie aktywnych użytkowników. Prognozy nie są optymistyczne.

Z szacunków firmy wynika, że tempo przyrostu nowych użytkowników – mierzone procentową zmianą liczby pobrań na całym świecie – wyraźnie spadło po kwietniu. Apptopia przeanalizowała też globalny wzrost dziennej liczby aktywnych użytkowników (DAU) i ustaliła, że w ostatnim miesiącu wskaźniki te zaczęły się stabilizować.

Choć październik jeszcze się nie zakończył, firma szacuje spadek tempa wzrostu pobrań o 8,1% miesiąc do miesiąca. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi o dynamikę wzrostu, a nie o całkowitą liczbę pobrań – tutaj aplikacja mobilna ChatGPT wciąż radzi sobie dobrze, notując miliony instalacji dziennie.

Co więcej, jak pokazują dane Apptopia, od lipca średni czas spędzany w aplikacji przez użytkownika w USA spadł o 22,5%, a liczba sesji dziennie – o 20,7%. Użytkownicy więc korzystają z ChatGPT rzadziej i krócej, choć wskaźnik rezygnacji się ustabilizował, co sugeruje, że aplikacja utrzymuje lojalnych odbiorców.

Wina konkurencji czy zainteresowania samym AI?

Jak zauważa portal TechCrunch, poza naturalnym spowolnieniem wzrostu, na sytuację mogły wpłynąć też inne czynniki – m.in. konkurencja ze strony Google Gemini oraz zmiany w zaangażowaniu użytkowników po aktualizacjach ChatGPT (m.in. sierpniowej premierze modelu GPT-5), które uczyniły model mniej osobistym. Dane Apptopii pokazują, że spadki w czasie i liczbie sesji na użytkownika zaczęły się jeszcze przed wrześniowym boomem na Gemini.

Czytaj również:

Ponadto, Apptopia podkreśla, że trend ten nie wynika wyłącznie z konkurencji – oba wskaźniki spadają równolegle, co sugeruje koniec fazy eksperymentów z aplikacją. ChatGPT stał się częścią codziennej rutyny, a nie nowinką. Dla OpenAI to sygnał, że potrzebne są działania marketingowe lub nowe funkcje, by ponownie pobudzić wzrost – zauważa TechCrunch.

Czytaj również: