DIY PR: Jak tworzyć materiały PR bez zatrudniania agencji

Dodane:

Paweł Łubiarz Paweł Łubiarz

Udostępnij:

Prowadząc własny start-up zauważyłem, że inni założyciele mają tendencję do komunikowania się z mediami na dwa różne sposoby: albo piszą wszędzie i tak często jak to tylko możliwe, albo nie komunikują się w ogóle i koncentrują wyłącznie na działaniu swojego biznesu.

fot. unsplash.com

Oba podejścia są błędne.

Jeśli przesadzasz z ilością tworzonych treści i mówisz o swoim produkcie we wszystkich możliwych mediach, stracisz zbyt dużo czasu i energii na nieistotnych dla Twojego biznesu odbiorców.

Jednakże, nie mając kontaktu z mediami, tracisz szansę na zwiększenie swojej widoczności i zaufania wśród klientów, a to właśnie dla startupów jest bardzo ważne.

Czy trzeba mieć specjalne umiejętności?

Wielu założycieli startupów jest przekonanych, że po prostu nie mają wystarczającej wiedzy na temat tworzenia materiałów PR. To nieprawda. Szczera opowieść o założycielu, który podejmuje ryzyko opracowania produktu, który rozwiązuje konkretny problem użytkownika, jest dla dziennikarza świetnym materiałem. 

Wystarczy trochę pracy nad warsztatem i możesz stworzyć artykuł o potencjale viralowym.

Jak to zrobić?

Jak wspomniałem wcześniej, autentyczna historia opowiadająca o walce założyciela, który zdecydował się rozwiązać czyjś problem, jest czymś innym niż typowa wiadomość o kolejnej aplikacji, która ma zmienić świat. Znajdź coś unikatowego… ale najpierw:

Kluczem do szybkiego i skutecznego tworzenia materiałów promocyjnych oraz łatwiejszej komunikacji z mediami jest określenie firmowych wartości, misji i USP.

  • Wartości – Twoje wartości są tym, co kieruje Cię w codziennej pracy. To Twoje cele i aspiracje. Kiedy używasz ich w komunikacji, Twoja wartość nie polega na byciu profesjonalistą lub oferowaniu innowacyjnego podejścia. O takich rzeczach już dawno słyszeliśmy – to standard. Dla porównania w moim ostatnim startupie „MyLuggage” zdecydowałem, że usługa nigdy nie będzie zawierać reklam, ponieważ jako użytkownik sam nie chciałbym ich widzieć. Mówiąc o tym w ten sposób, dla czytelnika brzmi to znacznie lepiej niż „Nasz model biznesowy nie obejmuje reklamy”. Dodanie własnych przekonań do firmowych wartości nadaje Twoim komunikatom ludzi charakter.
  • Misja – jest to podstawowy punkt komunikacji, który określa, dlaczego robisz to, co robisz. Musisz upewnić się, że Twój cel jest racjonalny i uczciwy. Ludzie mogą szybko to sprawdzić, a kiedy okaże się, że coś nie jest zgodne z prawdą – szybko stracisz zaufanie swoich klientów.
  • Unique selling proposition (USP) – to stwierdzenie, w którym pokazujesz, w jaki sposób twój produkt odnosi się do konkretnej potrzeby lub punktu bólu danej grupy docelowej. Kiedy organizowałem premierę MyLuggage, platformy, która pomaga ludziom przygotować się na każdy wyjazd, po prostu użyłem następujących słów: „Problemy z pakowaniem? To już nieaktualne!” – prosty komunikat, który stanowi o Twojej unikalnej przewadze. Znajdź kilka takich przykładów w swojej firmie i oprzyj na nich tworzenie treści.

Podsumowując: USP, misja i wartości stanowią podstawę komunikacji Twojej firmy

Cokolwiek przekażesz odbiorcom, powinieneś polegać na tych trzech elementach. W ten sposób będziesz mógł dużo szybciej tworzyć materiały i będziesz mieć pewność, że jest w nich dokładnie to co ma być, za każdym razem.

Pisanie informacji prasowej jest teraz banalnie proste

Ile czasu zajęło mi napisanie pierwszej informacji prasowej w agencji PR? Prawie osiem godzin!

Zgadza się, poświęciłem cały dzień pracy na opracowanie jednego, krótkiego tekstu. Dlaczego trwało to tak długo? Teraz już wiem – mając za sobą lata doświadczenia w branży – że problem polegał na mojej niewiedzy o firmie. Co więcej, sama znajomość produktu nie wystarczy.

Nie wiedziałem, jakie są wartości firmy i co odróżniało ją od konkurencji. Mój brak wiedzy na temat misji, wizji i USP spowodował, że pisanie komunikatu prasowego stało się ciężkim zadaniem, zupełnie niepotrzebnie.

Wskazówka dla prowadzących startupy

Jako założyciel jesteś już w znacznie lepszej sytuacji, ponieważ znasz swoją firmę jak własną kieszeń. Wystarczy tylko nauczyć się mówić o swoim produkcie, określając swoją wartość, misję i USP.

Po wprowadzeniu wszystkich tych elementów będziesz w stanie pokazać swoim odbiorcom, w jaki sposób mogą czerpać korzyści z Twojego produktu, aby dalej budować jego wartość i zapewnić pomyślne wprowadzenie na rynek.

Chcesz dowiedzieć się więcej o podstawach PR dla startupów? Zobacz nasz poprzedni artykuł z serii „How to plan a successful product market launch” i bądź na bieżąco, aby uzyskać więcej treści na ten temat!

Paweł Łubiarz

Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage

Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.