Dlaczego 2020 rok był dla startupów taki nieprzewidywalny i dlaczego pozostaję optymistą? Podsumowanie roku Gamehag i ELFARO.CLOUD

Dodane:

Mateusz Szuściak Mateusz Szuściak

Dlaczego 2020 rok był dla startupów taki nieprzewidywalny i dlaczego pozostaję optymistą? Podsumowanie roku Gamehag i ELFARO.CLOUD

Udostępnij:

Zmierzający ku końcowi rok 2020 był jednym z najbardziej nieprzewidywalnych i obfitujących w nagłe zwroty akcji okresów w prowadzonych i wspieranych przeze mnie biznesach. Na co dzień doradzam i inwestuję w startupy, posiadam w swoim portfolio spółki, których wspólnym mianownikiem są nowoczesne technologie. Gamehag i ELFARO.CLOUD podsumowują rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Projekty, nad którymi pracuję

Najciekawsze case’y, z jakimi miałem w tym roku do czynienia dotyczyły skrajnie różnych podmiotów – dojrzałego startupu z branży gamingowej – Gamehag.com oraz startupu w fazie seed z branży cloud hosting – ELFARO.CLOUD. Dodatkowo mógłbym wspomnieć o marce Domenomania.pl, która od początku pandemii notuje mocne wzrosty spowodowane coraz większym zainteresowaniem użytkowników, działających dotąd offline, dotyczącym przeniesienia swojego biznesu do sfery online. Może trochę wymuszonym, ale z pewnością mocno perspektywicznym.

Gamehag to platforma internetowa dla graczy, oferująca dostęp do płatnej rozrywki i innych dóbr cyfrowych poprzez granie w darmowe gry oraz inne akcje podejmowane przez użytkowników, opłacane przez partnerów Gamehag. Spółka jest obecna na rynku międzynarodowym, w szczególności wśród konsumentów cyfrowej rozrywki w Europie i USA.

Spółka od kilku lat utrzymywała stabilną tendencję wzrostową i tego samego spodziewaliśmy się w 2020 roku. Pandemia jednak pokazała nam, że nie wszystko da się zaplanować, a biznes jaki prowadzimy jest niezwykle wrażliwy na światową sytuację geopolityczną.

Lockdown

Pierwsze miesiące lockdownu przyniosły skokowy wzrost konsumpcji rozrywki cyfrowej na świecie, co zaowocowało 3-cyfrowymi wzrostami odwiedzin Gamehaga. Ponieważ nie byliśmy przygotowani na taki scenariusz, drastycznie wzrosły koszty szybującego w górę popytu. W dłuższej perspektywie jednak cash flow naturalnie się uregulował, a spółka zadbała o przygotowanie odpowiedniej infrastruktury, procesów biznesowych oraz strategii działania na wypadek kolejnego lockdownu.

Mam w związku z tym poczucie, że “koronakryzys” wyszedł spółce na dobre. Przyniósł wzrost oglądalności i przychodów, a także wzmocnił kompetencje spółki w wielu obszarach.

Niezależnie od tego, co przyniesie rok 2021 w kontekście sytuacji epidemiologicznej, Gamehag jest na pewno lepiej przygotowany na różne scenariusze. Pandemia nikogo nie cieszy, ale mamy to szczęście, że nasz rodzaj działalności korzysta z tej sytuacji, ponieważ nie tylko my, ale praktycznie wszyscy nasi konkurenci notują obecnie wyraźnie wzrosty.

W przypadku spółki Gamehag, wyjście obronną ręką z tej nadzwyczajnej sytuacji geopolitycznej, z jaką mamy do czynienia, było możliwe również dzięki temu, że choć jest to biznes młody, posiada potwierdzony model biznesowy. Projekt ten już wcześniej miał stabilne źródła przychodów i znajdował się w fazie ciągłych wzrostów.

Nieco inaczej sprawy się mają w przypadku startupów znajdujących się na samym początku swojej drogi, a do takich z pewnością należy inna marka, z którą związany jestem od samego początku. Chodzi o ELFARO.CLOUD.

ELFARO jest marką należącą do i365 sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Firma powstała pod koniec 2019 roku we współpracy z funduszem Prometeia Innovation Fund w celu stworzenia systemu pozwalającego dobierać optymalne rozwiązania chmurowe, zgodne z realnym zapotrzebowaniem aplikacji użytkownika.

