Dawaj i bierz. Odcinek 10 cyklu pt. „Startup w 30 dni”

Dodane:

Bartłomiej Postek Bartłomiej Postek

Udostępnij:

Co różni przedsiębiorców z Wrocławia od tych z Doliny Krzemowej? Załóżmy nawet, że pracują nad podobnym pomysłem. Ci drudzy już na starcie osiągają lepsze wyceny/pensje. Co jest tego przyczyną? Dlaczego samo miejsce ma tak duże znaczenie? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Zdjęcie główne artykułu z flickr.com/joi | CC BY 2.0

Startup ma w swoją naturę wpisane funkcjonowanie w środowisku wysokiej zmienności i niepewności – ryzyk, które zmniejszają jego wartość. Większością tych ryzyk ciężko zarządzać na poziomie poszczególnych przedsiębiorstw, można jednak je ograniczać na poziomie ekosystemów.

Prosty przykład – na początkowych etapach rozwoju produktu (tworzenie MVP – Minimal Viable Product) przed pozyskaniem finansowania zewnętrznego (a nawet z nim), startup nie ma dostatecznych zasobów, by mieć w zespole osoby o najwyższych kompetencjach na każdym kluczowym etapie. Na samym początku wystarczy dobry team produktowy, by złapać pierwszych klientów, jednak przy skalowaniu biznesu pojawia się zapotrzebowanie m.in. na fachowców od SEO (Search Engine Optimalization), jednak Google ciągle zmienia swoje algorytmy wyszukiwania i trzeba być na bieżąco z trendami i koncepcjami wdrażanymi przez tego giganta z Doliny.

Startup z okolic San Francisco ma dostęp do tych fachowców w stosunkowo łatwy sposób – na lokalnych imprezach branżowych można spotkać osoby, które pracują lub pracowały w Google przy danym rozwiązaniu. Zwyczajnie łatwiej jest być na bieżąco z trendami technologicznymi, gdy funkcjonujesz w ekosystemie, w którym dane rozwiązania są opracowywane. No dobrze ustaliliśmy już, że funkcjonując w Polsce mamy przerąbane, ale co dalej?

Do tematu ekosystemów startupowych trzeba podejść z równie przedsiębiorczym zapałem jak do tworzenia własnej firmy. Tworząc daną społeczność – dając swój czas i swoją wiedzę, masz prawo liczyć pozyskanie wiedzy komplementarnej na podstawie „zasady wzajemności”.

Zadaj sobie pytanie gdzie możesz znaleźć ludzi zainteresowanych Twoją wiedzą i doświadczeniem, gdzie możesz znaleźć osoby o komplementarnych umiejętnościach. Prześwietl lokalne inicjatywy branżowe, przejdź się po kilku wydarzeniach, staraj się tworzyć relacje, następnie je pogłębiaj. Jeśli w Twoim lokalnym środowisku brakuje osób, które dzielą się interesującą Cię wiedzą – znajdź ich w innym miejscu i/lub samemu stwórz forum do współpracy.

Pamiętaj – relacje wymiany wiedzy i doświadczenia wymagają zaufania. By przyspieszyć jego powstanie zrób pierwszy krok – daj od siebie cenne przemyślenia, historie związane z prowadzeniem i rozwoju swojego biznesu, następnie egzekwuj zasadę wzajemności. Osoby, które nie odwzajemniają się otwartością i swoją wiedzą odstaw na bok, na dłuższą metę to oni będą stratni.

Ekosystem umożliwia efektywniejszą współpracę. Dodatkową zaletą społeczności jest możliwość szybkiego i efektywnego nawiązywania współpracy z nowymi partnerami, pracownikami, inwestorami, którzy często udzielają się w tego typu przedsięwzięciach.

Szybciej też jesteś w stanie identyfikować i weryfikować potencjalnych partnerów biznesowych. Gwarantuję Ci, że czas poświęcony na rozwój relacji z ludźmi z branży będzie jedną z najlepszych inwestycji, jakie możesz sobie wyobrazić. Pamiętaj jednak, że jest to inwestycja długoterminowa i nie zawsze uda Ci się uzyskać szybkie korzyści (choć i one często mają miejsce).

Przeczytałeś właśnie dziesiąty odcinek z cyklu pt. „Startup w 30 dni”. Zaprosiliśmy do niego 30 polskich przedsiębiorców, których poprosiliśmy o współtworzenie tej historii stworzenia jednego startupu. Każdy odcinek ma na celu przybliżenie jednego dnia z życia startupu i pokazanie, jak wygląda tworzenie e-biznesu od środka. Za dwa tygodnie opublikujemy kolejny odcinek.

Bartłomiej Postek

Założyciel Lerni

Od 7 lat prowadzi firmę Funmedia – wydawcę kursów e-learning’owych. W 2014 roku wygrał z zespołem konkurs na startup roku organizowany przez Business Link i Ministerstwo Gospodarki. Nasz flagowy produkt – aplikacja do nauki języków obcych LERNI i inne produkty firmy posiadają bazę ponad 600 000 użytkowników oraz klientów w ponad 50 krajach świata. Partner w firmie konsultingowej Leanpassion.