DIY PR: Jak wybrać najlepszy dzień na premierę produktu

Dodane:

Paweł Łubiarz Paweł Łubiarz

Udostępnij:

Moment, w którym produkt wchodzi na rynek, może zadecydować o jego sukcesie. Dlatego wybór właściwej daty jest tak ważny dla ogólnego sukcesu twojego startupu.

 fot. unsplash.com

Ludzie i organizacje mają swoje nawyki. Jeśli postanowisz nawiązać kontakt w niewłaściwym momencie, twoi interesariusze mogą zignorować otrzymaną wiadomość i nigdy nie dowiedzieć się o twoim produkcie czy usłudze.

Czas liczy się dla wszystkich!

Prasa, potencjalni klienci, współpracownicy i wszyscy ludzie, którzy są w jakiś sposób powiązani z Twoją firmą powinni zostać jak najlepiej poinformowani o premierze.

Opierając się na doświadczeniu w tworzeniu produktów zdobytym w Sunscrapers, oto prosty przewodnik, który pomoże ci wybrać właściwą datę, aby jak najlepiej zaprezentować swój produkt i pozyskać jak najwięcej potencjalnych klientów. 

1. Określ typ firmy

Zacznij od ustalenia czy Twoja firma działa sezonowo – wystarczy odpowiedzieć na dwa pytania.

  • Czy jest określony czas, kiedy odbiorcy będą chcieli używać produktu?
  • Kiedy użytkownicy będą czerpać najwięcej korzyści z użytkowania?

Jeżeli którakolwiek z odpowiedź wskazuje na pewien specyficzny okres bądź porę roku, najlepiej wykorzystać początek sezonu. Na przykład, jeśli tworzysz innowacyjną parę okularów narciarskich, nie ma sensu wprowadzać ich w samym środku lata. Sporty zimowe to ostatnia rzecz, o której ludzie myślą, leżąc nad basenem.

Kolejnym, istotnym czynnikiem są lokalne święta religijne lub nawyki konsumenckie związane z religią. Zbadaj rynek, aby dowiedzieć się więcej na ich temat, zanim zdecydujesz się na premierę. Sprawdź czy produkt nie jest obraźliwy, szczególnie pod kątem słownictwa – czasami zdarza się, że w innej kulturze nawet nazwa naszej firmy może okazać się nietrafiona.  

Jeżeli okaże się, że premiera produktu wypada tuż przed wielkim świętem, kiedy ludzie mają tendencję do podróżowania i nie mają czasu na czytanie o nowościach to twoja wiadomość raczej zostanie zignorowana. 

2. Wykorzystaj najlepszy dzień na rozpowszechnianie informacji w mediach

Gdy weźmiesz pod uwagę powyższe czynniki, prawdopodobnie określisz okres, który odpowiada Twoim celom. Teraz wystarczy wybrać najlepszy dzień na rozpoczęcie działalności. Nasza praktyka i badania pokazują, że najlepszym dniem do wprowadzenia produktu jest wtorek.

Dlaczego? Otóż we wtorek dziennikarz powinien się już uporać ze sprawami z poprzedniego tygodnia i zainteresować wydarzeniami na obecny tydzień. Poza tym, wtorek daje ci wystarczająco dużo czasu – w sumie trzy dni – na follow-up po wysyłce informacji prasowej.

  

Jeśli zdecydujesz się wysłać wiadomość prasową później – na przykład w środę lub czwartek – pozostawisz sobie tylko jeden lub dwa dni na odpowiedź na potencjalne pytania dziennikarzy zainteresowanych pokryciem Twojego produktu. Po prostu nie masz dość czasu, aby przekazać wiadomość, zanim tydzień dobiegnie końca i rozpocznie się nowy. 

W rzeczywistości, najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to wysłać e-maile do dziennikarzy w niedzielę. Niedziela to jedyny, pewny wolny dzień, jakim dysponuje dziennikarz. Wtedy na pewno nie pozyskasz wielu publikacji. 

Więc może poniedziałek? Poniedziałek jest pracowitym dniem. Ludzie przyjeżdżają do pracy i znajdują skrzynki pocztowe wypełnione po brzegi wiadomościami. Nie chcesz, aby twoja informacja prasowa zaginęła między innymi e-mailami i sprawami z poprzedniego tygodnia, prawda? 

3. Wybierz godzinę wysłania informacji prasowej

Wybierając godzinę wysyłki do mediów i ujawniając produkt klientom, musisz ponownie wziąć pod uwagę charakter swojej firmy:

  • Działalność jest globalna czy lokalna?
  • Czy prowadzisz działalność w różnych strefach czasowych? (wtedy inaczej pracują też redakcje, a informacje najlepiej wysłać z samego rana) 

Jakie są nawyki Twoich odbiorców? Być może mają jakieś nietypowe zajęcia w ciągu dnia lub chodzą wcześnie spać albo czytają prasę tylko rano? 

Skorzystaj z tych pytań, aby wybrać odpowiednią godzinę na wysłanie wiadomości do mediów i docelowych odbiorców. Nie chcesz, aby Twoja wiadomość dotarła do nich, gdy nie zwrócą na nią uwagi. 

4. Przygotuj się na zwiększony ruch po premierze

Nie zapominajmy, że dzień startu jest tylko jednym z elementów całego procesu wprowadzania produktu na rynek. 

Pamiętaj, aby sprawdzić inne posty z serii „Jak skutecznie wprowadzić produkt na rynek”, w których zagłębiamy się w szczegóły każdego kroku. Do tej pory, pisaliśmy również o:

Jeżeli masz pytania dotyczące wyboru najlepszej daty premiery napisz do mnie na [email protected]. Z przyjemnością opowiem więcej jak wybór właściwego dnia premiery wpłynie na rozwój twojego produktu.

 Paweł Łubiarz

Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage

Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.