Sprawdziliśmy, jak wygląda proporcja wykorzystania poszczególnych kanałów płatności w sklepach internetowych, działający na naszej platformie (Shoper®). Dane z okresu II.2015-IV.2016 wskazują na niemal 80% udział kanałów on-line w sposobach płatności za zakupy w sklepie internetowym. Poniższy wykres uwzględnia transakcje sklepu również w kanale Allegro.
Tomasz Tybon, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży: – Rynek płatności online ma tylko jeden kierunek i jest to kierunek wzrostowy. Nasze bezpośrednie doświadczenie, jako dostawcy oprogramowania, obejmuje aktualnie trzy kraje: Polskę, Turcję i Indie, jednocześnie mamy partnerów handlowych w kilku innych państwach i muszę przyznać, że w kwestii płatności online, jesteśmy daleko za rozwijającymi się rynkami. Mamy jednak perspektywę, która potwierdza, jak różnice w metodach płatności pomiędzy krajami i kontynentami z czasem zacierają się.
Wykorzystanie kanałów on-line do przeprowadzania transakcji płatniczych w e-sklepach jest wypadkową zmian nie tylko ekonomicznych. Młode pokolenie, obecni nastolatkowie, zupełnie inaczej podchodzi do kwestii pieniądza elektronicznego, który jest dla nich właściwie jedynym środkiem płatniczym. – Pieniądz elektroniczny to naturalny kierunek rozwoju sektora finansowego. Jest więc oczywistym fakt, że w ślad za tym idzie rozwój odpowiedniej infrastruktury i regulacji. Należy również pamiętać, że pieniądz elektroniczny to także lepsza kontrola szarej strefy, która działa na niekorzyść całego systemu – dodaje Tomasz Tybon.
Płatności w e-sklepach
Ponad 20% płatności w e-sklepach to transakcje gotówkowe w transakcjach e-sklepów wynika z kilku czynników. Znacząca jest bariera mentalna i nawyk rozliczeń gotówkowych, nawet przy zakupach w internecie. Płatność przy odbiorze stanowi niejako sposób weryfikacji sprzedającego. Jeszcze 2 lata temu częstym był brak terminala lub określenie minimalnej wartość zakupu przy płatności kartą. Dziś to już stosunkowo incydentalne, przynajmniej w dużych miastach. Niemniej jednak każdy z kanałów sprzedaży ma swoich zwolenników, a ci z kolei mają pewne preferencje, o których nie wolno zapominać decydując o paymentach dla swojego biznesu.
Marcin Mielczarek, właściciel e-zabawkowo.pl: – Prowadzę sklep internetowy już od kilku lat. Rok rocznie obserwuje wzrost liczby transakcji bezgotówkowych. Aktualnie w moim sklepie 67% płatności odbywa się z wykorzystaniem kanału online. Zdecydowanie – tę metodę preferuję. Przelew natychmiastowy czy płatność kartą to wygoda dla kupującego, a dla mnie, jako sprzedawcy – pewność środków na koncie a także gwarancja odbioru przesyłki przez klienta.
Jak zachęcić klienta do płacenia on-line?
Tomasz Tybon: – Według mnie w kwestii zachęty największą rolę do odegrania mają dostawcy takich instrumentów, jak organizacje kartowe, banki oraz oczywiście miejsca, gdzie faktycznie tych transakcji się dokonuje, czyli np. sklepy. W mojej subiektywnej ocenie powinien to być wspólny wysiłek: instytucjom płatniczym pewnie będzie łatwiej ponieść ciężar finansowy takich zachęt, natomiast sklepom łatwiej będzie ponieść wysiłek komunikacyjny, z uwagi na bezpośredni kontakt z kupującym. Jestem przekonany, że dostawcy rozwiązań technologicznych, tacy jak np. Shoper®, poniosą wysiłek technologiczny wspierający płatności online.
Marcin Mielczarek, e-zabawkowo.pl: – Znaczącym kosztem w e-działalności jest logistyka. W przypadku przesyłek za pobraniem jest spory odsetek zamówień nie podjętych przez kupującego. Dlatego inicjujemy akcje obniżając koszt wysyłki lub od pewnego progu zakupów wysyłamy za darmo – pod warunkiem wykonania płatności on-line.
Zdjęcie główne artykułu by pixabay | CC0