DIY PR: Jak personal branding może zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie

Dodane:

Paweł Łubiarz Paweł Łubiarz

Udostępnij:

Silna marka osobista jest bardziej trwała niż reputacja firmy. Mówi się, że średnio 9 na 10 startupów upada, a co za tym idzie, również ich wizerunek. W tym artykule dowiesz się jak zyskać przewagę konkurencyjną dzięki budowaniu własnego wizerunku oraz jak zacząć go budować – od podstaw.

fot. unsplash.com

Najlepszą cechą silnego personal brandu jest fakt, że utrudnia możliwość skopiowania Twojej firmy. Silna marka osobista sprawi, że twój produkt lub usługa będą trudniejsze do odtworzenia. Ponadto, osobiste prowadzenie działań PR ma wiele zalet m.in. zyskasz możliwość budowania relacji z mediami i dziennikarzami. 

Oto 4 powody, dla których warto inwestować w personal brand na wczesnym etapie tworzenia startupu. 

1. Zwiększ wiarygodność swojej firmy

Kiedy budujesz personal brand, stajesz się autorytetem w niszy. Jednak ten rodzaj wiarygodności rozciąga się na wszystko, co robisz, łącznie z firmą, którą prowadzisz. To jedna z podstawowych zalet personal brandu dla właścicieli startupów. 

Personal brand pozwala budować zaufanie wokół siebie, a następnie rozszerza to zaufanie na produkt lub usługę. 

Na pierwszy rzut oka, być może łatwiej będzie promować samą firmę… Jednak wiele startupów cierpi z powodu braku zaufania ze strony większych firm – a jest to niezbędne, jeśli działasz w B2B. Silna marka osobista doda warstwę autentyczności do firmy i pomoże wyróżnić się na rynku.

2. Zawrzyj całe CV w Twoim imieniu

Nie ma znaczenia, czy jesteś pracownikiem czy właścicielem startupu – byłoby to niesamowite, gdybyś nigdy więcej nie musiał pisać swojego CV, prawda? Dobrze rozwinięta marka osobista jest cenniejsza niż najlepsze CV.

W końcu wypracowana reputacja jest automatycznie potwierdzona przez inne osoby. Personal Branding udowadnia, że prowadzone działania przynoszą wymierne rezultaty i że masz określony zasięg w swojej społeczności. 

3. Popraw sprzedaż i wesprzyj działania marketingowe

Aby zbudować Personal Brand, możesz tworzyć eksperckie treści dla mediów, założyć bloga lub przemawiać na konferencjach branżowych. Robiąc to, będziesz pozyskiwać i angażować potencjalnych klientów.

Ponadto, osoby, które zainteresowały się tworzonymi przez Ciebie treściami będą jeszcze długo otwierać Twoje maile. Nie będziesz musiał starać się przekonywać innych o swojej wartości. 

4. Przyciągnij talenty do swojego startupu

Niełatwo jest przekonać utalentowanego profesjonalistę, aby dołączył do startupowego zespołu. Podczas prezentacji konferencyjnych lub dzielenia się swoją wiedzą przez Internet inspirujesz swoich odbiorców do automatycznego łączenia działań z marką, którą prowadzisz.

Jeśli zainteresujesz innych, potencjalni kandydaci również uwierzą, że twój startup jest ekscytującym miejscem do pracy. W ten sposób na pewno przyciągniesz utalentowanych ludzi do współpracy i przeniesiesz swoje operacje biznesowe na wyższy poziom. 

Jak więc stworzyć silną markę osobistą?

Oto 4 podstawowe kroki do zbudowania osobistej marki, która przyniesie wymierne korzyści Twojej firmie.

1. Zacznij pisać

Jednym z najprostszych sposobów tworzenia osobistej marki jest dzielenie się wiedzą. Używaj platform blogowych takich jak np. Medium do publikowania artykułów, w których udostępniasz swoją wiedzę i doświadczenia. Opracuj własną strategie publikacji, wesprzyj blogowe wpisy postami na LinkedIn. To najłatwiejsza metoda promowania marki, ale wymaga poświęcenia i cierpliwości.

Możesz stworzyć osobistego bloga obok swojej strony startowej i pisać o tym, jak prowadzisz startup dzieląc się przydatnymi poradami branżowymi. Jeżeli Twoja nisza ma fora lub zamknięte grupy, dołącz do nich i aktywnie uczestnicz w trwających rozmowach.

Dodanie wartości do twojego sektora jest najlepszym sposobem na zbudowanie osobistej marki – a pisanie to najprostsza metoda na zrobienie tego. 

2. Zostań speakerem

Dzielnie się wiedzą może odbywać się nie tylko w formie pisemnej. Zacznij uczestniczyć w konferencjach i wydarzeniach branżowych. Sprawdź jak zostać prelegentem i czy istnieje obszar, w którym możesz się wypowiedzieć. Będąc regularnym uczestnikiem, wcześniej czy później inni zaczną rozpoznawać twoje imię.

Otwartość na dzielenie się wiedzą z innymi ludźmi to świetna okazja do uczestnictwa w networkingu. Przy każdej prezentacji będziesz pokazywać co raz to większej liczbie osób, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. 

3. Pomóż zacząć innym

Inteligentny sposób dzielenia się swoją wiedzą bez ryzyka, że będziesz wyglądał na zarozumiałego lub pełnego siebie, pomaga innym. Możesz na przykład poświęcić pół godziny dziennie, aby odpowiedzieć na pytania branżowe, które inni publikują w grupach, na forach lub platformach, takich jak Quora. Udzielanie odpowiedzi na pytania zamieszczane przez innych użytkowników to doskonała okazja do publicznego zaprezentowania swojej wiedzy i przekazania swojego punktu widzenia.

4. Wyraź swoją opinię

Ponieważ mówisz jako osoba prywatna i często nie reprezentujesz bezpośrednio swojej firmy, możesz korzystać z publicznego profilu, aby dzielić się prywatnymi opiniami i rekomendacjami. Newsletter lub Twój profil na LinkedIn jest doskonałym miejscem do tego typu działań. 

Dzieląc się newsami, które informują o ostatnich wydarzeniach w Twojej branży, zbudujesz pozycję jako osoby zdolnej do przewidywania trendów i wyznaczania kierunku całego sektora – a jednocześnie dodając więcej wartości dla Twojej społeczności.

Skorzystaj z tych 4 wskazówek, aby zbudować silną markę osobistą, która podniesie wiarygodność twojego startupu i zainspiruje ludzi w Twoim sektorze do zaufania twojemu doświadczeniu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat brandingu osobistego i samodzielnego prowadzenia działań PR, zapoznaj się z innymi materiałami na ten temat i sprawdź poprzednie posty opublikowane w serii:

  1. How to plan a successful product market launch
  2. DIY Public Relations: How to create PR materials without hiring an agency
  3. How to create a media plan for a digital product

Jeżeli masz pytania dotyczące budowania osobistej marki albo nie jesteś pewien, czy inwestowanie w markę osobistą jest dla Ciebie – napisz do mnie na [email protected]. Z przyjemnością opowiem więcej jak marka osobista pomaga właścicielom startupów.

 Paweł Łubiarz

Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage

Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.