Dostarczyć produkt, który przekracza oczekiwania użytkownika – Jason Green (Brainly)

Dodane:

Karolina Halik Karolina Halik

Udostępnij:

Brainly to największy portal edukacyjny stworzony przez Polaków. Za jego pośrednictwem uczniowie na całym świecie pomagają sobie w zadaniach domowych, a także w utrwalaniu wiedzy. Do zespołu tworzącego portal niedawno dołączył Jason Green, który wcześniej pracował w Wimdu. Razem z polskim teamem zamierza budować sukces Brainly. 

Celem serwisu jest bycie numerem jeden na rynku social learningu i budowanie skali międzynarodowej, szczególnie z uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych i krajów Europy Zachodniej. Jason Green, nowy CTO Brainly, ma już doświadczenie w budowaniu globalnych serwisów. Opowiedział nam o tym, jak zamierza wykorzystać umiejętności zdobyte w poprzedniej pracy. 

Czego nauczyłeś się w Wimdu i chciałbyś wprowadzić w Brainly?

Czas spędzony w Wimdu umocnił mnie w przekonaniu, że determinacja podczas budowania produktu jest podstawą sukcesu. W Brainly sprowadza się to do utrzymania nacisku na realizację naszej wizji.

Czy zamierzasz czerpać inspirację ze zmian wprowadzonych w organizacji działań w Spotify?

Technika pracy i organizacja kultury w Spotify jest czymś, co nam bardzo się podoba i rozwijając zespół będziemy się na tym wzorować. 

Co zamierzasz zmienić w organizacji zespołu?

W naszych zespołach w Krakowie i Berlinie, pracujemy w grupach jak w małych startupach. Dlatego wdrożyliśmy w firmie tzw.  pair programming, czyli programowanie w parach. Stworzyliśmy stacje robocze, odchodząc tym samym od miejsc pracy przydzielonych na stałe. Zadbaliśmy również o to, aby regularnie odbywały się warsztaty z ekspertami. Niedawno gościł u nas w Krakowie Fred George, ojciec procesu z dziedziny programowania zwinnego znanego pod pojęciem programistycznej anarchii.

Wierzymy w płaską strukturę zarządzania i dajemy zespołowi udziały, bo to pomaga w odnoszeniu sukcesu i wzmacnia działania każdej pracującej osoby. Budujemy zespół światowej klasy we wszystkich obszarach, który koncentruje się na dostarczaniu produktu na światowym poziomie dla naszych użytkowników. 

Czy korzystasz z metodologii Lean w swojej pracy?

Jestem wielkim zwolennikiem Lean. Rozwijając produkt skupiamy się na optymalizacji. Wykonujemy testy A / B, tworzymy MVP, szybko wypuszczamy na rynek, uzyskujemy opinie użytkowników i powtarzamy.

Obecnie pracujemy nad gruntowną przebudową naszej aplikacji. Naszym celem jest stworzenie wysoce rozdzielnej platformy, w której każda usługa posiada własną odpowiedzialność. Usługi będą mogły być edytowane i wdrażane w czasie nieprzekraczającym doby, tak abyśmy mogli stać się elastyczni i błyskawicznie reagować na feedback od użytkowników.

Jak metodyka Lean działa w Big Data? 

Lean może być stosowana w prawie wszystkich obszarach działalności. W Big Data wiąże się to z wprowadzaniem zmian metodą małych kroków i walidacją hipotez w oparciu o opinie użytkowników, a następnie powtarzanie tego procesu. 

Jakie zmiany w technologii masz zamiar wprowadzić?

Obecnie odbudowujemy nasze oprogramowanie w oparciu o to, czego dotychczas się nauczyliśmy. Tworzymy nową architekturę z wykorzystaniem Go, Clojure i Ruby. Po stronie klienta skupimy się na dostarczaniu użytkownikom dobrego UX na wszystkich urządzeniach mobilnych i w aplikacji webowej przy użyciu React. Równolegle budujemy nowy magazyn naszych danych.

Czego należy unikać w przypadku realizowania dużych projektów?

Jednym z największych błędów, jaki firmy mogą dokonać, to opisanie założeń dla użytkownika. W przypadku dużych projektów realizowanych z techniką waterfall, wiele założeń musi zostać spełnionych. My chcemy słuchać i zrozumieć potrzeby naszych użytkowników i dostarczyć im produkt, który przekracza ich oczekiwania.

Jason Green od początku 2015 roku pracuje jako Chief Technical Officer w krakowskim biurze Brainly. Poprzednio zajmował taką samą pozycję w berlińskim startupie Wimdu, który jest największym serwisem rezerwacji pomieszczeń w Europie i swego czasu został wsparty przez fundusze inwestycyjne Rocket Internet i Kinnevik kwotą 90 milionów dolarów. Twórcy Brainly podkreślają bardzo bogate doświadczenie Greena w rozwijaniu startupów o bardzo dynamicznym tempie rozwoju.