Projekt „Startupy Pozytywnego Wpływu” (SWP) skupia się na analizie i popularyzacji trendu odpowiedzialnego działania w biznesie na poziomie młodych, mniejszych firm. Jego efektem końcowym jest raport, który wskazuje najciekawsze tego typu startupy w danym roku. Tym razem wyłoniono 24 społecznie innowacyjne startupy działające na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.
W kategorii „produkty/usługi dobre dla świata” wyróżniono:
Bez Ości – Vegan Fish,
BreadPack,
myEgg,
Outriders,
ReBread,
ZNIKA – Opakowania Ekologiczne.
W kategorii „pozytywne technologie”:
Hydrum,
Lumelabel,
Orbify,
Plenti,
SafeKiddo,
Wektoo.
W kategorii „dostawcy pozytywnej zmiany”:
FibriTech,
FoodBugs,
Humati.co,
Nanoseen,
Slow Media Production,
Swapp.
W kategorii „społecznie pozytywni”:
Calmsie,
Co z tym seksem?,
Her impact,
Legalden,
RESQL,
SeniorApp.
Wyboru z bazy – która została opracowana w ciągu ostatnich miesięcy – prawie 1000 organizacji dokonał Panel Pozytywnych Postaci składający się z 48 osób ze świata startupów, instytucji, nauki i biznesu.
Publikacja zawiera wypowiedzi ekspertów dotyczące polskiego ekosystemu pozytywnego wpływu, szczegółowe opisy działalności 24 najciekawszych w tym roku startupów oraz informacje odnośnie inicjatyw wspierających ten ruch w Polsce.
Partnerami Raportu są: BNP Paribas Bank Polska, Orange Polska, Tar Heel Capital Pathfinder, Samsung i Grupa Żabka. Raport i baza do pobrania: https://kozminskihub.com/raport-startupy-pozytywnego-wplywu/
Ranking Odpowiedzialnych Firm
Rankingu Odpowiedzialnych Firm to zestawienie podobne do Raportu SPW, przedstawiające korporacje i inne duże spółki najlepiej odpowiadające na wyzwania przyszłości. W szesnastej edycji tego wyzwania pierwsze miejsce zajął ING Bank Śląski. Drugą pozycję na podium zajęło aż pięć firm: Orange Polska, Santander Bank Polska, BNP Paribas Bank Polska, Ergo Hestia oraz DB Schenker. Na trzecim miejscu znalazły się cztery firmy: L’Oréal Polska, Coca-Cola HBC, Allegro, PZU. Tuż poza podium znalazł się Lidl Polska, na piątej pozycji natomiast kolejne trzy firmy: Signify, Żywiec Zdrój oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
Profesor Bolesław Rok, autor pytań zawartych w ankiecie wypełnianej przez spółki z Rankingu podkreśla: „Największe firmy w Polsce podjęły po raz 16. próbę zebrania wszystkich istotnych odpowiedzi w jednym miejscu, czyli w ankiecie Rankingu Odpowiedzialnych Firm 2022. W tym roku jeszcze większy nacisk położyliśmy na ocenę poziomu wdrożenia różnorodnych deklaracji i polityk z zakresu zrównoważonego zarządzania. Zaproponowaliśmy wiele wskaźników produktowych, bo przecież realną zmianę najlepiej widać na poziomie innowacji produktowych”.
Jak w każdej edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm, wyróżniono też branżowych liderów.
- W branży „bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy” kolejne pozycje na podium zajęły ING Bank Śląski, eq-aequo drugą pozycję Santander Bank Polska, BNP Paribas Bank Polska oraz ERGO Hestia, trzecią zaś PZU.
- W branży „dobra konsumpcyjne” na pierwszy miejscu podium stanęły Coca-Cola HBC Polska oraz L’Oréal Polska, na drugim – Żywiec Zdrój, na trzecim zaś Kompania Piwowarska i Danone.
- W branży „farmacja i medycyna” kolejne dwa miejsca na podium zajęły Sanofi oraz Polpharma.
- W branży „paliwa, energetyka, wydobycie” zwycięzcą została firma Polskie Sieci Elektroenergetyczne, na drugim miejscu znalazł się PKN Orlen, a na trzecim Grupa Lotos.
- W branży „produkcja przemysłowa i chemiczna” liderem została firma Signify Poland, a kolejne dwie pozycje na podium zajęły Schumacher Packaging oraz Cemex Polska.
- W branży „handel” kolejne miejsca zajmują Allegro, Lidl Polska oraz LPP.
- W branży „transport, logistyka, usługi” pierwsze miejsce na podium zajęła firma DB Schenker, na drugim miejscu są Raben Group oraz PKP Energetyka, na trzecim zaś Kuehne + Nagel.
- W branży „telekomunikacja, technologia, media i rozrywka” liderami zostały zaś Orange Polska, Emitel i Wallstead.
Partnerem ROF 2022 jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partnerem merytorycznym odpowiedzialnym za przegląd odpowiedzi jest Deloitte, zaś partnerem medialnym jest Dziennik Gazeta Prawna. Autorami zestawienia są prof. Bolesław Rok z Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu Akademii Leona Koźmińskiego oraz Jarosław Horodecki, analityk.
Cenne narzędzia do rozwoju firm
Tegoroczne zwieńczenie pracy nad analizą ekosystemu zmian zgromadziło duże grono uczestników. Biorący udział doceniali, że możliwe jest takie spotkanie i odbycie swobodnych rozmów – inaczej niż w trakcie pandemii. Z chęcią wysłuchali też prezentacji przedstawicieli startupów, których misyjne podejście do biznesu z pewnością inspiruje. Nie mniejszą uwagę poświęcono innym prelegentom – reprezentantom dużych spółek i organizatorom.
Tegoroczną pracę nad ekosystemem zmian można podsumować jednym wnioskiem. Projekt umożliwia porównanie wyników w poszczególnych obszarach CSR pomiędzy firmami, a także jest cennym instrumentem ułatwiającym porządkowanie i rozwój strategii odpowiedzialności biznesu.
Organizatorzy przedsięwzięcia cieszą się z jego popularyzacji, mając nadzieję, że za jego sprawą więcej mniejszych i większych firm zdecyduje się wejść na ścieżkę pozytywnych zmian.