O potrzebach Pokolenia Z mówi się bardzo dużo. Raport JustStart. Przedsiębiorczość studencka, czyli… zwraca uwagę, iż młodzi ludzie oczekują coraz więcej od systemu edukacji oraz aktywnie poszukują nowoczesnych form rozwoju, a polskie uczelnie doskonale o tym wiedzą. Obecnie polskie uniwersytety coraz mocniej działają w kierunku upowszechnienia się działań związanych z tzw. trzecią misją uczelni. Polega ona na budowaniu przez uczelnie relacji z otoczeniem, co w efekcie prowadzi do popularyzacji wyników badań oraz ich komercjalizacji, ale nie tylko. Trzecia misja uczelni wyraża się również w tworzeniu specjalnych jednostek, inkubatorów, które w praktyce wspierają powstawanie punktów styku uczelni z otoczeniem gospodarczym oraz realizują działania przedsiębiorcze we własnych strukturach akademickich. Działalność inkubatorów przedsiębiorczości może obejmować m.in. szerzenie idei i umożliwianie praktyki w zakresie przedsiębiorczości wśród pracowników i studentów uczelni czy dedykowane programy wspierające pierwszą fazę rozwoju innowacyjnych startupów.
A co o przedsiębiorczości myślą sami studenci? Nie mają oni wątpliwości, że postawa przedsiębiorcza jest dla nich korzystna, a także, że postawy przedsiębiorczej można się nauczyć. Wskazują także, że do przedsiębiorczych działań motywuje ich to, że ktoś wierzy w ich pomysły biznesowe. Doceniają inkubatory nie tylko za ofertę, ale także za poczucie bezpieczeństwa w realizacji i bieżącej konsultacji swoich pomysłów.
Powstaje więc pytanie o rolę inkubatorów na uczelniach – czy mają za zadanie edukować i moderować postawy przedsiębiorcze czy raczej wyławiać/wyszukiwać osoby z potencjałem innowacyjnym?
Raport JustStart. Przedsiębiorczość studencka, czyli… wskazuje, iż równie ważne są obie te sfery. Dlatego też Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego rozwijając swoją ofertę, kładzie nacisk zarówno na rozwijanie postawy przedsiębiorczej wśród studentów, jak i na wspieranie autorskich projektów studenckich, czy – patrząc szerzej – kreowanie możliwości dla powstawania innowacji.
– Przed uczelnianymi inkubatorami stawiane są dwa zadania: edukacja w zakresie przedsiębiorczości oraz rozwijanie pomysłów i projektów studenckich. Myślę, że kluczowe jest dobre zbalansowanie oferty pomiędzy tymi dwoma zadaniami. Pójście za mocno w edukację odrywa zasoby od rozwijania pomysłów studenckich. Natomiast zbyt duże skoncentrowanie się na rozwoju projektów i rezygnacja z dydaktyki może zatrzymać dopływ studentów z pomysłami. Trzeba też pamiętać, że uniwersytet gospodarując środkami publicznymi ma dość ograniczone możliwości wspierania projektów studenckich. Nie może na przykład wesprzeć rozwoju studenckiego startupu, który jest już przecież prywatną firmą – mówi Jacek Sztolcman – kierownik Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego.
Na samym Uniwersytecie Warszawskim blisko 700 studentów rocznie ma możliwość wziąć udział w różnego rodzaju aktywnościach, które wspierają ich w kreowaniu własnych projektów biznesowych, społecznych czy naukowych a są to jedynie działania w ramach curriculum uniwersyteckiego. Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego, oferuje również celowe wsparcie dla młodych pomysłów biznesowych, społecznych czy naukowych poprzez dedykowane programy: akademie, warsztaty, spotkania inspiracyjne, mini granty. By zadbać o jak najwyższą wdrożeniowość prowadzonych działań, do współpracy zapraszani są mentorzy i trenerzy, posiadający wieloletnie doświadczenie w biznesie, a także poszukiwani są prestiżowi partnerzy, którzy widzą przyszłość w edukacji przedsiębiorczej. Bogata oferta edukacyjna i programowa (dedykowana wspieraniu projektów studenckich), a także szeroka sieć współpracy z partnerami biznesowymi wspierającymi rozwój innowacji i lokalnym ekosystemem to z pewnością elementy, które wyróżniają Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego na tle innych jednostek wspierających postawy przedsiębiorcze wśród studentów.
Uniwersytet Warszawski nie jest jednak jedyną uczelnią w Polsce, która aktywnie stawia na rozwój trzeciej misji, w tym przedsiębiorczości wśród studentów. Raport stworzony na zlecenie Inkubatora Uniwersytetu Warszawskiego pokazuje, że praktycznie każda większa uczelnia w naszym kraju widzi potrzebę wprowadzania praktyków biznesu w mury akademii i wspierania studentów w rozwijaniu ich pomysłów na biznes. Ten trend, rozwijający się na uczelniach w ostatnich latach, może doprowadzić do tego, że w Polsce będą powstawać przełomowe innowacje wspierane nie tylko kapitałem inwestycyjnym, ale również świetnie wyszkoloną, świadomą i przedsiębiorczą kadrą. Pozwala nam to z optymizmem spoglądać w przyszłość.
Pełen raport do pobrania na stronie Uniwersytetu Warszawskiego. Link