Focus on: jak promować startup w Szwecji

focus on jak promowac startup w szwecji
Udostępnij:
Mimo coraz bardziej jednolitego europejskiego rynku cyfrowego, na firmy planujące zagraniczną ekspansję ciągle czekają niespodzianki związane z lokalną kulturą, mentalnością innymi uwarunkowaniami, o istnieniu których nie mamy pojęcia.

O tym, jak komunikować nową markę w Szwecji opowiada Martin Ruist z agencji Four PR – partner sieci Enterie, specjalizującej się we wprowadzaniu firm technologicznych na europejskie rynki.

Rynek szwedzki

Bogaty, zdigitalizowany i otwarty – to może nieco uproszczona, ale dość trafna charakterystyka szwedzkiego rynku.

Bogaty, bo Szwecja jest jedną z najsilniejszych gospodarek Unii Europejskiej. Wypracowywany w niej dochód jest szeroko redystrybuowany, dzięki czemu 10 milionów szwedzkich obywateli cieszy się pokaźną siłą nabywczą i tworzy interesujący rynek konsumencki.

Szwecja jest technologiczną ziemią obiecaną i wiedzie prym w Europie i na świecie w absorpcji nowych technologii i cyfrowych usług. Penetracja szerokopasmowego internetu w gospodarstw domowych wynosi 99%. Aż 80% Szwedów robi zakupy w sieci, a 89% korzysta z bankowości internetowej. Podobnie zamożne i ucyfrowione są szwedzkie przedsiębiorstwa. Szwedzi dosłownie żyją i pracują online.

Większość Szwedów swobodnie porozumiewa się po angielsku, więc język nie stanowi bariery.

Czynnik kulturowy

Szwedzkie społeczeństwo jest bardzo demokratyczne, co przekłada się również na biznes. Firmy mają raczej płaską strukturę i demokratyczny styl zarządzania. Warto wziąć to pod uwagę prowadząc biznes (i komunikację!) w Szwecji. Przede wszystkim – nie dajcie się zmylić brakowi tytulatury. To, że ktoś nie ma „CEO” na wizytówce nie znaczy, że można go lekceważyć. Po pierwsze, może po prostu nie obnosić się z tytułem. Po drugie – klienci i pracownicy miewają nadspodziewanie duży wpływ na procesy decyzyjne.

Co zaskakujące, przy całej swojej otwartości i demokratyczności, Szwedzi bywają bardzo „konserwatywni”. Szwed lubi wiedzieć, co robi jego sąsiad, jaki kupuje samochód i czy jest zadowolony. I chętnie skorzysta z takiej rekomendacji. Podobnie w biznesie. Dlatego rekomendacje, referencje i polecenia są tak ważne, szczególnie w sektorze B2B.

Media technologiczne w Szwecji

Naturalnie istnieją serwisy obsługujące scenę startupową i technologiczną – takie jak:

  • DI Digital – dodatek technologiczny największej szwedzkiej gazety gospodarczo-biznesowej Dagens Industri.
  • Breakit.se – serwis internetowy założony w 2015 roku przez byłego dziennikarza Dagens Industri, w całości poświęcony scenie technologicznej i startupowej.
  • Ny Teknik – sztokholmski tygodnik o technologiach i inżynierii, publikujący aktualności, ale też wywiady czy debaty.
  • Veckans Affärer – tygodnik gospodarczy, traktujący o różnych zagadnieniach biznesowych, w tym technologiach. Publikuje informacje ze Szwecji i z zagranicy.

Jeśli oferta waszej firmy kierowana jest dla konkretnej gałęzi gospodarki czy specyficznego biznesu, z pewnością znajdą się odpowiednie media branżowe. Przykładowo, firmy z sektora martech powinny zainteresować się takimi tytułami jak Resumé lub Dagens Media, a dostawca oprogramowania dla branży budowlanej powinien pokazywać się w Byggindustrin i Byggvärlden.

Najważniejsze, i najbardziej poczytne tytuły krajowe, które piszą również o technologiach, to wspomniany Dagens Industri, ale i Expressen, Aftonbladet czy Metro.

Jak współpracować z mediami w Szwecji

Generalnie bardzo ważny jest networking. W komunikacji kierowanej do rynku konsumenckiego oczywiście absolutnie kluczowa jest lokalizacja treści. Dla specjalistów PR chcących pracować ze szwedzkimi mediami mam trzy rady:

1. Szwedzcy dziennikarze są bardzo konkretni i oczekują dużo krótszych komunikatów niż te, które produkują korporacyjne biura prasowe. Bądźcie konkretni i Wy.

2. Unikajcie masowych wysyłek informacji prasowych. Dadzą one oczekiwane efekty tylko wtedy, kiedy macie naprawdę mocną markę, albo coś naprawdę ważnego do powiedzenia.

3. Mówiąc o technologii skupcie się na jej praktycznym zastosowaniu, w szczególności dla użytkowników końcowych.

Media społecznościowe w Szwecji

Pod względem penetracji mediów społecznościowych Szwecja należy do ścisłej europejskiej czołówki. Ogółem korzysta z nich aktywnie 73% Szwedów (Szwecję wyprzedzają tylko takie małe rynki jak Malta – 83%, Islandia – 80% i Gibraltar – 75%).

