Energa chce zainstalować ładowarki do samochodów elektrycznych w latarniach ulicznych

Dodane: 20.04.2020

Kasia Krogulec

Udostępnij:

Grupa Energa zapowiedziała, że szuka nowych rozwiązań, które pozwolą rozbudować infrastrukturę potrzebną do rozwoju elektromobilności w Polsce. Firma będzie pracować nad możliwością ładowania pojazdów elektrycznych za pomocą latarni ulicznych.
Poza budową nowych stacji wolnostojących Grupa Energa bada również możliwości wykorzystania już istniejącej infrastruktury.

Przez ostatnie lata Energa szybko postępuje modernizacja oświetlenia ulicznego. Energochłonne lampy sodowe zastąpione zostają o wiele bardziej oszczędną technologią LED. Przeciętna oprawa LED zużywa o połowę mniej energii, niż sodowa rezerwa mocy zapewnianej przez standardowe przyłącze, pozwala bardziej elastycznie podchodzić do wykorzystania przydrożnych słupów. Z tego powodu możliwe jest zasilanie dodatkowych urządzeń. W ramach pilotażowego programu Energa Oświetlenie, firma będzie instalować na własnych słupach ładowarki pojazdów elektrycznych.

Zalety latarnianych ładowarek

W komunikacie prasowym Energa przedstawia zalety proponowanego rozwiązania:

  • Instalacja ładowarek na już istniejących słupach jest szybsza, ponieważ wymogi administracyjne są w takim wypadku mniejsze. Nie trzeba np. występować o pozwolenie na budowę czy nową umowę przyłączeniową (urządzenie korzystać będzie z już istniejącego przyłącza, zbudowanego na potrzeby oświetlenia). Tym samym pełen montaż jednej ładowarki (wraz z planistyką i pozyskaniem pozwoleń) na słup wymaga ok. 2 miesięcy, podczas gdy dla wolnostojącej stacji to w niektórych przypadkach kwestia nawet 14 miesięcy.
  • Ładowarki na słupach oświetleniowych są z tańsze od standardowych stacji ładowania, a także wszechstronne. Odpowiednia, prosta w wykonaniu modyfikacja pozwoli stacjom ładować nie tylko samochody elektryczne, ale docelowo również hulajnogi, rowery, motocykle i skutery elektryczne. Jak wskazują oficjalne dane, w Polsce można zaobserwować przyrost rejestracji pojazdów elektrycznych niebędących e-autami – np. według opracowań Polskiego Związku Motoryzacyjnego, na koniec 2019 roku liczba zarejestrowanych motorowerów elektrycznych wyniosła 2983 w porównaniu do 1449 rok wcześniej (wzrost o przeszło 100 proc.) oraz 559 na koniec 2017 roku.
  • Ładowarki na słupach oświetleniowych, dostępne całodobowo, posłużą do uzupełniania prądu w częściowo rozładowanych bateriach lub pozostawiania pojazdu na całą noc w celu pełnego naładowania. Stacje na słupach będą też dostępniejszą od standardowych urządzeń alternatywą dla mieszkańców miejskich bloków, niemających możliwości zainstalowania np. własnego wallboxa w garażu. Urządzenia Energi Oświetlenia będą działać w ramach sieci ładowarek zarządzanej przez Energę Obrót.
  • 3 stacje do testów

    Pilotaż zakłada montaż 3 tego typu urządzeń działających w przedziale mocy od 3,7 do 22 kW, w zależności od aktualnego poboru mocy na potrzeby oświetlenia. Dwie pierwsze ładowarki pojawią się na słupach w Gdyni, w ramach współpracy z samorządem miejskim. Natomiast trzecia lokalizacja jest obecnie wybierana na podstawie analizy zapotrzebowania ze strony samorządów.

    Energa Oświetlenie zarządza łącznie 332 tys. opraw oświetleniowych m.in. na terenie większości miast północnej Polski. Już ok. 20% z nich to oprawy LED.

    W Polsce jest już ponad 8000 aut elektrycznych

    Działania Energii Oświetlenie wydają się być całkiem zasadne. W Polsce przybywa samochodów elektrycznych. Do końca października zeszłego roku zarejestrowano w Polsce 7,9 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Około 60% z nich to auta w pełni elektryczne, a pozostałe 40% to hybrydy.

    Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polski Związek Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, podaje, że na przestrzeni 10 miesięcy – od stycznia do października 2019 r. – liczba rejestracji pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in wyniosła 3250 sztuk. To o 100% więcej niż w tym samym okresie w 2018 r. roku.

    Poza rosnącą liczbą samochodów w Polsce, rośnie także infrastruktura ładowania elektryków. Pod koniec października ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 958 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 748 punktów). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

     

    icon-112px-padlock Created with Sketch.

    Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem