EIT Food Sales Booster wraz ze startupami zmienia europejskie rynki agrospożywcze

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

EIT Food Sales Booster wraz ze startupami zmienia europejskie rynki agrospożywcze

Udostępnij:

Program Sales Booster, stworzony przez EIT Food, pomaga startupom eksplorować rynki agrospożywcze w Europie. W ofercie znajdują się szkolenia, coaching oraz doradztwo ekspertów, a wszystko dostosowane indywidualnie do potrzeb innowacyjnych startupów.

Misja EIT Food

EIT Food – wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ Unii Europejskiej – to społeczność pasjonatów, która zdecydowała się wspólnie stawić czoła najważniejszym wyzwaniom systemu żywnościowego, istotnym dla jakości życia na naszej planecie. Potrzeby ludzi są priorytetem, ale by na nie odpowiedzieć należy zadbać o fundament, czyli właśnie o planetę, której kondycja jest coraz słabsza. Poprzez skoncentrowanie wysiłków na holistycznej poprawie całego systemu żywnościowego, począwszy od odpowiedniego traktowania gleby po dojrzały owoc znajdujący się w ostatnim ogniwie łańcucha dostaw, możemy mieć nadzieję na realną zmianę sytuacji w sektorze agrospożywczym.

 

Cała paleta wyzwań:

Praca od podstaw

Możliwość wyboru i zróżnicowane diety są niezaprzeczalnie korzystne dla ludzi i planety, ale generują wyzwania związane z przystępnością cenową czy wielopoziomowym poszerzaniem świadomości żywieniowej. Niestety, niskowartościowe i niezdrowe produkty to nadal często pierwszy wybór konsumentów. Potrzeba edukacji w obszarze żywieniowym jest niezbędna, by wyrobić zdrowsze nawyki i nauczyć komponowania zbilansowanej diety, będącej podstawą zdrowego stylu życia. Pracę nad zmianą należy zacząć już od początku – od skali makro, czyli kontroli jakości gleb i gruntów, po zapewnienie przystępnych cenowo produktów.

Zrównoważone praktyki rolnicze

System żywnościowy jest odpowiedzialny za prawie jedną trzecią emisji gazów cieplarnianych, co wiąże się z wyzwaniami takimi jak marnotrawstwo żywności, wyczerpywanie zasobów i zużycie energii. Aby osiągnąć zerowy poziom emisji netto i złagodzić skutki kryzysu klimatycznego, konieczne jest systemowe podejście do zmian, co oznacza umożliwienie przejścia na zrównoważone i regeneracyjne praktyki rolnicze.

Transparentny system żywieniowy

Obecny system żywnościowy potrzebuje wzmożonej kontroli jakości i bezpieczeństwa na przestrzeni całego łańcucha dostaw. W celu zmniejszenia ryzyka i zwiększenia odporności na wszelkie czynniki zewnętrzne mogące zakłócić prawidłowy obieg żywności, konieczna jest wykorzystanie innowacyjnych metod i wdrożenie sprawiedliwego systemu biznesowego.

Potrzeba nowego, zrównoważonego modelu

Obecny, nieefektywny liniowy model „wyprodukuj, użyj i wyrzuć” sprawia, że żywność jest marnotrawiona. Cyrkularny system żywnościowy, w którym zasoby są odpowiednio wykorzystywane, a odpady włączane są do strumienia drugiego obiegu, to prawdziwa szansa dla planety. Dlatego EIT Food współpracuje z przedsiębiorcami i udziałowcami systemu żywnościowego, aby napędzać innowacje oraz skalować zrównoważone rozwiązania w zakresie żywności o obiegu zamkniętym.

 

EIT Food Sales Booster to program, który powstał w odpowiedzi na nieustannie mnożące się wyzwania w sektorze agrospożywczym. Jest on dedykowanym dwóm rodzajom startupów o wysokim wpływie, wywodzących się z Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej. Są to startupy z branży agrospożywczej, pracujące nad rozwiązaniami w jednym z obszarów zainteresowań EIT Food oraz startupy z innych sektorów, których koncepcje mogę być zastosowane w tej branży.

Program ma na celu wspieranie innowacyjnych firm mających siedzibę w obszarach o niskim lub umiarkowanym stopniu rozwoju według Europejskiego Indeksu Innowacyjności, dlatego ostatecznym celem tego programu jest przyczynienie się do podniesienia wydajności innowacyjnej tych obszarów.

W 2023 roku dziesięć wybranych startupów skupionych na problemach agrospożywczych wzięło udział w programie EIT Food Sales Booster i uczestniczyło w sesjach indywidualnych z doradcami do spraw wzrostu, warsztatach online oraz wydarzeniach match-making. Każdy startup zakończył program bogatszy o solidny plan wsparcia ekspansji poza rodzimy rynek, a także nowe kontakty, które niejednokrotnie stają się kluczowe w osiąganiu kolejnych celów biznesowych.

Co oferuje program?

  • Wspólne tworzenie planu działania na rzecz internacjonalizacji/rozszerzenia w celu zwiększenia sprzedaży
  • Budowanie planu ekspansji poza rodzimy rynek przy wsparciu ekspertów z sieci EIT Food do spraw wzrostu
  • Eksploracja nowych, zagranicznych rynków i nawiązanie biznesowych relacji wspierających w przyszłym wzroście
  • Poznanie czołowych ekspertów i firm z branży agrospożywczej
  • Eksplorowanie nowych rynków w Europie i nawiązanie kontaktów z potencjalnymi klientami i partnerami
  • Profesjonalne szkolenia
  • Udział w dynamicznych sesjach z ekspertami biznesowymi
  • Porady branżowych liderów

Program EIT Food Sales Booster działał online od lipca do połowy listopada 2023 roku i dostarczył odpowiedniego wsparcia dla każdego startupu, biorąc pod uwagę jego etap rozwoju, aktualne potrzeby oraz specyfikę obszaru geograficznego. Odbyły się również liczne spotkania z ekspertami biznesowymi i branżowymi z sieci EIT Food, wzbogacone o konsultacje z doświadczonym zespołem coachów. Pod koniec programu każdy startup opracował plan działania na rzecz internacjonalizacji dla wybranego kraju lub, w przypadku startupów z innych branż, plan wejścia na rynek agrospożywczy.

Wśród startupów, które otrzymały wsparcie znalazły się również dwa polskie: Rebread oraz Plantway.

Aby odpowiedzieć na globalny problem marnowania chleba kreują ekosystem, który pozwoli osiągnąć efekt skali.

Cel jaki postawili sobie założyciele startupu Rebread, Bartłomiej Rak i Katarzyna Młynarczyk to “uratowanie jak największej ilości niewykorzystanego chleba”. Pracują nad nowymi rozwiązaniami, dzięki którym czerstwy chleb, zmienia się w surowiec gotowy do ponownego wykorzystania, a nie jedynie śmietnikowy odpad. W ten sposób zaoszczędzona zostaje energia i środowisko naturalne. – Chcemy rozwiązać globalny problem marnowania chleba, dlatego kreujemy wokół tego surowca ekosystem, który pozwoli osiągnąć efekt skali – piszą na swojej stronie.

Ideą wokół której skupiają swoje działania to „PROJEKTOWANIE GLOBALNE, PRODUKCJA LOKALNA”. Kasia i Bartłomiej chętnie edukują innych przedsiębiorców, udostępniają swój know-how i dzielą się doświadczeniem, tak by zdobyta przez nich wiedza mogła zostać wdrożona do działania w każdym miejscu na świecie, a surowiec jak najlepiej wykorzystany.

W 2022 roku startup Rebread otrzymało wsparcie finansowe w wysokości miliona złotych od AUGERE HFF za innowacyjność idei, skalowalność projektu oraz jego potencjał rozwoju w Polsce, jak i w całej Europie.

Dlaczego to właśnie Wasz startup został wybrany do wzięcia udziału w programie Sales Booster?

Program był skierowany do impaktowych startupów, które przeszły walidację na rodzimym rynku i są gotowe do międzynarodowej ekspansji. Wydaje się więc, że o naszym wyborze zaważyły trzy aspekty. Po pierwsze nasza misja dobrze współgra z głównymi celami EIT Food, które skupiają się na transformacji systemu żywności w kierunku zeroemisyjności, cyrkularności i pozytywnego wpływu na zdrowie europejskich konsumentów. Po drugie, nasz model biznesowy opierający się na strategicznej współpracy z największymi sieciami handlowymi, które będąc najbliżej konsumentów rozumieją konieczność poszerzania swojej oferty o zdrowsze i bardziej przyjazne środowisku produkty, a także lepszego komunikowania swoich wysiłków na rzecz pozytywnych zmian w modelu działania. W Polsce udało nam się podjąć współpracę z Żabką, Carrefourem i Biedronką, co otworzyło nam drogę do współpracy z producentami żywności, przybliżyło nas do wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań na rynek, a także potwierdziło słuszność tego kierunku rozwoju firmy. Po trzecie, potencjał skalowania naszych rozwiązań i międzynarodowej dystrybucji za pośrednictwem licencjonowania know-how.

Co określilibyście największą wartością, którą wynieśliście z programu, w kontekście rozwoju Waszego startupu?

