Czy design może zmieniać świat na lepsze? Jak projektować nowe rozwiązania tak, żeby przynosiły nie tylko ekonomiczny dochód, ale i pożytek dla społeczności, do których są skierowane? Na tematy związane z odpowiedzialnym projektowaniem doświadczeń dyskutowało ponad 400 uczestników tegorocznej konferencji UX Poland, nieoficjalnie nazwanej już “najbardziej empatyczną konferencją IT”.
Wydarzenie zorganizowane zostało w warszawskim Centrum Nauki Kopernik przez firmę uselab. Projektanci, przedsiębiorcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych wzięli udział w 8 warsztatach i 15 wykładach, poprowadzonych przez topowych specjalistów branży UX i design thinking z całego świata.
Każdego roku, organizując konferencję UX Poland proponujemy uczestnikom inny temat przewodni, aby wzbudzić wokół niego szerszą dyskusję. Temat, nad którym postanowiliśmy się pochylić tym razem, to odpowiedzialność w projektowaniu. Widzimy, jak branża UX rozwija się i rośnie w siłę, uznaliśmy, że to dobry moment, aby zatrzymać się na chwilę i zastanowić nad tym, jaka odpowiedzialność spoczywa na nas, jako projektantach. Jaki wpływ na społeczeństwo mają nasza praca oraz produkty i usługi udostępniane przez firmy. – mówi Hubert Anyżewski, prezes uselab.
Transformacja digitalowa jest faktem. Nasze życie ulega zmianie, chociażby dlatego, że już niemal w ogóle nie rozstajemy się ze smartfonami. Wpływ technologii na ludzi jest dużo większy niż jeszcze kilka lat temu. Designerzy, jako ci, którzy w znacznej mierze przyczyniają się do powstawania nowych produktów i usług, powinni mieć tego świadomość. Jako projektanci jesteśmy odpowiedzialni przed użytkownikami, którzy będą korzystać z przedmiotów, usług i systemów, które zaprojektujemy. Powinniśmy dostarczać im dobrych, kreatywnych i użytecznych rozwiązań, które będą zmieniać ich życie na lepsze, nie tylko doraźnie, ale również w dalszej perspektywie. – mówi Franco Papeschi, Creative Director Frog Design Shanghai.
Z punktu widzenia lean UX, odpowiedzialne projektowanie oznacza rozwiązywanie prawdziwych problemów prawdziwych ludzi w sposób, który będzie stanowić dla nich faktyczną wartość, zamiast projektowania rzeczy, które będą tylko dobrze wyglądać. – dodaje Jeff Gothelf, autor bestsellera “Lean UX”.
Co ciekawe, odpowiedzialne projektowanie doświadczeń jest wykorzystywane nie tylko przez komercyjne marki, ale również przez organizacje pozarządowe. Swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami konferencję UX Poland 2016 wspierali partnerzy merytoryczni: Amnesty International, walcząca o przestrzeganie praw człowieka na całym świecie oraz UX for Good, amerykańska organizacja wykorzystująca narzędzia UX do rozwiązywania społecznych problemów. Nie mogło też zabraknąćFundacji Wielkie Orkiestry Świątecznej Pomocy, która dzięki wprowadzaniu zmian inspirowanych zachowaniem użytkowników strony wplacam.wosp.org.pl tylko w tym roku zebrała około 4,5 spośród ponad 72 milionów złotych oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, pomagającej mieszkańcom małych miejscowości korzystać z nowych technologii.
Odpowiedzialność w projektowaniu dotyczy nie tylko projektów komercyjnych. Designerzy mają niesamowitą zdolność wczuwania się w sytuację odbiorców swoich projektów, dlatego mogą być bardzo skuteczni w wypracowywaniu rozwiązań palących problemów społecznych. Projektanci mają do zaoferowania znacznie więcej niż dostarczanie zamówionych przez marki produktów. W UX for Good wierzymy, że designerzy mają swoją misję, staramy się przesunąć dotychczasowe granice projektowania, eksperymentować. – mówi Jason Ulaszek, założyciel UX for Good i Inzovu.
MamStartup objął wydarzenie patronatem medialnym
–
Tegoroczne wydarzenie wsparli również sponsorzy: Allianz Polska, Asseco Poland, Microsoft oraz Uniwersytet SWPS. UX Poland to jedno z największych wydarzeń branży UX w Europie. W ciągu 6 poprzednich edycji wzięło w nim udział ponad 2 tysiące uczestników, którzy mogli się spotkać z ponad setką światowej sławy specjalistów ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Afryki, krajów Bliskiego Wschodu oraz Australii.