Dlaczego warto aplikować do programu PwC Startup Collider

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Udostępnij:

Polski ekosystem startupowy – jeszcze kilka lat temu zaledwie w powijakach, obecnie przeżywa boom, którego końca nie widać. Nowo powstającym startupom towarzyszą nowe inicjatywy, które oferują młodym przedsiębiorcom wsparcie na każdym możliwym etapie życia startupu.

 

Jedną z takich inicjatyw jest PwC Startup Collider – program skalowania dla startupów, które chcą rozwijać swój innowacyjny biznes w Europie Środkowo-Wschodniej. Aplikować do programu można już tylko do 16 grudnia 2018 r. na stronie startupcollider.pwc.com.

O tym, dlaczego warto aplikować do PwC Startup Collider i jakie niesie on ze sobą korzyści, mówi Magdalena Kwoska, która w PwC Polska jest liderem programu Startup Collider. Magda jest jedną z osób, które współtworzyły program i od samego początku towarzyszy startupom, które w nim uczestniczą. Dotychczas w trakcie dwóch edycji miała szansę poznać niemal 500 startupów ze wszystkich kontynentów, a następnie pomagała wybranym 25 przedsiębiorcom podbijać nowe rynki, rozwijać produkty i zdobywać nowych klientów, niekiedy w bardzo różnych branżach.

Obecnie na rynku Polskim i środkowo-europejskim funkcjonuje wiele programów skalowania, akceleracyjnych, coraz odważniej inwestują fundusze venture capital. Dlaczego warto wybrać akurat PwC Startup Collider?

M. Kwoska: Głównym celem programu PwC Startup Collider jest wspieranie i promowanie startupów przede wszystkim europejskich, ale także z innych części świata, na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. W naszej pracy skupiamy się na wspólnym skalowaniu ich biznesu na rynkach, gdzie jesteśmy obecni i posiadamy bogate portfolio klientów. Reprezentują oni cały przekrój branż, a to, co ich łączy, to zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania, które mogliby implementować we własnych strukturach albo wprowadzić do swojej oferty. Naszym zadaniem jako mentorów i ekspertów jest opracowanie wspólnej oferty ze startupem, a następnie wspólne przedstawienie jej klientom PwC. Dlatego uczestnicy programu Startup Collider mają wyjątkową okazję do nawiązania współpracy nie tylko z PwC, ale także z firmami z wielu różnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jednym z największych wyzwań, jakie stoi przed startupami, jest dotarcie ze swoją ofertą na rynki zagraniczne. Program Startup Collider tę międzynarodową ekspansję, która często jest trudna lub wręcz niemożliwa dla firmy rozpoczynającej działalność, ułatwia. Myślę, że to jest największa realna wartość naszego programu.

Jak wygląda współpraca pomiędzy PwC a startupem uczestniczącym w programie Startup Collider?

Z edycji na edycję nasza formuła ulega lekkiej zmianie. Program ewoluuje tak, żeby lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku. Nadchodząca 3. edycja będzie inna od wcześniejszych, a my będziemy czerpać z naszych doświadczeń z dotychczasowej współpracy ze startupami. Pod koniec lutego przyszłego roku ogłosimy, które startupy zakwalifikowały się do programu. Następnie od marca do sierpnia 2019 r. trwa okres skalowania. Z uczestnikami programu pracujemy w formule elastycznej, spotykając się z nimi osobiście lub za pośrednictwem wideokonferencji. W trakcie tych spotkań mentorzy podpowiedzą młodym przedsiębiorcom, jak wejść na wyższym poziom przedsiębiorczości. Bardzo często brakuje im bynajmniej nie wizji – jej mają pod dostatkiem, lecz biznesowego doświadczenia, umiejętności analizy rynku lub definiowania potencjalnych grup odbiorców czy znajomości realiów podatkowych i prawnych obowiązujących w innych krajach. My natomiast dzięki naszej obecności na globalnym rynku możemy im pomóc te luki uzupełnić. Ale nie będziemy się ograniczać i jeżeli uczestnicy programu będą mieli pytania natury strategicznej, także wtedy zrobimy wszystko, by ich biznes rósł. A za pomyślny rozwój startupu w trakcie skalowania w ramach PwC Startup Collider odpowiadać będzie dedykowany mentor z PwC, który specjalizuje się w branży i obszarze innowacji, w której działa startup.

Jakie korzyści płyną dla startupów ze współpracy z programem PwC Startup Collider?

Korzyści jest wiele. Młodym przedsiębiorcom, którzy zwracają się do nas, przekazujemy nasz know-how, pomagamy przekraczać bariery pomiędzy poszczególnymi branżami i ułatwiamy nawiązywanie kontaktów. Ale na tym nie koniec. W PwC mocno wierzymy, że innowacje wdrażane zarówno wewnętrznie, jak i te, które firma może zaoferować swoim klientom i partnerom biznesowym, stanowią obecnie jedno z głównych źródeł przewagi konkurencyjnej każdej organizacji, która chce się dynamicznie rozwijać. Innowacja zawsze była zakorzeniona w DNA naszej marki, a bardzo szybki rozwój ekosystemów startupowych, który obserwujemy w ostatnich latach także w Europie Środkowo-Wschodniej, wytworzył nowe poziomy współpracy między początkującym a dojrzałym biznesem. Naszym celem nie jest znalezienie startupu, w który my jako PwC zainwestujemy albo którego technologię zakupimy. My szukamy startupów, które staną się naszymi partnerami biznesowymi – z którymi wspólnie opracujemy nowy, innowacyjny produkt. Ten produkt następnie wspólnie przedstawimy naszym partnerom i klientom, a są wśród nich najwięksi światowi gracze z każdej gałęzi biznesu. Startupy dają nam nowe spojrzenie na biznes zgodnie z duchem disruption, my dajemy im naszą wiedzę w zakresie rozwoju, sprzedaży, skalowania, internacjonalizacji. My posiadamy bazę klientów i globalną perspektywę, a startupy tworzą wysoko wyspecjalizowane technologie i mają przewagę w postaci elastyczności i szybkości w działaniu. Prawdziwym przepisem na sukces nas wszystkich jest połączenie tych dwóch światów.

O tym, że nasz program, który z edycji na edycję zmieniamy, chcąc być jak najbliżej rynku i potrzeb startupów, działa, najlepiej świadczą success stories poszczególnych startupów. Sebastian Starzyński, CEO TakeTask, w rozmowie z nami przyznał, że Startup Collider to idealny program skalowania dla startupów posiadających gotowy produkt. Jego zdaniem z jednej strony uczestnictwo ułatwia urzeczywistnienie biznesowych planów ekspansji, a z drugiej pozwala stać się lepszym przedsiębiorcom, dzięki rozmowom z doświadczonymi ludźmi biznesu, którzy doradzą, czego się wystrzegać lub w którym iść kierunku. W podobnym tonie wypowiadał się Julian Kozankiewicz, CEO NoaTech, dla którego jedną z wartości programu była współpraca z PwC, która nie kończyła się wraz z uczestnictwem w programie. Po zakończeniu skalowania startup staje się dla PwC partnerem, a na tej współpracy korzystają wszystkie zaangażowane strony.

Podsumowując, w PwC naprawdę wierzymy w innowację i jej moc. Dlatego jesteśmy tak otwarci na współpracę z innowatorami i wizjonerami.