Największą wartością, jaką Rebread wyniósł z programu mentorskiego, jest zdecydowanie głębsze zrozumienie potrzeb klientów i możliwości w sektorze rolno-spożywczym. Kilka przykładów, które pozwoliły nam to osiągnąć:

Nasz mentor pomógł Rebread stworzyć szczegółowe profile dla kilku różnych typów klientów B2B. Połączenie naszego dotychczasowego doświadczenia z branży piekarniczej i szerokiego know-how mentora pozwoliło znacznie lepiej dostrzec i zrozumieć unikalne potrzeby i wyzwania każdego segmentu klientów. I oczywiście odpowiednio dostosować ofertę do każdego typu klienta.

Uzyskaliśmy również dostęp do bardziej zróżnicowanego portfolio klientów z branży spożywczej, co otworzyło przed nami nowe potencjalne możliwości partnerstwa.

Nareszcie mogliśmy połączyć brakujące kropki dla strategicznych powiązań w branży.
Niezwykle cenne dla nas było to, że mentor przekazywał nam w czasie rzeczywistym informacje zwrotne i podpowiadał, co można poprawić. Omawialiśmy między innymi sposoby komunikowania oferty i modelu biznesowego przed i po spotkaniach z naszymi klientami.

Opowiedzcie proszę o ścieżce startupowej w programie. Na czym polegało jej spersonalizowanie w Waszym przypadku?

Mieliśmy do dyspozycji 30 godzin mentoringu, które można było poszerzyć o kilka dodatkowych sesji w razie potrzeby. Świetnie, że program jest tak elastyczny i daje więcej możliwości współpracy, bo jak wiadomo, nie zawsze udaje się zamknąć wszystkie tematy w określonym czasie. W trakcie trwania programu skupiliśmy się na stworzeniu holistycznego podejścia, które pomogłoby nam opracować bardziej ukierunkowaną i skuteczną strategię biznesową, dostosowaną do konkretnych potrzeb – naszych i klientów.

Po pierwsze, musieliśmy zacząć od podstaw i dopracować naszą prezentację.  Przejrzeliśmy z mentorem nasz początkowy materiał i przerobiliśmy go tak, aby jak najlepiej przedstawić naszą unikalną propozycję wartości i korzyści, jakie oferujemy potencjalnym klientom. Jesteśmy firmą biotechnologiczną, a nie producentem, więc konieczne było klarowne zaprezentowanie naszych wartości i tego, jak pozycjonujemy się na rynku spożywczym.

Otrzymaliśmy również nieocenione wsparcie na temat tego, jak skutecznie komunikować nasz model biznesowy potencjalnym klientom. Nauczyliśmy się, jak ująć nasz model licencjonowania w jasny, zwięzły i przekonujący sposób, podkreślając korzyści takiego rozwiązania i odnosząc się do ewentualnych zastrzeżeń klientów.

Nasz mentor połączył Rebread z uzupełniającą nasze portfolio firmą z branży rolno-spożywczej, przedstawiając nam nowego potencjalnego partnera, którego wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Otworzyło nam to nowe możliwości współpracy, cross-sellingu i rozwoju na rynku europejskim.

To indywidualne podejście w programie pozwoliło na szczegółowe dyskusje z mentorem, dopasowane rekomendacje i przede wszystkim informacje zwrotne w czasie rzeczywistym.

Czego obecnie najbardziej potrzebujecie, aby zrobić kolejny, strategiczny krok na Waszej startupowej drodze i jaki cel zamierzacie osiągnąć?

Naszym strategicznym celem jest osiągnięcie pozycji europejskiego czołowego dostawcy technologii pozwalającej na zachowanie nadmiaru pieczywa z produkcji i sprzedaży detalicznej oraz zawracania go do produkcji żywności i napojów o właściwościach prozdrowotnych.

Obecnie skupiamy się na przeprowadzeniu demonstracyjnych projektów wdrożeniowych na styku sieci handlowych, przemysłowych piekarni i producentów private label. Z jednej strony więc poszukujemy partnerów biznesowych otwartych na innowacyjne projekty, a z drugiej strony rozwijamy nasze zaplecze badawczo-rozwojowe i możliwości produkcyjne w skali pilotażowej. Udział w programie Sales Booster był dla nas ważnym krokiem w kierunku budowania globalnej obecności.

 

“Tworzymy produkty bez mięsa i bez wyrzeczeń”

Drugi z polskich finalistów to startup Plantway, który postawił na świadome żywienie i produkty będące odpowiedzią na przekonania coraz większej ilości konsumentów – weganizm i ekologię. Założyciele Plantway tworzą zamienniki mięsa, które cechuje nie tylko dobry skład i jakość, ale także odpowiednio skomponowany smak.

– Roślinne produkty Plantway to zdrowsza alternatywa dla mięsa, ponieważ zawierają tylko zdrowe tłuszcze roślinne (bez cholesterolu), co zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia. Mniej mięsa to również mniejsze obciążenie dla naszego układu trawiennego, co pozwala cieszyć się świetną kondycją przez długie lata – piszą na swojej stronie założyciele.

