Fintechowa prasówka. Najważniejsze informacje z Polski i ze świata

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Fintechowa prasówka. Najważniejsze informacje z Polski i ze świata

Udostępnij:

W fintechowy piątek przygotowaliśmy dla Was prasówkę. Zobaczcie najważniejsze wiadomości z tego tygodnia z Polski i ze świata.

Polska:

1. Santander Consumer Bank rozpocznie współpracę ze startupem Plenti

Program akceleracyjny AccelUp zakończył dodatkową rekrutację dla Santander Consumer Banku. W efekcie spółka Plenti rozpocznie już niebawem współpracę z bankiem. Startup stworzył platformę oferującą możliwość wypożyczenia najnowszej elektroniki użytkowej na żądanie.

Cieszymy się, mając możliwość przystąpić do programu akceleracyjnego w charakterze partnera strategicznego. Współpraca ze startupami to ważny obszar rozwoju naszej oferty i odpowiedzi na potrzeby klientów. Programy takie jak AccelUp to okazja do poznania nowych pomysłów na biznes i narzędzia, które mają potencjał do tego, aby zmienić rynek consumer finance – powiedział Piotr Żabski, Wiceprezes Zarządu Santander Consumer Banku.

2. Luna zakończyła pilotaż w Alior Banku

Startup Luna brał udział w programie akceleracyjnym RBL_START Alior Banku. W jego efekcie powstał projekt autorskiego środowiska programistycznego. Firma zapewniła również pełną obsługę od strony graficznej. Natomiast w marcu zakończyły się testy rozwiązania. Teraz startup czeka na decyzję o wdrożeniu jej projektu.

– Autorskie rozwiązania, które przetestowaliśmy w ramach RBL_START, mogą wesprzeć organizację pracy banku w wielu obszarach. Nasze oprogramowanie, w odróżnieniu od innych dostępnych na rynku, ułatwia pracę dzięki wizualnej i tekstowej prezentacji danych. Daje to ogromne możliwości analizy i modyfikacji procesów – bez konieczności znajomości języka programowania, bądź angażowania zespołów programistów. Ogromną przewagą jest również kompatybilność platformy opartej o naszą autorską technologię z wszystkimi językami programowania. Możliwość ich wprowadzenia do środowiska Luna daje ogromne pole do dalszego rozwijania platformy – powiedział Marek Cieśla, Head of Business Development w Luna-lang.

3. Revolut sprawdził co kupujemy podczas epidemii 

Revolut przeanalizował wydatki swoich klientów w czasach epidemii koronawirusa. Jak się okazuje kupujemy coraz więcej gier komputerowych i wydajemy więcej na streamingi (VOD i muzyka). Dodatkowo firma zaobserwowała 57 proc. wzrost wydatków na platformie Allegro oraz 54 proc. na Aliexpress.

Jednocześnie spadło zainteresowanie ofertami kawiarnii, księgarnii i fast foodów. Costa Coffee (-61 proc.), Green Caffe Nero (-60 proc.), Empik (-59 proc.), Starbucks (-58 proc.), Inmedio (-45 proc.), Burger King (-53 proc.), McDonald’s (-47 proc.), KFC (-45 proc.), Dallmayr Vending & Office (-45 proc.), Automaty UVP (-43 proc.).

Rekordzistą okazała się aplikacja Glovo, która w ostatnim czasie odnotowała 122 proc. wzrost tranzakcji, przy jednoczesnym wzroście ich wartości o 142 proc. Zaraz za Glovo jest  Wolt (+49 proc.), Uber Eats (+46 proc.) i Pyszne (+20 proc.).

4. Visa Foundation przekaże 210 mln dolarów na wsparcie małych firm i mikroprzedsiębiorstw

W odpowiedzi na pogłębiający się kryzys, spowodowany epidemią koronawirusa, Visa Foundation zdecydowała, że przekaże łącznie 210 mln dolarów na realizację 2 programów wsparcia małych firm i mikroprzedsiębiorstw. Fundacja podkreśla, że chce skupić się na pomaganiu kobietom, ponieważ rozwój kobiet w gospodarce jest jedną z jej misji.

