Focus on: jak promować startup w Hiszpanii

Udostępnij:
Wydawałoby się, że do podboju zagranicznych rynków wystarczy strona internetowa w odpowiednim języku. Na zagranicznych debiutantów czekają niespodzianki związane z lokalną kulturą, mentalnością czy innymi uwarunkowaniami, o istnieniu których nie mamy pojęcia.

zdjęcie: depositphotos.com

 

Kolejny rynek, który chcemy Wam przybliżyć w naszej serii Focus on to Hiszpania. Po komunikacji na półwyspie iberyjskim oprowadza Claudia Giraldo z agencji Bambu PR, będącej partnerem w sieci Enterie, założonej przez warszawską firmę Profeina. Na jakie media zwrócić uwagę? Jak z nimi współpracować? Jakie prowadzić działania komunikacyjne? Zapraszamy do lektury.

Hiszpania

Po lekkim kryzysie w latach 2015-2017 gospodarka hiszpańska wraca na właściwe tory. Jako taka jest bardzo zdywersyfikowana. Mamy wszystko – od rolnictwa i przetwórstwa, przez ciężki przemysł i produkcję przemysłową, po nowe technologie. Oczywiście ważną rolę pełnią też usługi, w szczególności turystyka i gastronomia.

Ze względu na zasięg języka hiszpańskiego (włada nim 650 milionów osób na świecie, przy czym dla 500 milionów jest to język ojczysty), Hiszpania często jest dla firm europejskich przyczółkiem do ekspansji na rynkach Ameryki Południowej.

Hiszpański rynek

Hiszpański rynek tworzy blisko 50 milionów obywateli, wytwarzających produkty i usługi o wartości 1 437 000 milionów dolarów rocznie. Pod względem digitalizacji społeczeństwa i gospodarki Hiszpania plasuje się na 10. miejscu wśród 28 państw UE. Zdecydowanie prowadzi wśród krajów południowych, ale wyprzedza nawet takie kraje jak Austria, Francja czy Niemcy.

Regionalna struktura kraju sprawia, że w Hiszpanii mamy kilka centrów gospodarczych. Dla nowych technologii najważniejsza jest Barcelona i stołeczny Madryt. Oba miasta mają status technologicznych hubów o europejskim znaczeniu. W rozwój gospodarki cyfrowej inwestuje też Walencja, a na ważny ośrodek startupowy wyrasta Bilbao.

Hiszpanie, podobnie jak Włosi, kochają swoje telefony. Penetracja mobilnego dostępu do sieci sięga 74%, a Hiszpanie spędzają w swoich telefonach najwięcej czasu wśród wszystkich europejskich nacji.

Czynnik kulturowy

En español hablamos español. Angielski w zasadzie nie istnieje, nawet w świecie interesów, więc znajomość hiszpańskiego (albo posiadanie tłumacza) jest niemal koniecznością. Wyjątkiem może być Katalonia, gdzie z kolei wielu mieszkańców odmawia posługiwania się hiszpańskim i upiera przy… katalońskim. Dla obcokrajowców Katalończycy są jednak bardziej wyrozumiali.

Drugą istotną kwestią są godziny pracy oraz sjesty. Kiedyś przerwa w ciągu dnia była czymś oczywistym i powszechnie szanowanym. Dziś trochę się to zmienia. Wpływa na to coraz bliższa integracja hiszpańskiej gospodarki z europejskimi i światowymi rynkami, a więc konieczność dostosowania się do zagranicznych partnerów. Druga rzecz to warunki pracy i popularyzacja klimatyzacji, umożliwiającej pracę nawet podczas letnich popołudniowych upałów.

Warto mieć na uwadze również podejście Hiszpanów do czasu i punktualności. Deadliny są zwykle dłuższe, podobnie czas odpowiedzi na maile. Musimy być gotowi na opóźnienia oraz dość swobodny stosunek do ustalanych terminów.

Media technologiczne w Hiszpanii

Hiszpanii rynek mediowy jest duży i zróżnicowany, mamy sporo mediów publicznych i prywatnych. Dużą rolę odgrywają media regionalne, szczególnie gazety. Oczywiście tu wyróżnia się Katalonia, w której działa mocna grupa mediowa i wydawanych jest sporo mocnych tytułów, choćby dziennik La Vanguardia. Inne istotne dzienniki to El Periodico de Catalunya, Expansion, El Mundo, La Razon, El Pais… wszystkie one pisują o technologiach, w tym o startupach.

Oczywiście startupowy ekosystem obsługuje kilka specjalistycznych tytułów. Najważniejsze z nich to:

  • Barcinno – publikujący bieżące informacje,
  • Novobrief – blog i newsletter, cieszący się dobra reputacją i poczytnością wśród, inwestorów i założycieli firm,
  • El Referente – wiodący portal o przedsiębiorczości, traktujący też o startupach.

Branża internetowa czytuje też chętnie Marketing4Ecommerece i Ecommerce News, serwisy internetowe – jak sama nazwa wskazuje – poświęcone biznesowi online.

Eventy startupowe w Hiszpanii

Jeśli chodzi o imprezy dla startupów, to dominuje międzynarodowy format. Wydarzeń spod szyldu Startup Europe Week odbywających się w różnych miejscach w Hiszpanii jest około trzydziestu.

Oczywiście Barcelona gości mnóstwo większych i mniejszych imprez technologicznych. Wśród nich znany na całym świecie Mobile World Congress. Jest to prawdziwe święto branży ICT, przyciągające największe marki. To właśnie w Barcelonie pokazywane są po raz pierwszy nowe produkty, technologie i rozwiązania. Najbliższa edycja MWC startuje już niebawem – 25 lutego.

Jak współpracować z mediami w Hiszpanii

Co ciekawe, w przeciwieństwie do wielu rynków europejskich, w Hiszpanii ciągle sprawdzają się spotkania z dziennikarzami – konferencje prasowe, briefingi, premiery produktów. Ciągle sprawdzają się też informacje prasowe – pod warunkiem, że lokalizowane i dotyczące nowości.

Firmom technologicznym polecam też udział w imprezach branżowych i targach, choćby w barcelońskim Mobile World Congress. Jest to dobra okazja do spotkania się z wieloma dziennikarzami w jednym miejscu i w jednym czasie – wszyscy tam są.

Kontaktując się z dziennikarzami język hiszpański jest absolutnie obowiązkowy. Miejmy też na uwadze wspomniane podejście do czasu i terminów – unikniemy nerwów i niepotrzebnej frustracji.

Media społecznościowe w Hiszpanii

Hiszpanie uwielbiają media społecznościowe i spędzają w nich średnio blisko 3 godziny dziennie. Największy ruch na platformach generują wieczorem, między godziną 20:00 a północą.

Największą popularnością wśród użytkowników cieszą się Facebook i WhatsApp, z których korzysta blisko trzy czwarte Hiszpanów i Hiszpanek. Za nimi plasują się Twitter, YouTube i Instagram. Całkiem niedawno w Hiszpanii pojawił się również chiński serwis TikTok. Szybko zdobywa popularność, szczególnie wśród młodszej widowni, i już widać, że odniesie sukces.

Umiarkowane jest natomiast zainteresowanie mediami społecznościowymi w biznesie. Z platformy LinkedIn korzysta co piąty użytkownik. To niby niezły wynik, ale ciągle dwukrotnie gorszy niż np. w Holandii.

Usługi public relations w Hiszpanii

Poza oddziałami dużych międzynarodowych firm, takich jak Burson Masteller czy Hill&Knowlton (H&K Strategies) w Hiszpanii działa mnóstwo małych butikowych agencji. Zwykle specjalizują się w jakiejś niszy komunikacyjnej lub rynku. Problem z nimi jest taki, że rzadko współpracują z firmami zagranicznymi – głównie ze względu na barierę językowa (jak wspomniałam, w Hiszpanii językiem biznesu jest ciągle hiszpański).

Usługi public relations w Hiszpanii są podobne do tych oferowanych na innych rynkach. Pewnie częściej niż nasi zagraniczny koledzy organizujemy wydarzenia specjalne i spotkania dla dziennikarzy.

Ceny usług PR w Hiszpanii są umiarkowane. Koszt pojedynczego projektu polegającego na wprowadzeniu nowej marki na rynek to ok. 5500 euro. Dalsza miesięczna obsług firmy technologicznej, polegająca na prowadzeniu biura prasowego, plasowaniu artykułów i rozsyłaniu informacji prasowych i komentarzy rynkowych, to koszt rzędu 1800 euro.

Dane i statystyki

  • Produkt krajowy brutto: $ 1 437 000 milionów
  • Produkt krajowy brutto na mieszkańca: $ 42 120
  • Liczba ludności: 48,6 miliona
  • Liczba ludności na świecie (szacunkowa) posługującej się językiem hiszpańskim: 650 milionów
  • Digital Economy and Society Index (DESI): 10. miejsce wśród 28 krajów członkowskich UE
  • Ranking Doing Business: 30. miejsce wśród 190 krajów na świecie

 

Czytaj też:
Focus on: jak promować startup we Francji
Focus on: jak promować startup w Szwecji
Focus on: jak promować startup w Wielkiej Brytanii
Focus on: jak promować startup w Holandii
Focus on: jak promować startup w Danii
Focus on: jak promować startup we Włoszech