Dlaczego warto zastrzec swój pomysł w Urzędzie Patentowym. Na przykładzie Miapka Design

Dodane:

Ewa Zachariasz Ewa Zachariasz

Udostępnij:

Miapka Design to młoda marka odzieżowa, obecna na rynku od 2015 roku, która projektuje ubranka dla najmłodszych. Specjalnością Miapki są kurteczki z doczepianym elementem krocznym.

Czym właściwie jest “kurteczka z krokiem”?

To połączenie kurtki dla dziecka z body. Kurteczka nie podciąga się, nie odsłania pleców, niezależnie od tego w jakiej pozycji jest maluch, mając przy tym pełną swobodę ruchów. Co więcej, kurteczka rośnie razem z dzieckiem, gdyż rękawy i „krok” możemy bez problemu regulować. To proste, zdawałoby się rozwiązanie, wynikające z potrzeby młodej mamy, stało się pomysłem na biznes, który nie poprzestał na jednym kroju, ale obecnie oferuje również pełną garderobę dla malucha, począwszy od spodni, na czapeczkach kończąc.

Pierwszy odszyty wzór kurtki z krokiem przetestowany na własnym dziecku okazał się strzałem w dziesiątkę. Pomysł był bardzo prosty i mogłaby go zastosować każda marka odzieżowa działająca na rynku. Dlatego założycielka marki Miapka Design postanowiła ochronić swój produkt i tak wpadła na pomysł zastrzeżenia wzoru w Urzędzie Patentowym.

Dlaczego warto opatentować wzór?

Patent wspomaga osiągnięcie przewagi konkurencyjej na rynku. Opatentowanie swojego pomysłu wytwarza swoiste know-how, którym marka może się pochwalić przed potencjalnym konsumentem, a także wokół którego skutecznie budujemy komunikację produktu. Stajemy się unikalni i nie dopuszczamy, aby konkurencja wykorzystała nasz pomysł i czerpała z niego zyski. Umiejętne promowanie swoich produktów poprzez patent wspomaga ich sprzedaż, otwiera wiele inwestycyjnych furtek i pozwala rozwijać markę.

Jak wygląda procedura ubiegania się o patent?

Na stronie Urzędu Patentowego RP możemy sprawdzić, czy ktoś już nie wpadł na podobne rozwiązanie. Jeśli nikt jeszcze nie opatentował naszego pomysłu, składamy podanie, w którym wnioskuje się o udzielenie patentu.

Prawidłowo przygotowane zgłoszenie wynalazku powinno zawierać:

  • podanie (a w nim: oznaczenie zgłaszającego, określenie przedmiotu zgłoszenia oraz wniosek o udzielenie patentu);
  • opis ujawniający istotę pomysłu (wyczerpujący opis jego działania, niezależnie od tego czy jest to skomplikowany technologicznie wynalazek naukowy czy właśnie kurteczka z krokiem);
  • zastrzeżenia patentowe (zespół cech niezbędnych do określenia przedmiotu pomysłu; zastrzeżenia patentowe określają de facto zakres przedmiotowy patentu, czyli to co faktycznie podlega ochronie; odpowiednie sformułowanie zastrzeżeń może powodować w praktyce wiele trudności, których możesz uniknąć korzystając z usług profesjonalnego pełnomocnika);
  • skrót opisu (czyli zwięzłą i jasną informację określającą przedmiot i charakterystyczne cechy techniczne rozwiązania; opis nie powinien przekraczać 1/3 strony A4);
  • rysunki niezbędne do zrozumienia pomysłu

Czas oczekiwania na decyzję UP trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, w zależności od dziedziny. W tym czasie UPRP przeprowadza tzw. badanie merytoryczne zgłoszenia, które (zakładając, że Urząd nie dopatrzy się żadnych przeciwwskazań) powinno zakończyć się wydaniem decyzji. Jeśli decyzja Urzędu Patentowego jest pozytywna, kolejnym etapem jest nadanie przez Urząd nowemu patentowi odpowiedniego numeru, wpisanie go do rejestru, ogłoszenie publicznie w Wiadomościach Urzędu Patentowego oraz – jako dowód nadania patentu – publikacja tzw. dokumentu patentowego.

Wyłączne prawo do korzystania z pomysłu trwa 20 lat. Koszt uzyskania patentu rozpoczyna się od 500 zł i jest uzależniony od stopnia skomplikowania i rodzaju.

Ewa Zachariasz

Co-founder ATOMY PR

Od wielu lat prowadzi kampanie społeczne i edukacyjne oraz nadzoruje kampanie PR z zakresu wybranych produktów. Współpracowała miedzy innymi z Fundacją ITAKA, Fundacją im. Zbigniewa Herberta, Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. W 2015 założyła agencję ATOMY PR, która specjalizuje się w promocji produktów i marek ekologicznych, polskich, tworzących zgodnie z trendem „slow”.