Start działalności ELFARO był początkowo zaplanowany na ostatni kwartał 2020 roku, ale wobec zmiennej sytuacji związanej z koronakryzysem, zmuszeni zostaliśmy do przesunięcia terminu na pierwszy kwartał 2021 roku. Cały 2020 rok poświęciliśmy na tworzenie zaawansowanego algorytmu, pozwalającego analizować i dobierać optymalne rozwiązania chmurowe dla rozmaitych stron internetowych i rozwiązań e-commerce. Pandemia istotnie zaburzyła nasz harmonogram. Trudności z pozyskaniem odpowiednich specjalistów, przerwy w dostępności zespołów, z którymi współpracowaliśmy przy projekcie, wynikające z przebywania pracowników na kwarantannach czy zwolnieniach lekarskich; trudności komunikacyjne, brak możliwości osobistych spotkań, co w przypadku rozwiązań nowatorskich i nie do końca dla wszystkich zrozumiałych, do których z pewnością należy ELFARO, były czynnikami utrudniającymi wszelkie działania.

Dodatkowym problemem było określenie daty startu działalności operacyjnej spółki w kontekście planowanych działań promocyjnych. Wejście na rynek z nową usługą planowaliśmy powiązać z oryginalną kampanią reklamową o charakterze wizerunkowo-sprzedażowym. Jednak w czasie zamrożenia gospodarek i wyraźnego ostudzenia nastrojów wśród konsumentów, działania te mogą nie przynieść zakładanych rezultatów. Przeciwnie – mogą oznaczać wygenerowanie sporych kosztów związanych z mobilizacją zasobów. Dlatego kluczowym wyzwaniem, przed jakim aktualnie stoimy to wybór odpowiedniego momentu dla startu działań marketingowych.

Mimo starej zasady wzorowania się na największych, nie chcemy iść drogą Apartu i reklamować rozwiązań e-commerce szczęśliwie bujających w obłokach cloud hostingu. Na rynku nastąpiły drastyczne zmiany i należy dostosować do nich produkt; otoczenie niestety do nas dostosowywać się nie będzie, choć czasami start-upy o tym zapominają.

Co przyniesie rok 2021?

Dla ELFARO z pewnością będzie to rok wyjątkowy. Weryfikacja założeń biznesowych i przyjętej strategii w tak trudnych i zmiennych okolicznościach, jak te, z którymi obecnie boryka się cały świat może być prawdziwym skokiem na głęboką wodę, ale może się również opłacić. Staramy się przygotować na różne scenariusze, ale też konsekwentnie realizować cele, jakie sobie postawiliśmy wcześniej czyli zburzenie fosy technologicznej i otworzenie świata chmury dla użytkowników małych i średnich biznesów, bez dedykowanych działów IT.

Wierzymy, że usługi, które chcemy zaoferować, to odpowiedź na bolączki wielu e-biznesów, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w których warto pomyśleć o wejściu do zoptymalizowanej kosztowo infrastruktury.

Podsumowując, rok 2020 był dla startupów, z którymi jestem związany, rokiem pełnym wyzwań, uczącym elastyczności w działaniu i pozostawania czujnym na to, co dzieje się dookoła. Dla jednych był przepustką do działania na większą skalę, dla innych hamulcem stawiającym pod znakiem zapytania wiele przyjętych założeń. Pomimo trudności, pozostaję optymistą. Wierzę, że biznesy bazujące na nowoczesnych technologiach, w które od lat inwestuję i wspieram, wyjdą z koronakryzysu obronną ręką. Dodatkowo wszystkich startupowców, którzy poszukują finansowania do 5 mln zł dla swoich nowych pomysłów, zapraszam do aplikowania na NETRIX.ventures, gdzie poszukujemy projektów z obszarów ICT/transport/logistyka/przemysł medyczny; być może wspólnie uda się wyjść z sukcesem z tego dziwnego dla gospodarki okresu.

O Autorze

Mateusz Szuściak – inwestor, ekspert ds. startupów, posiada 9 letnie doświadczenie jako przedsiębiorca i członek Rad Nadzorczych w Spółkach z branży ICT w tym notowanych na GPW, a od 2 lat jest również aniołem biznesu i doradcą start-upowym w zakresie rozwoju biznesu głównie z branży gamingowej, hostingowej i software-owej. Współtworzył kilka firm – w tym nagradzanych w rankingu Deloitte Fast 50 (Domenomania.pl). Ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych dla spółek o charakterze technologicznym. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu innowacyjnymi projektami IT oraz doradztwie strategicznym (rozwój spółek od fazy seed po upublicznienie). Świadczy usługi doradcze na rzecz start-upów oraz firm w zakresie rozwoju biznesu w branży hostingowej, gamingowej, software’owej. Prowadzi inwestycje w ramach funduszu NETRIX.Ventures.