Podkreślają także, że wszelkie działania pro roślinne to także krok w kierunku osłabienia zmian klimatycznych, do których przyczynia się masowa hodowla zwierząt. Prognozy nie są zbyt obiecujące. Jeśli obecna sytuacja nie ulegnie zmianie, to w 2050 spożycie mięsa na osobę wyniesie 52 kg rocznie, co będzie miało przełożenie nie tylko na klimat, ale także na coraz słabsze zdrowie. Jest więc o co walczyć.

Dlaczego to właśnie Wasz startup został wybrany do wzięcia udziału w programie Sales Booster?

Program Sales Booster stawia na firmy, które mają już zbudowaną sprzedaż lokalnie i szukają wyjścia z produktami za granicę. Na takim właśnie etapie jest Plantway. Nasze produkty są już dostępne w dystrybucji w całym kraju na rynku detalicznym oraz HoReCa.

Ponadto, Plantway ma duży potencjał eksportowy, jest innowacyjny na skalę nie tylko Polski ale naszej części Europy a jakość produktów bardzo pozytywnie zaskakuje na testach u zachodnich sąsiadów. Rynki zachodnie są bardziej rozwinięte jeśli chodzi o konsumpcję analogów mięsa. Ta kategoria produktów jest tam bardziej doceniana i dlatego od pewnego czasu szukamy odbiorców właśnie tam.

Prowadziliśmy już testy z potencjalnymi klientami na rynku niemieckim i brytyjskim i otrzymaliśmy bardzo pozytywne opinie.

Co określilibyście największą wartością, którą wynieśliście z programu, w kontekście rozwoju Waszego startupu?

Program EIT dał nam dostęp do osób, które realnie wspierają nas w wejściu na nowe rynki i zwiększeniu naszej sprzedaży. Szukaliśmy mentorów, którzy zajmują się sprzedażą i wprowadzaniem nowych produktów na co dzień i właśnie z takimi osobami udało nam się połączyć. Na tym etapie, prawdziwe doświadczenie, praktyczna wiedza i obycie na rynku są dla nas dużo więcej warte niż książkowe rady.

Opowiedzcie proszę o ścieżce startupowej w programie. Na czym polegało jej spersonalizowanie w Waszym przypadku?

Program rozpoczął się od zbadania naszych potrzeb i analizy jakiego typu wsparcie byłoby dla nas najbardziej efektywne na obecnym etapie rozwoju. Kluczowe było znalezienie mentorów z realnym doświadczeniem w naszej branży i aktywnie działających w sprzedaży.

Czego obecnie najbardziej potrzebujecie, aby zrobić kolejny, strategiczny krok na Waszej startupowej drodze i jaki cel zamierzacie osiągnąć?

Stale pracujemy nad zwiększaniem sprzedaży u obecnych partnerów oraz pozyskiwaniu nowych odbiorców. Jednym z naszych priorytetów jest wyjście na rynki zagraniczne, ponieważ widzimy bardzo dużą szansę w eksporcie, i dlatego programu Sales Booster doskonale wpasował się w naszą strategię.

Dbanie o zrównoważony system żywieniowy to misja, do której potrzeba innowatorów z zasobem pomysłów, jak i wszystkich uczestników systemu, wyedukowanych przedsiębiorców oraz świadomych konsumentów.

 

O EIT Food

EIT Food to największa na świecie i najbardziej dynamiczna społeczność zajmująca się innowacjami w branży spożywczej. Przyspieszamy innowacje, aby zbudować przyszłościowy system żywnościowy, produkujący zdrową i zrównoważoną żywność dla wszystkich.

Wspierani przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ Unii Europejskiej, inwestujemy w projekty, organizacje i osoby, które podzielają nasze cele dotyczące zdrowego i zrównoważonego systemu żywnościowego. Odblokowujemy potencjał innowacyjny w przedsiębiorstwach i na uniwersytetach oraz tworzymy i skalujemy startupy rolno-spożywcze, aby wprowadzać na rynek nowe technologie i produkty. Wyposażamy przedsiębiorców i specjalistów w umiejętności potrzebne do przekształcenia systemu żywnościowego i umieszczamy konsumentów w centrum naszej pracy, pomagając budować zaufanie poprzez ponowne połączenie ich z pochodzeniem żywności.

Jesteśmy jedną z dziewięciu innowacyjnych społeczności, utworzonych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ UE, który powstał w 2008 r. w celu pobudzania innowacji i przedsiębiorczości w całej Europie.

Dowiedz się więcej na: http://www.eitfood.eulub obserwuj nas w mediach społecznościowych: Twitter,Facebook, LinkedIn, YouTube i Instagram.