Dlaczego jedna domena nie wystarczy?
Biznes w sieci zaczyna się od domeny, czyli adresu, pod którym znajdować się będzie Twoja strona WWW. Warto wiedzieć, że tę samą stronę można umieścić pod wieloma różnymi adresami. Zajmiemy się tą kwestią szerzej, ponieważ dla bezpieczeństwa i rozwoju Twojego biznesu takie rozwiązanie jest po prostu korzystne. Wielu początkujących przedsiębiorców popełnia podstawowy błąd na starcie – rejestruje jedną domenę i na niej opiera swój biznes w sieci. Po pewnym czasie udaje im się zyskać rozpoznawalność, i to właśnie wtedy mogą odczuć konsekwencje błędnej decyzji. Popularny sklep internetowy zawsze znajduje się w kręgu zainteresowania konkurencji i oszustów.
O ile konkurencyjne sklepy rzadko decydują się na podkupienie domen i podszywanie się pod Twój biznes, o tyle przestępcy działają właśnie w ten sposób. Znane są przypadki, gdy właściciele sklepów internetowych nagle otrzymali informacje o tym, że rzekomo sprzedali towar i go nie dostarczyli. Niestety, zgodnie z prawem klienci mogą oskarżyć takiego przedsiębiorcę o oszustwo. Zanim policja i prokuratura uznają, że sam właściciel sklepu również padł ofiarą oszustwa, trzeba zmierzyć się z wieloma problemami.
Każda taka sytuacja niesie za sobą falę negatywnych opinii na temat sklepu i zdecydowanie obniża zaufanie klientów. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem po ataku jest założenie nowego sklepu na nowej domenie i zabezpieczenie wszystkich podobnych adresów WWW. Taka strategia uchroni Cię przed podobnymi problemami w przyszłości. Niestety pozycję i rozpoznawalność w branży będziesz musiał budować od zera. Strategię wykupowania podobnych lub takich samych nazw domen z innymi rozszerzeniami, na przykład zagranicznymi, warto więc wdrożyć już na starcie biznesu.
Jakie domeny warto wykupić?
Zaczniemy od wykupienia domen o tej samej nazwie, ale z różnymi rozszerzeniami. Poza głównym adresem z rozszerzeniem .pl warto wykupić również domeny regionalne. Jeśli Twój biznes jest międzynarodowy to również domenę z rozszerzeniem .com lub .eu. Dzięki temu zapewnisz użytkownikom łatwy dostęp do serwisu i zablokujesz możliwość podszywania się pod Ciebie w internecie z wykorzystaniem najpopularniejszych domen. Na etapie rozwoju swojego biznesu możesz potrzebować również domen, które posłużą do kampanii specjalnych.
Większość przedsiębiorców wybiera domenę tożsamą z nazwą firmy, ale nie jest to jedyna droga. Możesz wyróżnić się wśród konkurencji domeną nawiązującą do usług, które świadczysz. Poza chwytliwą i prostą do zapamiętania nazwą możesz dodać rozszerzenie wprost kojarzące się z branżą, w której działasz, np. .art, .shop lub .diet.
Na początku prowadzenia działalności staramy się ograniczać koszty. Hurtowe kupowanie domen wydaje się dużą inwestycją. Nie jest tak, jeśli znajdziemy dobrą promocję. Obecnie sporą obniżkę dla nowych klientów oferuje home.pl – domena .pl kosztuje teraz zaledwie 6,14 zł rocznie. To doskonała okazja, żeby w dobrej cenie na start kupić więcej niż jedną domenę i ze spokojem rozwijać swój biznes w internecie.
Korzyści z posiadania kilku domen
O bezpieczeństwie już wspomnieliśmy. Teraz skupimy się na korzyściach czysto biznesowych. Za pomocą domeny wpisanej bezpośrednio w przeglądarce lub wyszukiwarce klienci trafiają na Twoją stronę. Co zrobić, aby zapewnić im dostęp do swoich zasobów? Musisz wziąć pod uwagę kilka czynników.
Pierwszym z nich jest ryzyko błędu w pisowni. Każdemu z nas zdarzają się literówki, szczególnie gdy się spieszymy. Dlatego, jeśli istnieje ryzyko, że adres może zostać wpisany z błędem, warto posiadać również takie domeny, które przekierują użytkownika na właściwą stronę. Bardzo często takie błędy zdarzają się, gdy domena jest obcobrzmiąca lub trudna do przeliterowania.
W zestawie domen powinny znaleźć się również te, które brzmią podobnie lub mają zbliżoną pisownię. Nie tylko ze względu na możliwe pomyłki, ale też dlatego, że taka nazwa może zostać wykorzystana przez konkurencję. Wówczas osoby, które chciały skorzystać z oferty Twojego sklepu, zrobią zakupy gdzie indziej, czasem nawet nie zdając sobie sprawy z tego, że korzystają z usług innej firmy.
Zastosowanie nazwy opisowej w domenie jest dobrym pomysłem dla firm, które nie mają jeszcze ugruntowanej pozycji w branży. Dzięki temu potencjalnym kupującym łatwiej będzie dotrzeć do Ciebie.
Dodatkowe domeny mogą posłużyć do przekierowania ruchu na stronę sezonowej kampanii promocyjnej lub bloga z poradami. Pamiętajmy, że domeny, szczególnie te z rozszerzeniem .pl lub .com, to dziś bardzo ograniczona pula adresów. Dlatego zdecydowanie rozsądniej jest wykupić na starcie pakiet domen, które mogą się przydać, zamiast szukać ich na bieżąco. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu. Jeśli chodzi o koszty, to warto polować na promocje cenowe – nowi klienci mogą liczyć na duże rabaty. Warto to wykorzystać i zabezpieczyć jak najwięcej domen już na starcie.
Publikacja powstała we współpracy z home.pl