Pierwszy program o wartości 10 mln dolarów to natychmiastowa pomoc organizacjom charytatywnym w pięciu regionach, w których Visa prowadzi działalność: Ameryka Północna, Ameryka Łacińska i Karaiby, Europa, Azja i Pacyfik, Bliski Wschód i Afryka. Drugi program o wartości 200 mln dolarów będzie obejmował rozłożone na pięć lat strategiczne wsparcie dla małych firm i mikroprzedsiębiorstw na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem wspierania roli kobiet w gospodarce.

– W obecnej sytuacji nasze wsparcie dla małych firm, które napędzają wzrost gospodarczy, musi być większe niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele małych firm i mikroprzedsiębiorstw jest prowadzonych przez kobiety, więc pomoc skierowana właśnie do nich przyniesie efekt domina, wzmacniając ich pozycję w gospodarce, co w naszej ocenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów osiągnięcia równości płci, ograniczenia ubóstwa i dalszego rozwoju gospodarczego sprzyjającego inkluzywności – powiedział Al Kelly, dyrektor generalny i prezes Visa.

5. Bank Millennium: goodie cashback z rekordową liczbą transakcji

Tylko w marcu tego roku za pośrednictwem goodie cashback wykonano rekordową liczbę 180 tys. transakcji o łącznej wartości 17,5 mln złotych (prawie pięć razy więcej niż w marcu 2019 roku). Firma stworzyła usługę dzięki której robiąc zakupy w sklepach internetowych otrzymuje się zwrot części wydanych pieniędzy. W ten sposób w marcu użytkownicy programu zaoszczędzili blisko 600 tysięcy złotych.

– Dziś oszczędzanie i mądre zakupy są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wielu z nas kupuje teraz głównie w internecie, a cashback to bardzo łatwy i wygodny sposób na oszczędzanie podczas zakupów online. Popularność goodie cashback dynamicznie wzrasta, liczba transakcji objętych programem w marcu br. była pięciokrotnie wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku – powiedział Wojciech Grudzień, prezes Millennium Goodie.

6. Bank Pekao S.A. wspiera seniorów

Bank Pekao rozpoczyna akcję, która ma na celu zachęcenie seniorów do korzystania z Internetu i bankowości online. Hasłem przewodnim inicjatywy jest: „Zostań w domu. Bierz Internet za rogi. Bądźmy razem w sieci”. Bank stworzył platformę Strefa Seniora oraz grupę dyskusyjną na Facebooku: Bierzemy Internet za rogi z Dancingiem Międzypokoleniowym. W ten sposób Pekao chce zbudować wirtualną społeczność międzypokoleniową.

– Kampania jest wynikiem naszego społecznego zaangażowania. Udostępniamy osobom starszym nowe, dodatkowe środowisko do budowania relacji społecznych. Równocześnie, chcemy też odpowiedzieć na potrzeby seniorów aktywnych w sieci, dostarczając im interesujących treści. Jako bank aktywnie realizujący strategię transformacji cyfrowej dostarczamy także rozwiązania, dzięki którym każdy może załatwić wiele spraw online, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w sieci powiedział Marek Lusztyn, Prezes Zarządu Banku Pekao S.A.

Poza wspomnianą kampanią bank realizuje działania edukacyjno-informacyjne dla najstarszych. W ten sposób chce przekazać seniorom wiedzę i narzędzia do bezpiecznego funkcjonowania w sieci.

7. BLIK rozpoczął akcję „Zastrzyk wsparcia dla szpitali zakaźnych”

Polski Standard Płatności, stworzył stronę na której każdy może wpłacić dowolną kwotę na wskazany przez siebie szpital zakaźny. Opłatę wykonuje się za pomocą BLIKa. Przelane pieniądze w całości trafią na konto danego szpitala, a twórcy akcji nie będą pobierać żadnych dodatkowych opłat od tych transakcji.

– Znaleźliśmy się w sytuacji, która od wszystkich wymaga niezwykłej odpowiedzialności i zaangażowania. Potrzebne jest współdziałanie, wzajemna pomoc i solidarność. Szczególnego wsparcia potrzebują dziś jednostki służby zdrowia, najbardziej obciążone walką z epidemią. Mamy nadzieję, że dzięki akcji „Zastrzyk wsparcia dla szpitali zakaźnych” ułatwimy Polakom udzielanie tej pomocy. O tym, że Polacy chcą pomagać przekonaliśmy się niedawno podczas inicjatywy „Koncert dla bohaterów” zorganizowanej przez Fundację TVN. Udało się wówczas zebrać łącznie ponad 4 miliony złotych, z czego milion złotych za pośrednictwem przelewów na numer telefonu BLIK. Za to wszystkim naszym użytkownikom bardzo dziękujemy. To naprawdę niesamowite – powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

8. Provema w Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności

Polska firma z Katowic Provema został członkiem Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności, która zrzesza firmy z branży płatniczej. Fintech wykorzystuje algorytmy w ocenie ryzyka kredytowego. Rozwiązanie korzysta z technologii sztucznej inteligencji.

Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności zajmuje się ochroną praw i reprezentowaniem interesów fintechów w Polsce. Organizacja nawiązuje rozmowy z administracją publiczną, związkami zawodowymi i innymi instytucjami.

Świat:

9. SoFi przejmuje Galileo za 1,2 mld dolarów

Amerykańska spółka SoFi przejęła fintech Galileo za 1,2 mld dolarów. Galileo jest globalną platformą płatniczą, która zasila wiodące światowe firmy z sektora fintech, usług finansowych i inwestycyjnych. Jej produktem jest infrastruktura wyposażona w otwarte interfejsy API, która ułatwiają procesy płatnicze. Takie jak zakładanie konta, finansowanie, wpłata bezpośrednia, przelew ACH, IVR, przedterminowa wpłata na konto, płacenie rachunków, powiadomienia o transakcjach, sprawdzanie salda i autoryzacja w punkcie sprzedaży itp..

– Jesteśmy podekscytowani współpracą z SoFi, która pozwoli nam rozwijać usługi, które uczyniły z Galileo wiodącego dostawcę usług infrastrukturalnych dla wiodących firm finansowych, technologicznych i fintech. Z pomocą SoFi, zamierzamy nadal rozwijać się wraz z naszymi dotychczasowymi klientami i wspierać ich w tworzeniu map drogowych produktów, które zdefiniowali – powiedział w komunikacie Clay Wilkes, CEO Galileo.

Tylko w marcu tego roku za pośrednictwem Galileo dokonano płatności na łączną kwotę 53 mld euro. Dla porównania we wrześniu 2019 roku była to wartość 26 mld euro. Galileo będzie nadal działał jako niezależna spółka zależna Social Finance Inc, z Wilkesem jako dyrektorem generalnym.

10. Starling Bank wprowadza nową kartę w związku z koronawirusem

Starling Bank wprowadził kartę Connected, którą klienci mogą dołączyć do swojego dotychczasowego konta i przekazać każdemu, komu ufają, aby w ich imieniu płacił za artykuły spożywcze i inne niezbędne rzeczy.

Karta Connected została wprowadzona, aby pomóc klientom, którzy z powodu koronawirusa przebywają w kwarantannie i sami nie mogą robić zakupów. Karta chroniona jest PIN-em i ma limit salda wynoszący 200 funtów. Dodatkowo można nią płacić jedynie w sklepach stacjonarnych, a nie online. Daje to właścicielowi konta kontrolę nad swoimi pieniędzmi.

– Wiemy, że dostanie się do sklepów spożywczych jest niemożliwe dla tych, którzy nie mogą opuszczać swoich domów w czasie kryzysu wywołanego koronawirusem. Wymyśliliśmy więc rozwiązanie, które pomoże naszym klientom płacić za towary zakupione przez ich zaufanych przyjaciół i sąsiadów bez kłopotu z przekazaniem gotówki – powiedziała w komunikacie nne Boden, założycielka i prezes Starling Bank.

Klienci kont osobistych mogą ubiegać się o kartę Connected w aplikacji Starling Bank. Karta zostanie dostarczona na ich adres zameldowania w ciągu 3-5 dni roboczych.

11. Neat otrzymał dofinansowanie w wysokości 11 milionów dolarów

Fintech Neat z siedzibą w Hongkongu, zebrała 11 milionów dolarów w ramach rundy Serii A w celu wsparcia przedsiębiorstw prowadzących handel transgraniczny. Runda finansowania była prowadzona przez mającą siedzibę w Azji prywatną firmę inwestycyjną Pacific Century Group (PCG), z udziałem Visa i MassMutual Ventures Southeast Asia, ramienia venture capital amerykańskiej firmy ubezpieczeniowej Massachusetts Mutual Life Insurance Company (MassMutual).

