Czym jest retencja pracowników?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Retencja pracowników

Udostępnij:

Zastanawiałeś się, czym jest retencja pracowników i jakie znaczenie ma jej wskaźnik dla Twojej firmy? Tymczasem wskaźnik retencji odpowie Ci na kilka kluczowych pytań, m.in. czy najlepsi pracownicy zostaną w firmie przez kilka następnych lat, czy prowadzony onboarding jest skuteczny, a także, czy w Twojej firmie pracownicy czują się zadbani przez pracodawcę. Sprawdź, czym jest retencja i jak ją mierzyć.

Retencja pracowników – definicja

Retencja pracowników nie ma skomplikowanej definicji. To po prostu wskaźnik, który obrazuje zdolność firmy do zatrzymania pracowników, co jest kluczowe z punktu widzenia biznesu, a zwłaszcza kosztów, które pochłania rekrutacja i wykształcenie kolejnej kadry. Czy można mieć pewność, że pracownik nie odejdzie z firmy? Oczywiście nigdy nie mamy jej w 100%, ale dzięki wskaźnikowi retencji jesteśmy w stanie nie tylko określić stopień tego ryzyka, ale również odpowiednio wcześniej podjąć działania naprawcze.

Wskaźnik retencji pracowników można w bardzo prosty sposób policzyć. Wystarczy podzielić aktualną ilość pracowników w firmie przez ilość pracowników na początku interesującego nas okresu i otrzymany wynik pomnożyć razy 100. Nie jest to skomplikowana matematyka, ale jak odczytać otrzymany wynik?

Jaki jest pożądany wskaźnik retencji?

Warto pamiętać, że idealny wynik, który wynosi oczywiście 100%, jest nierealny do osiągnięcia, ale każdy zbliżony do tej wartości jest już sukcesem. Poziom rzędu 100% niestety jest nie do osiągnięcia. Jeśli retencja w Twojej firmie wynosi około 90%, masz powody do sukcesu.

Oznacza to, że większość wartościowych pracowników jest zadowolona z warunków zatrudnienia i z dużym prawdopodobieństwem będzie zasilała Twoją kadrę w kolejnych latach. Warto jednak systematycznie sprawdzać, czy wynik nie zacznie spadać, np. z powodu wprowadzonych zmian w firmie. Poziom satysfakcji z pracy ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o chęć pozostania na danym stanowisku.

Co wpływa na obniżenie wskaźnika retencji?

Jest wiele czynników, które decydują o chęci kontynuacji zatrudnienia w danej firmie. To nie tylko wynagrodzenie, ale również satysfakcja z wykonywanych obowiązków zawodowych. Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie sprawy, jak wiele czynników ma znaczenie, m.in.: wspomniane już wynagrodzenie, benefity pracownicze, komfortowe warunki pracy, poczucie bezpieczeństwa, możliwości rozwoju, zaufanie przełożonego i możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, dobra atmosfera w miejscu pracy, właściwa kultura organizacji.

Czy można zmniejszyć retencję?

Aby poprawić wskaźnik retencji, warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom pracownik, ale najpierw należy mieć wiedzę, które aspekty wymagają poprawy. Dlatego ważny jest feedback, który pracownik może przekazać do osób decyzyjnych. Procesy oceny warunków zatrudnienia są tymi, które warto optymalizować, np. wdrażając inteligentne voiceboty, które nie tylko są w stanie zbierać i analizować feedback, ale w sytuacji odejścia pracowników usprawnić proces rekrutacji.

 

Artykuł powstał we współpracy z Apifonica