Czy startupy mogą liczyć na finansowanie w czasie pandemii? Jak długo potrwa kryzys? Odpowiedzi ekspertów na te i inne pytania w pierwszym webinarze Incredible Academy

Udostępnij:
7 maja odbył się webinar pt. „Alternatywne źródła kapitału w warunkach kryzysu”, który zorganizowali przedstawicieli programu InCredibles, którego inicjatorem jest Sebastian Kulczyk. Od teraz zapis wideo z zamkniętego webinaru jest dostępny także dla szerszego grona odbiorców.

– Prawdziwych przyjaciół poznaje się w potrzebie, więc zamiast zorganizować czwartą edycję InCredibles, postanowiliśmy zadbać o tych, którzy do tej pory wiernie z nami współpracowali – tymi słowami Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments, rozpoczął pierwszy z serii webinarów realizowanych w ramach Incredible Academy. Jego tematem były alternatywne źródła kapitału w warunkach kryzysu.

Spotkanie odbyło się 7 maja, a uczestniczyli w nim Eliza Kruczkowska, dyrektor departamentu rozwoju innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju oraz Marcin Hejka, współzałożyciel i general partner OTB Ventures. Rozmowę moderowali Julia Krysztofiak-Szopa, była prezes Fundacji Startup Poland, od lat związana ze środowiskiem startupowym oraz Jarosław Sroka.

Dobra wiadomość – będą pieniądze dla startupów

Podczas spotkania Marcin Hejka zwrócił uwagę, że kryzys spowodowany pandemią koronawirusa będzie tak dotkliwy, jak kryzys gospodarczy, z którym zmagał się świat w latach dwudziestych ubiegłego stulecia. Co to oznacza dla środowiska startupowego? Zdaniem panelisty konieczność przygotowania się na przynajmniej 24 ciężkie miesiące, w trakcie których trudniej będzie o finansowanie z funduszy venture capital.

– Są pieniądze, ale droższe, na gorszych warunkach i trudniej dostępne – mówi Marcin Hejka. Jego zdaniem, w obliczu kryzysu fundusze VC zamiast poszukiwać nowych inwestycji, skupią się raczej na wsparciu spółek ze swoich portfeli. Ale i tam pomoc może być ograniczona, bo zarządzający funduszami będą musieli zastanowić się, które podmioty ratować. Nie każdy dostanie po równo.

Kogo wesprą fundusze VC?

W jaki sposób zarządzający funduszami będą decydować, komu pomóc? Głównym kryterium będzie stosunek ilości pieniędzy do czasu, przez jaki startup może przetrwać bez dodatkowej gotówki. Mówiąc wprost: pieniądze otrzymają te startupy, które nie wymagają wysokich nakładów finansowych, a mogą przetrwać maksymalnie długo bez dodatkowych środków z zewnątrz. Chodzi zatem o pozytywny cash flow.

Ten ratować można podejmując trudne decyzje o cięciu kosztów i szukając oszczędności, co zresztą Marcin Hejka radzi wszystkim startupom.

– Sytuacja każdej spółki jest inna, ale tnąc koszty zwróciłbym uwagę na marketing i payroll. Należy zastanowić się, których funkcji możemy się pozbyć. Kolejna sprawa to nieruchomości. Czasami też trzeba zrezygnować z części core’owego teamu i obciąć wynagrodzenia właścicielom – mówi współzałożyciel i general partner OTB Ventures.

Publiczne środki – 100 miliardów złotych w ramach Tarczy Antykryzysowej

Ponadto Marcin Hejka radzi, aby sięgnąć po publiczne środki. O nich z kolei opowiedziała Eliza Kruczkowska. Podczas spotkania wyjaśniła, jak działa tarcza finansowa, którą zarządza Polski Fundusz Rozwoju. Wiemy, że PFR przygotował pakiet pomocowy o łącznej wartości 100 miliardów złotych. Pieniądze te trafią do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dotkniętych skutkami kryzysu. Co oznacza „dotkniętych skutkami kryzysu”? To, że na pieniądze mogą liczyć firmy, które na skutek pandemii odnotowały minimum 24 proc. spadek przychodów.

Wówczas mikro firmy (często startupy) mogą liczyć na maksymalną kwotę dofinansowania w wysokości 36 tys. złotych. 75% kwoty będą mogły zachować po wyjściu z kryzysu, jeśli utrzymają działalność przez co najmniej 20 miesięcy i nie zredukują miejsc pracy. Pozostałe 25% będą musiały oddawać w miesięcznych ratach po roku od skorzystania z programu.

– Zależy nam, aby pomóc wszystkim. System, który opracowaliśmy, jest zautomatyzowany i działa w ten sposób, że składasz wniosek, po paru godzinach masz odpowiedź, a następnego dnia otrzymujesz pieniądze na konto – mówi Eliza Kruczkowska. W jaki sposób złożyć wniosek? Eliza Kruczkowska radzi, aby skontaktować się ze swoim bankiem – jego pracownicy pomogą w wypełnieniu wniosku. Polski Fundusz Rozwoju przeszkolił w tym celu 6000 pracowników banków.

O Incredible Academy

Incredible Academy to cykl szytych na miarę wirtualnych spotkań z ekspertami, podczas których laureaci 4 edycji akceleracyjno-mentoringowego programu InCredibles otrzymują praktyczne wskazówki na temat zarządzania firmą w kryzysie. Tematyka webinarów jest efektem konsultacji z finalistami, którzy wskazali najpilniejsze wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć. Taka formuła to nadzwyczajna edycja programu InCredibles, przygotowana w odpowiedzi na sytuację wywołaną pandemią.

InCredibles to program akceleracyjny i mentoringowy dla startupów, którego inicjatorem jest przez Sebastian Kulczyk. Powstał w 2017 roku i podczas dwóch pierwszych edycji funkcjonował jako konkurs dla najbardziej innowacyjnych startupów, w którym zwycięzcy mogli otrzymać granty na rozwój swoich projektów oraz udział w sesjach mentoringowych. Podczas pierwszej edycji InCredibles do konkursu zgłosiło się 426 startupów. Spośród nich jury wyłoniło pięciu zwycięzców: Archdesk, Hotailors, Radionet, Tidio, UserEngage. W drugiej edycji, która odbyła się w 2018 roku, do rywalizacji przystąpiły 302 startupy z regionu CEE. Spośród nich wyłoniono pięciu zwycięzców: czeskie firmy Avocade i Neuron Soundware oraz trzy polskie polskie firmy: Genomtec, Infermedica i Nuadu.

W 2019 roku InCredibles zmieniło formułę i zwiększyło zasięg. W odpowiedzi na sugestie spółek organizatorzy położyli większy nacisk na mentoring i networking oraz zamiast osobnego konkursu dla startupów, program przyjął formę wsparcia dla firm wyłonionych w innych konkursach wspieranych przez Sebastiana Kulczyka, m.in. European Start-up Challenge, SingularityU Poland Global Impact Challenge. Dotychczas w ramach InCredibles odbyło się 270 godzin warsztatów z udziałem mentorów

Kolejne spotkanie pt. „Jak zarządzać pieniędzmi w spółce, aby przetrwać do kolejnej rundy finansowania” odbędzie się 14 maja o godzinie 10.00. W panelu wezmą udział Wojciech Kostrzewa, prezes spółki Billon Group oraz Michał Rokosz, partner w funduszu Innovo Venture Partners.