– Naszym celem jest zaoferowanie prawdziwie globalnego rozwiązania dla firm, które prowadzą handel transgraniczny, niezależnie od ich wielkości i czasu obecności na rynku – powiedział, cytowany przez serwis fintechfutures.com, prezes i współzałożyciel firmy Neat, David Rosa.

Z wyceną 2,6 miliarda dolarów i całkowitym finansowaniem w wysokości 16,5 miliona dolarów, Neat będzie kontynuował ekspansję międzynarodową, skupiając się na klientach z Azji Południowo-Wschodniej, którzy prowadzą handel z firmami europejskimi.

12. Railsbank otrzymuje dofinansowanie i podpisuje umowę z Visa

Railsbank, otwarta platforma bankowości i zgodności, podjęła dalsze inwestycje, po tym jak we wrześniu 2019 r. spółka zainwestowała 10 milionów dolarów w Serię A. Tym razem wsparcie pochodzi od Visa i Global Brain, firmy venture capital z siedzibą w Tokio. Dokładna kwota nie jest ujawniana, choć (jak podaje serwis techcrunch.com) nieoficjalne źródła mówią o kilku milionach dolarów

Oprócz inwestycji, Railsbank ogłosił, że podpisał 5-letnią umowę partnerską z Visa w celu dostarczenia innowacji w zakresie bankowości jako usługi (BaaS) w Azji Południowo-Wschodniej.

– Będąc głównym członkiem Visa i przystępując do programu szybkich połączeń kolejowych Visa Fintech, Railsbank ma teraz dostęp do rozwijającej się sieci partnerów Visa, technologii i ekspertów, dzięki czemu klienci Railsbank mogą szybko i skutecznie wprowadzać na rynek produkty oparte na Visa w całej Azji i poza nią – powiedzieli przedstawiciele firmy.

13. Yapily zgarnia 13 milionów dolarów 

Fintech Yapily, który oferuje usługi związane z otwarciem API bankowego, zebrał 13 milionów dolarów w finansowaniu serii A. Liderem rundy jest Lakestar, który jest również inwestorem fintechu Revolut. Obecni inwestorzy to także HV Holtzbrinck Ventures oraz LocalGlobe.

– Jesteśmy dumni, że możemy ogłosić finansowanie serii A w wysokości 13 milionów dolarów, na czele z Lakestarem. Otwarte finanse to siła na rzecz dobra, prowadząca nas w przyszłość pełną możliwości finansowych. Finansowanie to sprawi, że innowacje staną się proste dla naszych klientów – aby zasilić połączony świat, poprawić doświadczenia i umożliwić tworzenie nowych produktów – czytamy na Facebookowym profilu firmy.

Założona w połowie 2017 roku przez byłego pracownika Goldman Sachs, Stefano Vaccino, otwarta platforma bankowa Yapily ułatwia różnym dostawcom usług połączenie z bankami. W szczególności, zapewnia ona sposób na pobieranie danych finansowych i inicjowanie płatności za pomocą jednego bezpiecznego API, które z kolei łączy się z każdym obsługiwanym bankiem za pomocą otwartego API.

14. Monzo zwalnia 165 pracowników w Las Vegas

Po dobrowolnych urlopach pracowniczych i cięciach płac w Wielkiej Brytanii w związku z kryzysem spowodowanym koronawirusem, Monzo podjęło decyzję o zamknięciu swojego biura obsługi klienta w Las Vegas. Amerykańska placówka zatrudnia 165 pracowników działu obsługi klienta, którzy teraz stracą pracę, a także zapewnia nocną obsługę klientów w Wielkiej Brytanii.

Jak podaje serwis techcrunch.com bank poinformował, że podjęta decyzja nie wpłynie na funkcjonowanie jego usług w USA. Pracownicy działu wsparcia w Vegas obsługiwali tylko klientów z Wielkiej Brytanii, a wsparcie dla klientów z USA zapewnia mały zespół z Londynu.

Pracownicy Monzo Las Vegas otrzymają dwu miesięczne wypowiedzenie, z pełnym wynagrodzeniem i opieką zdrowotną. Bank oferuje wsparcie w postaci docierania z CV swoich byłych już pracowników do innych pracodawców. Poza tym przeprowadzi sesje przygotowawcze do rozmów kwalifikacyjnych. Ponadto firma przyjmuje wnioski o przedłużenie ochrony zdrowia po zakończeniu okresu wypowiedzenia.