Europejskie firmy nie s─ů konkurencyjne pod k─ůtem wykorzystywania danych

Dodane: 17.06.2021

Informacja prasowa

Udost─Öpnij:

Droga do transformacji cyfrowej opartej na danych jest skomplikowana. Jak wynika z globalnego badania zrealizowanego przez The Economist Intelligence Unit na zlecenie Snowflake, a┼╝ 56% firm uwa┼╝a, ┼╝e najwi─Ökszym wyzwaniem w procesie gromadzenia danych s─ů obowi─ůzuj─ůce przepisy. Wp┼éyw ten szczeg├│lnie widoczny jest w przypadku przedsi─Öbiorstw z Europy i Bliskiego Wschodu (EME). Firmy te w efekcie pozostaj─ů w tyle za organizacjami z Azji czy obu Ameryk w niekt├│rych kluczowych obszarach wydajno┼Ťci i inwestycji.
Wyniki ankiety przeprowadzonej w┼Ťr├│d przedstawicieli kadry kierowniczej z regionu EME nie pozostawiaj─ů z┼éudze┼ä. Mimo ┼╝e postrzegaj─ů oni zarz─ůdzane przez siebie przedsi─Öbiorstwa jako konkurencyjne pod wzgl─Ödem technicznych mo┼╝liwo┼Ťci zarz─ůdzania danymi czy umiej─Ötno┼Ťci wykorzystania wiedzy opartej na danych do podejmowania strategicznych decyzji, ich poczucie przewagi nad konkurencj─ů jest ni┼╝sze ni┼╝ w przypadku podobnych firm z Ameryki P├│┼énocnej, Azji-Pacyfiku i Ameryki ┼üaci┼äskiej.

O ile techniczne mo┼╝liwo┼Ťci dotycz─ůce zarz─ůdzania danymi jako lepsze b─ůd┼║ zdecydowanie lepsze w por├│wnaniu z innymi firmami z bran┼╝y oceni┼éo globalnie 71% badanych, w przypadku przedstawicieli firm europejskich wska┼║nik ten by┼é a┼╝ o 12 punkt├│w procentowych ni┼╝szy i si─Ögn─ů┼é 59%. Podobnie sprawa ma si─Ö w przypadku kwestii wykorzystania danych do cel├│w strategicznych. Na posiadanie tej umiej─Ötno┼Ťci w stopniu wy┼╝szym b─ůd┼║ zdecydowanie wy┼╝szym ni┼╝ konkurencja wskaza┼éo globalnie 75% respondent├│w. Podobne przekonanie mia┼éo 64% szef├│w z firm z regionu EME.

ÔÇô Bezproblemowy i bezpieczny dost─Öp dodanych, a tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç ich analizy w oparciu o rozwi─ůzania z zakresu sztucznej inteligencji, to elementy, kt├│re bezsprzecznie ┼Ťwiadcz─ů o przewadze konkurencyjnej w cyfrowym ┼Ťwiecie. Te organizacje, kt├│re nie b─Öd─ů potrafi┼éy wykorzysta─ç potencja┼éu danych i, tworz─ůc strategi─Ö, b─Öd─ů opiera┼éy si─Ö g┼é├│wnie na instynkcie lider├│w, wypadn─ů z gry ÔÇô przewiduje Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. in┼╝ynierii i szef warszawskiego biura Snowflake.

Wpływ RODO

Obowi─ůzuj─ůce od maja 2018 roku unijne Rozporz─ůdzenie o ochronie danych osobowych (RODO), kt├│rego celem jest umo┼╝liwienie mieszka┼äcom UE lepszej kontroli ich danych osobowych, ma wp┼éyw na tempo wdra┼╝ania nowoczesnych rozwi─ůza┼ä z zakresu przetwarzania i udost─Öpniania informacji. Stosowanie przepis├│w RODO okazuje si─Ö k┼éopotliwe przede wszystkim dla ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw, na co zwraca uwag─Ö sama Komisja Europejska. Badanie przeprowadzone na zlecenie Snowflake ukazuje za┼Ť, ┼╝e szefowie firm z Europy, cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ ci z pozosta┼éych region├│w ┼Ťwiata, twierdz─ů, i┼╝ regulacje prawne s─ů najwi─Ökszym wyzwaniem, je┼Ťli chodzi o pozyskiwanie danych od podmiot├│w zewn─Ötrznych i dzielenie si─Ö z nimi informacjami (32% vs 21% dla globalnej ┼Ťredniej poza regionem EME).

W efekcie europejskie firmy rzadziej ni┼╝ te z innych cz─Ö┼Ťci ┼Ťwiata dziel─ů si─Ö swoimi danymi z podmiotami zewn─Ötrznymi. O ile mniej wi─Öcej 90% zapytanych przedsi─Öbiorstw z Azji i obu Ameryk sporadycznie b─ůd┼║ regularnie dzieli si─Ö swoimi danymi, w przypadku firm z Europy i Bliskiego Wschodu odsetek ten jest ┼Ťrednio o kilka punkt├│w procentowych ni┼╝szy. Najwi─Öksza r├│┼╝nica ÔÇô a┼╝ o 9 punkt├│w procentowych na niekorzy┼Ť─ç Europy ÔÇô widoczna jest w przypadku dzielenia si─Ö danymi w celu tworzenia najlepszych praktyk biznesowych.

ÔÇô Warto zaznaczy─ç, ┼╝e kwestia przestrzegania obowi─ůzuj─ůcych regulacji, je┼Ťli chodzi o gromadzenie i pozyskiwanie danych w og├│le, to wyzwanie numer jeden w skali globalnej, na co wskazuje 56% zapytanych przedstawicieli firm. Drugim najcz─Ö┼Ťciej wskazywanym przez respondent├│w badania Snowflake elementem jest brak odpowiednich inwestycji w systemy do zarz─ůdzania danymi. Cho─ç da┼éo si─Ö zaobserwowa─ç przej┼Ťciowe ci─Öcia zwi─ůzane z pandemi─ů, przedsi─Öbiorcy zn├│w coraz ┼Ťmielej inwestuj─ů w cyfrowy rozw├│j, zdaj─ůc sobie spraw─Ö, ┼╝e to jedyna w┼éa┼Ťciwa droga dla ich biznes├│w ÔÇô podkre┼Ťla Grzegorz Kapusta.

Nadzieje pokładane w danych

Zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç firm zwi─Ökszy┼éa w ostatnich latach nak┼éady na inwestycje zwi─ůzane z analiz─ů, przechowywaniem czy integracj─ů danych. 69% przedstawicieli globalnych organizacji przyznaje r├│wnie┼╝, ┼╝e ich firmy uczestniczy┼éy w kupowaniu danych od zewn─Ötrznych dostawc├│w. Ponownie, m.in. ze wzgl─Ödu na ograniczenia prawne, najgorzej wypada w tym zestawieniu region Europy i Bliskiego Wschodu, gdzie na taki zakup zdecydowa┼éo si─Ö sze┼Ť─ç na dziesi─Ö─ç zapytanych firm.

W skali globalnej managerowie zdaj─ů sobie jednak spraw─Ö z tego, ┼╝e przysz┼éo┼Ť─ç ich biznes├│w oparta jest na kompleksowej analizie danych. Zaledwie 13% uczestnik├│w badania zrealizowanego na zlecenie Snowflake twierdzi, ┼╝e w ci─ůgu najbli┼╝szych trzech lat wydatki na ten cel si─Ö nie zmieni─ů, a tylko 1% uwa┼╝a, ┼╝e spadn─ů. Przedstawiciele poszczeg├│lnych bran┼╝ upatruj─ů w inwestycjach w dane r├│┼╝nego rodzaju korzy┼Ťci. Sektor medyczny wskazuje przede wszystkim na wykorzystanie danych i analityk─Ö jako kluczowe czynniki, kt├│re wp┼éyn─ů na popraw─Ö jako┼Ťci leczenia w ci─ůgu najbli┼╝szych trzech lat. Bran┼╝a retail zwraca uwag─Ö na wzrost jako┼Ťci ┼Ťwiadczonych us┼éug, za┼Ť finansowa na mo┼╝liwo┼Ťci w zakresie inteligentnego poszerzania bazy klient├│w.

Jutro ma kształt chmury

Przed trzema miesi─ůcami Komisja Europejska opublikowa┼éa cele cyfrowe na rok 2030. Jeden z nich zak┼éada daleko id─ůc─ů digitalizacj─Ö przedsi─Öbiorstw i osi─ůgni─Öcie poziomu co najmniej 75% firm w UE, kt├│re korzystaj─ů z rozwi─ůza┼ä chmurowych, sztucznej inteligencji i du┼╝ych zbior├│w danych. Aby osi─ůgn─ů─ç ten cel, jest jeszcze wiele do zrobienia, co doskonale obrazuj─ů dane Eurostatu za rok 2020. Wynika z nich, ┼╝e z przetwarzania danych w chmurze w zesz┼éym roku korzysta┼éa zaledwie co trzecia (36%) firma w Unii Europejskiej. We wdra┼╝aniu rozwi─ůza┼ä chmurowych prym wiod─ů kraje nordyckieÔÇôFinlandia, Szwecja i Dania. Polska, z wynikiem 24%, znalaz┼éa si─Ö w tym zestawieniu na pi─ůtym miejscu od ko┼äca.

ÔÇô Europejscy managerowie s─ů ┼Ťwiadomi potencja┼éu zarz─ůdzanych przez siebie firm. Bywa jednak, ┼╝e za spraw─ů splotu czynnik├│w potencja┼é tennie jest w pe┼éni uwalniany. Kadry zarz─ůdzaj─ůce przedsi─Öbiorstw, zdaj─ůc sobie spraw─Ö z unijnych cel├│w oraz potrzeby zwi─Ökszania konkurencyjno┼Ťci na globalnych rynkach, nie maj─ů w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e transformacja cyfrowa w chmurze b─Ödzie jednym z ich najwa┼╝niejszych priorytet├│w w najbli┼╝szych latach ÔÇô podsumowuje Grzegorz Kapusta ze Snowflake.

W 2018 roku warto┼Ť─ç europejskiego rynku us┼éug chmurowych wynosi┼éa oko┼éo 25 mld dolar├│w. W 2026 roku ma wynie┼Ť─ç 75 mld dolar├│w.

W badaniu ilo┼Ťciowym The Economist Intelligence Unit zleconym przez Snowflake wzi─Ö┼éo udzia┼é 914 cz┼éonk├│w kadry kierowniczej z 13 pa┼ästw ┼Ťwiata, przedstawicieli firm o rocznym przychodzie w wysoko┼Ťci co najmniej 100 milion├│w dolar├│w.

 

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Do┼é─ůcz do naszego newslettera lub podaj sw├│j adres, je┼Ťli ju┼╝ jeste┼Ť naszym subskrybentem