Fachowcy.pl stracili 90 procent wartości. Prezes firmy wie jak odrobić straty

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Jeszcze w połowie sierpnia wartość warszawskiego startupu Fachowcy.pl wynosiła 140 milionów złotych, dzisiaj jest mniejsza niż 10 milionów. Prezes firmy obwinia za tę sytuację inwestorów oraz przyznaje, że popełnił kilka błędów. Ma także plan naprawczy.

Notowany na rynku NewConnect startup Fachowcy.pl był do niedawna wyceniany na 140 milionów złotych i miał plan na wykręcenie do 2020 roku 100 milionów złotych zysku. Jednak nic z tego nie będzie, bo spółka z Warszawy boryka się z kryzysem. W ciągu kilku tygodni jej akcje potaniały aż o 90 procent i w poniedziałek kosztowały zaledwie 7 groszy za jednostkę. Prezes spółki tłumaczy, że na spadek notowań złożyło się kilka rzeczy.

Za długo i za mało

– Po pierwsze 21 sierpnia bieżącego roku do obrotu na parkiecie zostało dopuszczonych 70 mln akcji, które były wyemitowane w ciągu ostatnich dwóch lat – mówi w rozmowie z Wirtualnymi Mediami właściciel Fachowcy.pl Piotr Surmacki. Wyjaśnia, że dopuszczenie wszystkich akcji na raz było ryzykowne, natomiast rozbicie emisji na serie byłoby kosztowne. Do tego sam proces ciągnął się dłużej niż zakładano i trwał 8 miesięcy.

Zdaniem przedsiębiorcy, tak długi czas zmęczył inwestorów i w efekcie, niektórzy z nich zaczęli się zastanawiać, czy wszystko jest w porządku skoro GPW zadaje tyle pytań i robi problemy z dopuszczeniem akcji do obrotu. Dodaje, że na spadek kursu wpływ miały także słabsze od oczekiwanych wyniki w drugim kwartale tego roku. No i sama sprzedaż akcji nie poszła tak dobrze jak zakładano, bo inwestorzy kupili mniejszą liczba jednostek za niszą cenę. Ostatecznie zamiast pozyskać 6 mln złotych, Fachowcy.pl pozyskali 1,2 mln.

Przebudowa działu call-center

Wirtualne Media piszą, że mimo trudnej sytuacji w firmie, Piotr Surmacki jest dobrej myśli i że liczy na poprawę. – Teraz chcemy sprzedać akcje inwestorom przy wycenie biznesu na poziomie 14 mln zł, więc najtaniej jak kiedykolwiek sprzedawaliśmy. Wydaje się, że ta cena powinna być bardzo atrakcyjna i inwestorzy powinni być zainteresowani – mówi. Jednocześnie ma świadomość, że spadek kursu spowodował wiele negatywnych komentarzy na temat spółki i że trudno będzie przekonać nabywców do kupna akcji.

Niemniej ma plan jak to zrobić. Wspomina o restrukturyzacji w firmie i przebudowie działu call-center tak, aby liczba zatrudnionych w nim pracowników była na tym samym poziomie co liczba handlowców. Ma to zwiększyć ilość spotkań z klientami i liczbę zawieranych umów. Od października telemarketerzy Fachowcy.pl mają pracować z domu i być rozliczani za akord, czyli nie za umówione spotkania, ale za takie, które się odbyły.

Nowy kurs działania

Fachowcy.pl to warszawska spółka, która oferuje małym i średnim firmom narzędzia marketingowe. Na początku roku jej właściciele zapowiedzieli, że wyemitują akcje o łącznej wartości 6 milionów złotych, a pozyskany w ten sposób kapitał przeznaczą na międzynarodową ekspansję. Wygląda jednak na to, że obiorą nieco inny kurs i zanim ruszą zagranicę, to unormują swoją sytuację na własnym podwórku.