Monika Charamsa jest CEO NCS Sp. z o.o., do której należy marka Bancovo. Specjalizuje się w obszarze fintech, startup. Wdrażała na rynku polskim, dla kapitału zagranicznego, pierwsze platformy finansowania online. Jest również autorką programów finansowych łączących współpracę sektorów finansowego z branżą e-commerce. Współpracowała z Alior Bank, GE Financial Services, Axcess Financial, Dollar Financial Corporation.
Bancovo to pierwsza w Polsce platforma internetowa, która skupia różne instytucje finansowe – banki i firmy pożyczkowe. Postanowiliśmy porozmawiać z Moniką Charamsą i zapytać o to, na jakim etapie jest projekt i jakie były jego początki.
Czym jest Wasz projekt? Jaką macie przewagę nad konkurencją?
Przy tworzeniu Bancovo naszym celem było maksymalne uproszczenie procesu starania się o kredyt. Składając tylko jeden wniosek, klient może otrzymać dopasowane oferty od różnych pożyczkodawców. Są uporządkowane w sposób ułatwiający wybór tej najlepszej. Klient potwierdza go jednym kliknięciem, następnie SMSem zawiera umowę, a gotówkę otrzymuje na wskazane konto, nawet w ciągu kilku minut.
Istnieje wiele instytucji, które udzielają pożyczek i kredytów – jednak zorientowanie się w aktualnych ofertach, porównanie ich, składanie wniosków i dostarczanie odpowiedniej dokumentacji potrafi być czasochłonne i wymagające dużego zaangażowania ze strony klienta. Jest też wiele tradycyjnych porównywarek pożyczkowych, jednak można znaleźć tam jedynie reklamy i ogólne warunki ofert rynkowych. Wniosek trzeba już złożyć na stronie konkretnej instytucji i dopiero wtedy liczyć na wiążącą ofertę. Brakowało miejsca, gdzie klient mógłby zarówno porównać sprawdzone, spersonalizowane oferty różnych firm i w tym samym miejscu otrzymać gotówkę. Dlatego stworzyliśmy Bancovo – dostarczamy wartości, których klienci nie mogli znaleźć gdzie indziej.
Jaka jest historia powstania projektu? Kto za nim stoi?
Bancovo powstało jako rezultat dostrzeżenia niszy na rynku finansowym i niezaspokajanych potrzeb klientów. Właścicielem marki jest NewCommerce Services Sp. z o.o., należąca do Alior Banku.
Tworząc Bancovo od początku stawialiśmy na najlepszych fachowców. Nasz zespół zasilają osoby z wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej, a także ludzie z doświadczeniem w realizacji innowacyjnych projektów technologicznych w innych branżach, w różnych miejscach na świecie. Takie podejście do budowy zespołu, mającego różnorodne doświadczenia oraz sukcesy w różnych dziedzinach, pozwala na uzyskanie optymalnych efektów i budowy wartości zarówno unikalnych, jak i wyprzedzających aktualne standardy rynkowe. Architektura IT wykorzystuje najnowsze technologie bazujące na rozwiązaniach chmurowych i mikroserwisach, co pozwala nam na wielokrotnie wyższą elastyczność działania i skalowalność rozwiązań. Wprowadziliśmy platformę opartą na intuicyjnych procesach, świetny UX połączony z OCR, API, RPA i rozwiązaniami z zakresu machine learning.
W jaki sposób projekt jest finansowany?
Bancovo jest fintechem należącym do Alior Banku, który wspiera finansowanie projektu. Współpraca Bancovo i Alior Bank została doceniona m.in. przez jury konkursu Retail Banking w Londynie, które uznało innowacyjność Bancovo i przyznało Alior Bankowi nagrodę w kategorii Product Innovation of the Year.
Kto jest Waszym klientem?
Naszych partnerów biznesowych dobieraliśmy tak, aby zaspokajać potrzeby różnych klientów. W naszym portfolio posiadamy oferty kredytów i pożyczek gotówkowych, kredytów konsolidacyjnych oraz faktoring. Nasza oferta obejmuje potrzeby zarówno osób indywidualnych, jak i osób prowadzących działalność gospodarczą.
Ilu klientów skorzystało z Waszego rozwiązania do tej pory?
Bancovo notuje dynamiczne wzrosty – na koniec 2019 roku posiadało już 200 tys. użytkowników i udzieliło ponad 10 tys. kredytów i pożyczek. W 2020 roku zamierzamy osiągnąć sprzedaż na poziomie przynajmniej trzykrotnie wyższym w porównaniu do 2019 roku.
Jakie są Wasze dotychczasowe sukcesy?
Od początku istnienia Bancovo, cały czas intensywnie działamy nad rozwojem platformy – rozszerzaniem oferty, dopracowywaniem procesu i coraz lepszym odpowiadaniem na potrzeby naszych klientów. Na początku 2018 roku startowaliśmy z czterema partnerami. Dziś współpracujemy już z niemalże trzydziestoma różnymi instytucjami. W 2019 roku wprowadziliśmy do naszej oferty kredyty dla mikroprzedsiębiorstw. W lutym 2020 roku, jako pierwszy podmiot w Polsce, udostępniliśmy na platformie ofertę kredytu konsolidacyjnego w pełni w procesie online.
Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na Waszą działalność?
W ostatnim czasie, dostosowując się do nowych realiów rynkowych, wywołanych epidemią koronawirusa, realizujemy inicjatywy mające pomóc nam jeszcze dynamiczniej rozwijać się w sektorze online i w e-commerce. Jest to tym bardziej istotne, że od początku epidemii obserwowaliśmy wzmożony ruch na platformie i większe zainteresowanie klientów uzyskaniem finansowania, a także dużo większe zainteresowanie produktami i usługami online.
Nowym doświadczeniem dla naszego zespołu było dostosowanie się do warunków w czasie epidemii koronawirusa. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie całego zespołu, umożliwiliśmy pracę zdalną wszystkim pracownikom – włącznie z naszym Call Centre. Zrobiliśmy to w rekordowo szybkim tempie, bez najmniejszych zakłóceń i utraty efektywności.
Jakie są plany dalszego rozwoju?
Kredyty i pożyczki to dopiero początek. Koncept biznesowy Bancovo jest dużo bardziej pojemny, dlatego nie zatrzymujemy się. Pracujemy już nad rozszerzeniem naszej oferty o kredyty hipoteczne oraz ubezpieczenia. Jednocześnie prowadzimy działania i rozmowy, by poszerzyć wykorzystywanie funkcjonalności platformy we współpracy z kluczowymi graczami e-commerce. Planuję też wprowadzenie platformy Bancovo na rynki zagraniczne. Mocno sprzyja temu skalowalność platformy i otwarta architektura.
Po czym poznacie, że rozwijany przez Was projekt osiągnie sukces?
Już teraz jesteśmy rozpoznawalną marką, ale oczywiście stale podwyższamy sobie poprzeczkę i nie spoczywamy na laurach. Wchodząc na rynek, musieliśmy stworzyć zupełnie nową kategorię i zbudować świadomość marki – zaistnieć wśród innych silnych brandów branży finansowej. Cały czas oczywiście nad tym pracujemy, z miesiąca na miesiąc poprawiając wyniki, mimo iż branża jest bardzo konkurencyjna. Popularność platformy w ostatnim czasie również świadczy o tym, że działania przynoszą odpowiednie efekty. W trudnym czasie epidemii COVID-19, w marcu odnotowaliśmy rekordowy wzrost sprzedaży pożyczek i kredytów oferowanych online. Jednak chcemy osiągnąć jeszcze więcej – dążymy by być pierwszym wyborem dla klientów szukających dla siebie najlepszych rozwiązań finansowych.