Ekspansja międzynarodowa dobrym celem dla startupu na nowy rok

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Ekspansja międzynarodowa dobrym celem dla startupu na nowy rok

Udostępnij:

Właśnie ukazał się praktyczny przewodnik dla młodych firm, które planują wprowadzenie swojego produktu lub usługi na rynki zagraniczne. Swoimi doświadczeniami dzielą się: Bogdan Tyskyy z CallPage, Patrycja Strzelecka z CashDirector, Dominik Nowak z Husariona, Bartosz Bazinski z SentiOne i Krzysztof Blusz z Synerise.

Krakowski Park Technologiczny dzięki współpracy z EIT Digital już kolejny rok wspiera internacjonalizację polskich startupów i scaleupów.

W całym wachlarzu usług Krakowskiego Parku Technologicznego jest również pomoc polskim, obiecującym scaleupom w rekrutacji do EIT Digital Accelerator oraz organizacja warsztatów „Expand your startup. Zbuduj strategię”. Dzięki tym działaniom, KPT chce pokazać ekspansję międzynarodową „od kuchni”, wykorzystując synergię startupów aspirujących do bycia globalnymi graczami, doświadczonych praktyków biznesowych oraz przedstawicieli polskich i zagranicznych korporacji.

Ekspansja w pigułce – Expand your startup

–  Ponieważ na warsztaty mogliśmy zaprosić tylko ograniczoną ilość firm, zdecydowaliśmy się wydać publikację, która z jednej strony jest pigułką wiedzy o ekspansji zagranicznej, a z drugiej zawiera osobiste wywiady z przedstawicielami spółek technologicznych, które mają już doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży – mówi Sonia Bazan, koordynatorka współpracy z EIT Digital z ramienia KPT.

– Nasi rozmówcy w szczerych wywiadach radzą, w jaki sposób podejść do tematu ekspansji zagranicznej zarówno w przypadku rozwiązań hardwarowych jak i softwarowych oraz jakich błędów się wystrzegać. Opowiadają również o tym, czym charakteryzują się poszczególne, europejskie i światowe rynki, a także zdradzają swoje plany na rok 2021 – dodaje Sonia Bazan.

Przewodnik „Expand your startup” pokazuje, że nie ma jednej, słusznej drogi dla każdej firmy. Jedni, jak Husarion, decydują się na sprzedaż na globalnych rynkach od początku swojej działalności. Inni, jak Callpage czy CashDirector najpierw sprawdzili swoje rozwiązanie w Polsce gromadząc portfolio klientów i case studies.

– Myślę, że, zdecydowanie nie docenialiśmy tego, jak drogie jest pozyskiwanie klientów, szczególnie na rynkach Europy Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Środki, którymi zwykle dysponują polskie startupy, czyli rundy inwestycyjne na poziomie kilku milionów złotych, są absolutnie niewystarczające, żeby zbudować jakąkolwiek pozycję konkurencyjną na rynkach zachodnich i być w stanie skutecznie pozyskiwać tam klientów – dzieli się swoimi doświadczeniami Bartosz Baziński z SentiOne.

Edukacja młodych 

– Cieszę się, że KPT wraz z EIT Digital podejmują działania, nakierowane na edukację młodych firm w aspektach strategii i wyzwań związanych z internacjonalizacją. Poznanie doświadczeń innych firm, jak również opracowanie własnego MVP strategii internacjonalizacji niewątpliwie pozwoli im uniknąć wielu błędów, które zdążyło popełnić 1000 realities – mówi Justyna Janicka z 1000 realities, która była jednym z gości specjalnych podczas 1. edycji warsztatów w 2019.

– Internacjonalizacja to dumne słowo, ale w rozmowach ze startupami (żeby ich nie wystraszyć!) częściej jednak mówimy o eksporcie. Ważne, by zrozumieć, że sprzedaż poza swoim macierzystym rynkiem jest trudniejsza i wymaga czegoś więcej niż skuteczny marketing. Dlatego właśnie relacje, projekty i sieci współpracy takie jak EIT są ogromnym wsparciem. To wielka radość: pomagamy polskim firmom podbijać świat – komentuje Wojciech Przybylski, prezes zarządu KPT.

Nie ma jednej recepty na skuteczne wprowadzenie produktu, czy usługi na rynki zagraniczne, jest jednak wiele elementów, o których warto pamiętać, by zrobić to dobrze i odnieść biznesowy sukces.

Pomoże w tym przewodnik po ekspansji zagranicznej „Expand your startup”, który bezpłatnie można pobrać tutaj.


 

Publikacja powstała we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym