Czy startupy znają potrzeby swoich użytkowników? Hubraum i EDISONDA rozpoczynają międzynarodowe badanie Growth UX Study

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Udostępnij:

Startupy odnoszą sukces, gdy ich rozwiązanie wpisuje się w potrzeby użytkowników. Choć jest to kwestia oczywista, wiele zespołów ma problem, by odpowiednio odczytywać oczekiwania potencjalnych klientów.

Chcąc sprawdzić, jak wyglądają prace nad tworzeniem i realizacją pomysłu, studio projektowo-badawcze EDISONDA oraz hubraum – inkubator technologiczny Deutsche Telekom, rozpoczynają badanie o nazwie Growth UX Study. Ankietę można wypełnić na stronie internetowej.

Raport, który powstanie na podstawie wyników Growth UX Study pomoże odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób polski i zagraniczny rynek rozwija swoje innowacyjne pomysły, projektuje produkty i usługi oraz sprawdza ich potencjał biznesowy. Startupy, które wezmą udział w badaniu otrzymają pakiet eksperckich porad na temat wdrażania innowacji zgodnie z user centred design.

Prawdziwy sukces startupów jest wtedy, gdy dobry pomysł łączy się z efektywną realizacją założeń. Żeby tak się stało, odpowiednio zaprojektowany produkt lub usługa cyfrowa powinny spełniać nie tylko cele biznesowe, ale przede wszystkim oczekiwania użytkowników.

– Chodzi o takie podejście do rozwoju nowych produktów i usług, czy to cyfrowych czy fizycznych, które pozwoli finalnie zaproponować klientom rozwiązanie dobrze odpowiadające na ich potrzeby. Jak to zrobić? Najlepiej zgodnie z podejściem User centered design, które zakłada, że przyszły klient uczestniczy w projekcie na różnych jego etapach – od generowania pomysłów, przez badania prototypów, aż po badania opakowania czy budowania przekazu marketingowego. Takie dopasowanie do rynku może być kluczowe dla osiągnięcia rynkowego sukcesu. Raport pokaże, czy startupy projektują produkty i usługi ze świadomością faktycznych potrzeb przyszłych użytkowników – komentuje Hubert Turaj, UX Director w Studio EDISONDA.

– Pracując ze startupami zauważamy istotny podział. Część zespołów opiera swój biznes na przypływie genialnego pomysłu, a reszta koncentruje się na rozwoju biznesowym przez konsultacje eksperckie i pozyskanie inwestora. W dyskusjach o biznesie zapomina się często o najważniejszym, a mianowicie o weryfikacji finalnego efektu całej pracy z użytkownikiem i konsumentem, czyli z bezpośrednim klientem startupowego rozwiązania. Dzięki badaniu chcemy sprawdzić, jaki jest faktyczny stan i rola projektowania z udziałem odbiorców, a w dalszej perspektywie, jak wygląda budowa świadomości i znaczenia tak ważnego elementu w kształtowaniu biznesu – dodaje Jakub Probola, szef hubraum i Dyrektor zarządzający DT hubraum Fund.

Badanie jest skierowane do startupów działających w Europie Środkowo-Wschodniej. Odpowiedzi można udzielać do 7 grudnia. Pomysłodawcami projektu są studio projektowo-badawcze EDISONDA oraz hubraum – inkubator technologiczny Deutsche Telekom. Firmy te od wielu lat wspierają startupy na poziomie inkubacji i rozwoju, także w obszarze User Experience.