Odczarujmy mit, że golf jest sportem snobistycznym i bardzo drogim. Dla kogo jest ten sport, ile kosztują lekcje i zestaw kijów na początek?
Nie lubię tego rodzaju upraszczania. Mówiąc szczerze, golf może być traktowany jak sport elitarny i tak – może być drogi. Są na świecie prywatne i zamknięte kluby, w których za członkostwa płaci się majątek, a żeby zostać członkiem, należy wpisać się na długą listę oczekujących. W Stanach Zjednoczonych gdzie w golfa gra 30% populacji można znaleźć miejsca, gdzie wejście na pole kosztuje 10$ i miejsca, gdzie za rundę można zapłacić 500$.
Dużo zależy od modelu prowadzenia działalności, historii pola i jakości oferowanych usług. Należy tu rozróżnić kluby prywatne – zamknięte, pół prywatne – otwarte i publiczne, w których zagrać może każdy. W Polsce dominującym modelem jest klub pół prywatny – otwarty. Oznacza to tyle, że można zostać członkiem w takim klubie, ale też wykupić jednorazowe wejście na pole golfowe, czyli tzw. Green Fee. Średnia cena za taki bilet na obiektach golfowych w Polsce to 100 zł. Cena może być uzależniona od dnia tygodnia albo od pory dnia. Pierwszy kontakt z golfem nie musi być drogi, a pierwszy zestaw kijów można wypożyczyć.
Golf to dyscyplina dla osób cierpliwych, wytrwałych i lubiących wyzwania, ale też dobrze zarządzających czasem.
Czego uczy golf? Jakie cechy kształtuje?
Golf to gra strategiczna, w której główną rolę odgrywa psychika zawodnika. Cechy dominujące dobrych graczy to bez wątpienia wytrwałość, determinacja i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków – zarówno tych zewnętrznych jak i wewnętrznych. Mnie golf nauczył w dużej mierze zarządzania emocjami i działania pod presją. Jednak jest to bardzo indywidualna kwestia i błędem byłoby nadmierne generalizowanie.
Dlaczego biznes i golf idą w parze? Co jest takiego w golfie, że przyciąga biznesmenów?
Golf łączy biznes na całym świecie. Wartości, z jakimi kojarzy się golf są spójne z wartościami, jakie bardzo często reprezentują przedsiębiorstwa, prezesi i pracownicy firm. Należy pamiętać, że golf jest społecznością, albo innymi słowy – fizycznym i psychicznym miejscem, w którym się znajdujemy, rozgrywając rundę albo przebywając w klubie golfowym. Co więcej, golf na całym świecie daje możliwości nawiązania kontaktów i rozwoju kultury przedsiębiorstwa.
Co łączy golfa i zarządzanie przedsiębiorstwem?
Najważniejsze to chyba wytrwałość w dążeniu do celu i wyciąganie wniosków z popełnionych błędów.
Czy można powiedzieć, że osoby grające w golfa mają lepsze wyniki w pracy, czy nie ma na to reguły?
Tak, jeśli golf nie pochłonie Cię na tyle, że postanowisz przejść na emeryturę.
W biznesie, tak jak w innych dziedzinach życia, powinna być ważna etyka i gra fair play, co nie wszystkim wychodzi. Dlaczego ta etyka jest tak ważna w golfie?
W golfa często gramy bez sędziego czy publiczności. To od nas zależy, czy będziemy przestrzegać reguł gry, czy też zdecydujemy się na oszustwo w celu pozornej poprawy naszych wyników.
Jakie są inne ważne zasady postępowania na polu golfowym, które przydadzą się w biznesie?
Golfa należy traktować jako grę nieskończoną. Mam tu na myśli to, że zawsze pozostaje coś do zrobienia i zawsze jest nad czym pracować. Zawsze można poprawić jakiś element gry i zawsze można zagrać lepiej. Osoby, które rozumieją tę zasadę, osiągną sukces zarówno na polu golfowym jak i w biznesie.
Czy trzeba mieć jakieś predyspozycje do gry w golfa? Jest coś, co dyskwalifikuje?
Predyspozycje fizyczne, mam na myśli siłę, moc i gibkość na pewno sprawią, że będziemy osiągać lepsze wyniki. Jednak to umiejętności mentalne okazują się kluczowe, jeśli chodzi o rywalizację na poziomie wyczynowym.
Cechy charakteru, o których wspominam wyżej, na pewno przydadzą się, jeśli chcemy cieszyć się grą i rozwijać umiejętności przez lata. Jednak są osoby, które traktują golfa czysto rekreacyjnie i czerpią przyjemność tylko z tego, że przebywają na świeżym powietrzu w wyjątkowych okolicznościach przyrody, a do tego w miłym towarzystwie przyjaciół bądź rodziny.
Na zdjęciu: Mateusz Kniaginin
Jakie korzyści dla zdrowia ma gra w golfa?
Korzyści dla zdrowia z uprawiania golfa jest wiele. Powstało na ten temat wiele opracowań naukowych. Jednak w dzisiejszych trudnych czasach do najważniejszych należy zaliczyć możliwość nawiązania interakcji społecznych, co ma pozytywny wpływ na poczucie szczęścia, czy obniżenie poziomu odczuwanego stresu.
Czy golf może nauczyć cierpliwości i pokory?
Mnie nauczył.
Dlaczego tereny wokół pól golfowych są tak atrakcyjne dla developerów?
Często lokalizacja pól golfowych, w otoczeniu przyrody i pięknego krajobrazu sprawia, że wzrasta atrakcyjność inwestycyjna danego obszaru. Pola golfowe dają szansę na stworzenie zintegrowanej społeczności lokalnej oddziałującej pozytywnie na region zarówno pod względem ekonomicznym jak i społecznym.
Czy uważasz, że ludzie, którzy oszukują podczas gry, oszukują także w biznesie?
Uważam, że mówi nam to dużo o ich cechach charakteru.
Czy jest możliwe, by gra w golfa mogła nauczyć nas czegoś o sobie? Czy ten sport wyzwala refleksje na temat własnej osoby, albo innych ludzi?
Tak, zdecydowanie. Przebywanie na polu golfowym przez kilka godzin może uwypuklić nasze słabe i mocne strony. Na wyższych poziomach zaawansowania, przede wszystkim w grze turniejowej można osiągnąć pewnego rodzaju harmonię ciała i umysłu.
Przedstawiciele, jakich zawodów/branż grają najczęściej w golfa w naszym kraju?
Golf jest na tyle wielowymiarowym sportem, że potrafi przyciągnąć przedstawicieli wszystkich branż i bardzo ciężko jest wyróżnić jedną dominującą. W golfa grają lekarze, prawnicy, przedstawiciele branży motoryzacyjnej, informatycznej, spożywczej czy rozrywkowej. Byli sportowcy często odnajdują w grze w golfa sposób na spędzenie czasu na sportowej emeryturze.
Czy golf może być dobrym sportem dla startupowców? Czy może pomóc początkującym przedsiębiorcom?
Nie ulega wątpliwości, że gra w golfa na pewnym poziomie pomaga w nawiązaniu relacji i poznaniu ciekawych i wartościowych ludzi.
Mateusz Kniaginin
Jest właścicielem Sobienie Golf Academy, komentatorem Golf Channel Polska oraz współtwórcą i właścicielem marki Karty Sportowca.