Z Facebooka korzysta 63% ludności (i jest to trzeci wynik w Europie). Obecne, i dość popularne, są na nim również technologiczne media – Ny Teknik, IDG, Breakit. Szwedzkie geeki chętnie angażują się w technologiczne dyskusje również na Twitterze, choć zdominowany on jest przez polityków, dziennikarzy i różnego rodzaju influencerów.

Warto też zwrócić uwagę na LinkedIn, szczególnie w segmencie B2B. Z serwisu korzysta już ponad jedna czwarta Szwedów (26%), co plasuje Szwecję na trzecim miejscu w Europie. Szczególnie popularny jest wśród osób zajmujących się IT, marketingiem i finansami.

Natomiast w segmencie B2C hitem w Szwecji jest z pewnością Instagram, z którego korzysta już blisko połowa społeczeństwa (48,5%, jest to absolutnie najwyższy wskaźnik w Europie!), i liczba ta rośnie. W grupie poniżej 25. roku życia wyprzedza nawet Facebooka.

Najważniejsze imprezy startupowe w Szwecji

DI Startup Tour – to coroczny konkurs dla młodych firm technologicznych, któremu towarzyszy seria imprez odwiedzających szwedzkie miasta. Swoją odsłonę ma w Malmö, Göteborgu, Lulea i Linkoping. Finał odbywa się oczywiście w Sztokholmie. Impreza przeznaczona jest raczej dla szwedzkich startupów.

Ignite Sweden – to z pewnością ciekawa impreza dla firm zaczynających działać na szwedzkim rynku. Organizowana przez kilka instytucji wspierających technologiczne startupy – huby i parki technologiczne, akceleratory i inkubatory, stawia sobie za cel rozwijanie komercyjnej współpracy między startupami a korporacjami. To tu można znaleźć pierwszych dużych, korporacyjnych klientów na swoje usługi.

Fintech Stockholm – to najważniejsza impreza fintechowa w Szwecji. Prócz wiedzy, inspiracji i branżowych nowości można z niej wynieść bezcenne kontakty. Gromadzi dostawców rozwiązań, ale i inwestorów, przedstawicieli sektora bankowego i ubezpieczeniowego oraz administracji publicznej.

Retail Tech – to z kolei wydarzenie dedykowane branży handlowej, w szczególności e-commerce. Okazja do nawiązania kontaktów, handlowych, podpatrzenia co robi konkurencja i jakie trendy będą kreowały rynek w najbliższym czasie.

Sthlm Tech Fest – impreza bardziej zorientowana na innowacje, inspiracje i trendy, niż rozwijanie kontaktów stricte biznesowych. Można na niej spotkać wielu ciekawych ludzi, gromadzi bowiem ponad 5000 gości – innowatorów, liderów startupowej społeczności i technologicznych geeków.

Sweden Demo Day – to z pewnością największa i najbardziej spektakularna impreza szwedzkiej sceny startupowej. To tam odbywa się najważniejszy szwedzki pitch, podczas którego prezentuje się ponad 100 młodych firm. Dobra okazja by zaprezentować się potencjalnym inwestorom.

Breakit Game Tech – to sztandarowa impreza branży gamingowej. Miejsce podpatrywania nowości, ale i nawiązywania biznesowych kontaktów. Gromadzi wszystkich tworzących i obsługujących tę rosnącą branżę – twórców, ich dostawców technologicznych, analityków, media i inwestorów.

Usługi PR w Szwecji

Ze względu na atrakcyjność i witalność szwedzkiego rynku działa na nim wiele międzynarodowych agencji, które często przychodzą za klientami. Niewiele z nich jednak współpracuje z zagranicznymi firmami zdalnie.

Oczywiście prowadzenie komunikacji w Szwecji bez fizycznej obecności w kraju jest trudniejsze niż kiedy firma ma swój oddział na miejscu. Co nie znaczy, że nie jest możliwe.

Aby zdobyć podstawową rozpoznawalność w swojej branży trzeba wydać ok. 5 tys. euro. Jest to minimalny sensowny budżet dla firmy wchodzącej na Szwedzki rynek. Koszt serii działań, które zapewnią większy zasięg i rozpoznawalność to od 10 tys. do 15 tys. euro. W przypadku długofalowej współpracy ceny są negocjowalne, zawsze zależą od ustalonego zakresu działań.

Dane i statystyki

  • Produkt krajowy brutto: $ 538 575 milionów
  • Produkt krajowy brutto na mieszkańca: $ 51 474
  • Liczba ludności: 10,6 miliona
  • Digital Economy and Society Index (DESI): 2. miejsce wśród 28 krajów członkowskich UE
  • Ranking Doing Business: 12. miejsce wśród 190 krajów na świecie; 18. miejsce pod względem łatwości otworzenia biznesu

Czytaj też: Focus on: jak promować startup we Francji