Wiktor Kitzman, CEO FLYO Boards, od wielu lat pasjonuje się windsurfingiem, co można było zaobserwować podczas jego występu na scenie, gdzie z zapałem opowiadał o swoim innowacyjnym produkcie – lewitującej desce surfingowej FLYO. Urządzenie wyposażone jest w napęd elektryczny, dzięki któremu może unosić się ok. metra nad powierzchnią wody, a także pilota, umożliwiającego zdalne sterowanie. Konstrukcja deski, a szczególnie wbudowane w nią autorskie skrzydło, sprawiają, że sprzęt nie tylko wygląda efektownie, ale także jest bezpieczny w użytkowaniu.
– FLYO to zupełnie nowy środek transportu. Chcąc porównać nasz produkt do czegoś, co już znamy, możemy powiedzieć, że to rodzaj elektrycznej wodnej hulajnogi, która potrafi unosić się w powietrzu. Naszym marzeniem jest, żeby każdy człowiek mógł przemieszczać się z punktu A do B, zupełnie jak na Segwayu, jednak nie tylko po drogach, ale również po wodzie. Jesteśmy pewni, że konkurs PowerUp! umożliwia nam rozwinięcie skrzydeł! – mówi prezes Electric Foil Sp z. o o Wiktor Kitzman.
Drugie miejsce w konkursie przyznano Eco Bean, projektowi naukowców z Politechniki Warszawskiej. Opracowana przez nich unikatowa technologia wykorzystuje zużyte fusy po kawie i pozwala produkować z nich brykiety, stanowiące „zieloną” alternatywę dla tradycyjnych materiałów opałowych. Trzecią lokatę zajął start-up Hyper Poland z obszaru mobility, który zaprezentował platformę logistyczną składającą się z autonomicznych, w pełni elektrycznych pojazdów, opartych na ekologicznym systemie magnetycznym.
5 edycji, 24 kraje, niemal 900 uczestników
PowerUp! to największy konkurs dla start-upów z 24 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, organizowany przez InnoEnergy. Do tegorocznej, piątej już edycji zgłosiło się niemal 300 zespołów, prezentujących rozwiązania dla przemysłu z obszaru energii, mobilności, technologii czystego powietrza, ciepłownictwa, cleantech i szeroko rozumianych technologii smart. Już kolejny rok rekordzistą pod względem liczby zgłoszeń okazała się Polska, z której nadesłano 46 aplikacji.
Podczas regionalnej gali finałowej w Warszawie przed jury oraz publicznością swoje produkty i usługi zaprezentowało 10 najbardziej obiecujących polskich start-upów.
Świadomość biznesowa zespołu oraz potencjał rynkowy projektu przepisem na sukces
– Możliwość globalnego zastosowania innowacji oraz widoczna perspektywa jej rozwoju były głównymi kryteriami naszej oceny. Start-upy biorące udział w finale krajowym zaprezentowały różnorodne rozwiązania, jednak to w FLYO Boards dostrzegliśmy największy potencjał. Firmę czekają teraz przygotowania do Wielkiego Finału, gdzie będą reprezentować nasz kraj. A jest o co walczyć, ponieważ dostęp do wiedzy i sieci kontaktów InnoEnergy, które zainwestowało między innymi w Skeleton Technologies oraz Ferroamp Elektronik AB listowaną na Nasdaq Frist North, to niepowtarzalna szansa na globalną ekspansję biznesu – mówi przewodniczący jury, Sebastian Siuchta, Business Creation Officer w InnoEnergy Central and Eastern Europe.
– Tegoroczna edycja PowerUp!, co bardzo mnie cieszy, wyniosła poziom konkursu na kolejny, wyższy poziom. Cieszy przygotowanie i jakość projektów, wzrastająca z roku na rok, a RAFAKO, będąc sponsorem tego wydarzenia już trzeci rok z rzędu, może o tym najlepiej zaświadczyć. W tegorocznej edycji swoją ocenę skupiłem na trzech kryteriach: pierwszym jest zbieżność prezentowanych innowacji z rozwiązaniami poszukiwanymi przez RAFAKO. Drugim jest rynkowa wartość projektu i jego skalowalność. Trzecim kryterium natomiast jest sposób i forma prezentacji. Uważam, że zwycięzca tegorocznej edycji spełniał wyżej wymienione kryteria w największym stopniu i z ciekawością będę obserwował dalsze losy tego ambitnego zespołu – dodaje Michał Maćkowiak, Head of Innovation w RAFAKO S.A. będącym już po raz kolejny Gold Partnerem konkursu, a także członkiem jury.
W tym roku do grona Supporting Partners konkursu PowerUp! dołączyło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przedstawiciel instytucji, Maciej Martyniuk, Dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w NCBR, zasilił skład jury.
– Oferta Narodowego Centrum Badań i Rozwoju kierowana jest do przedsiębiorców różnej wielkości. W naszym portfolio nie brakuje więc programów kierowanych do zespołów, których pomysły są dopiero w fazie preseed lub seed, a także na etapie startupu. Wierzymy, że połączenie entuzjazmu ze znajomością nowych technologii, które wyróżnia młodych ludzi jest wartościowym źródłem innowacji – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Obok RAFAKO w gronie Gold Partners znalazł się również DTEK, dla którego konkurs PowerUp! to szansa na odkrycie innowacyjnych produktów i usług.
– Szukamy rozwiązań w zakresie produkcji gazu i węgla, wytwarzania ciepła, energii odnawialnej, budowy sieci, e-mobilności, efektywności energetycznej i obsługi klienta – wylicza Emanuele Volpe, DTEK Chief Innovation Officer.
Prezentacjom uczestników przyglądali się także przedstawiciele mediów oraz inwestorzy. W roli keynote speakera wystąpił Greg Albrecht, doradca i inwestor związany z szeroko pojętym rynkiem biznesu i start-upów, który pierwsze nowe marki i produkty wprowadził na rynek w wieku 19 lat.
Pojedynek 14 najlepszych europejskich start-upów już w maju, podczas Impact’19
FLYO Boards wraz ze zwycięzcami pozostałych 13 finałów krajowych (odbywających się m.in. w Grecji, Czechach czy Estonii) powalczy o główną nagrodę pieniężną 50 000€ i szansę na finansowanie do wysokości €150 000 w prestiżowym akceleratorze biznesu Highway® by InnoEnergy. Laureat piątej edycji PowerUp! zostanie wyłoniony 21 maja w Krakowie podczas Impact’19 – jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej.