WÅ‚aÅ›nie przeczytaÅ‚em biografiÄ™ Steve’a Jobsa autorstwa Waltera Isaacsona. Jestem pod wrażeniem. Nie tylko samej biografii, ale przede wszystkim faktu, że przez niÄ… przebrnÄ…Å‚em – ja, osoba która nigdy nie ma czasu na tradycyjne czytanie książek (zwykle „czytam” audiobooki), a już na pewno tak ogromnych (ponad 600 stron!). Jednak Steve Jobs moim guru byÅ‚, wiÄ™c daÅ‚em radÄ™.
Co do samej biografii można mieć pewne zastrzeżenia (np. to, że autor nie za bardzo rozumiaÅ‚ „nasz” Å›wiat geeków, komputerowców, przedsiÄ™biorców…), ale dziÄ™ki niej mogÅ‚em odkryć wiele faktów z życia Steve’a, których wczeÅ›niej szeroka publika nie miaÅ‚a prawa znać z powodu wielkiej kurtyny sekretnoÅ›ci zarówno firmy Apple, jak i jej szefa.
Focus – skupić siÄ™ na kilku rzeczach… i mówieniu NIE
WedÅ‚ug mnie głównym przesÅ‚aniem tej książki dla każdego przedsiÄ™biorcy, szczególnie dla nas – „startupowców”, jest to, że Steve jak maÅ‚o kto umiaÅ‚ siÄ™ Å›wietnie skupić tylko na kilku rzeczach, a pozostaÅ‚ym powiedzieć NIE. W tej biografii autor podkreÅ›la to wiele razy i daje niesamowite przykÅ‚ady, opisujÄ…c wewnÄ™trzne spotkania Steve’a z pracownikami w Apple.
Steve, gdy wróciÅ‚ do Apple’a w 1997 roku, zaczÄ…Å‚ od dokÅ‚adnego sprawdzenia, co firma robi i na czym siÄ™ koncentruje. Ku jego przerażeniu okazaÅ‚o siÄ™, że o koncentracji jako takiej nie ma mowy, gdyż sama firma robi mydÅ‚o i powidÅ‚o (od przenoÅ›nych organizerów, przez drukarki, po wiele wersji i rodzajów komputerów… i do tego sprzedaje na licencji wÅ‚asny system operacyjny).
Steve siÄ™ zdenerwowaÅ‚ (a kto czytaÅ‚ książkÄ™ wie, że bardzo spokojnym panem nie byÅ‚ i bÅ‚yskawicznie potrafiÅ‚ unieść siÄ™ gniewem), narysowaÅ‚ prostÄ… tabelkÄ™ 2×2 i powiedziaÅ‚, że od dzisiaj bÄ™dÄ… produkować cztery komputery. SÅ‚ownie: CZTERY. 2 stacjonarne i 2 przenoÅ›ne (po jednym dla profesjonalistów i dla konsumentów). Wszystko inne zostaÅ‚o pozamykane. Niektórzy ludzie musieli szukać innej pracy, reszta przeszÅ‚a do odpowiednich zespołów. Jednak dziÄ™ki temu skupieniu na tych czterech produktach, firma Apple obecnie tak Å›wietnie stoi.
Historia może wydaje siÄ™ prozaiczna, ale warto siÄ™ nad niÄ… trochÄ™ dÅ‚użej zastanowić – oto szef ogromnej firmy miÄ™dzynarodowej, która ma zasoby, aby tworzyć dużo wiÄ™cej rzeczy, aby pracować nad ogromnÄ… iloÅ›ciÄ… ciekawych produktów, ogranicza jÄ… do czterech. Zrobić te cztery i żadnego wiÄ™cej.
Startupy a „focus”
PiszÄ™ o tej historii wÅ‚aÅ›nie w kontekÅ›cie startupów, gdyż to my, „startupowcy”, mamy czÄ™sto problem z tym, aby siÄ™ skupić. Mamy problem z wiedzÄ… i zainteresowaniem branżami, których to nam nie brakuje i przez to chcemy zajmować siÄ™ wieloma rzeczami na raz. CzÄ™sto rozmawiam na spotkaniach „barcampowych” z kolegami z branży i sÅ‚yszÄ™ nad iloma projektami pracujÄ… na raz, ile ciekawych rzeczy majÄ… „pozaczynanych” i nad iloma sprawami obecnie dla swojego startupu pracujÄ……
Jeśli ogromna firma Apple, która nawet w ciężkich dla siebie czasach końca lat 90-tych zatrudniała tysiące ludzi, potrafiła pracować tylko nad czterema rzeczami, dlaczego startup, który często jest reprezentowany przez jednego, może 2 lub 3 osoby, zajmuje się tyloma rzeczami na raz?
Zamiast skupić siÄ™ tylko i wyÅ‚Ä…cznie na swoim MVP (Minimum Viable Product – minimalny, zdatny do czegokolwiek produkt wg terminologii „Lean Startup” Eric’a Rees’a), my startupowcy potrafimy od razu myÅ›leć o tÅ‚umaczeniu naszego dzieÅ‚a na 10 jÄ™zyków, przy okazji „rozkrÄ™cajÄ…c” jeszcze inne startupy, pracujÄ…c dla zewnÄ™trznych klientów, aby zarobić na chleb itd.
Wiadomo, życie nie jest Å‚atwe, jednak umiejÄ™tność skupienia siÄ™ i mówienia NIE innym „pokusom” to jest coÅ›, czego powinniÅ›my od wujka Steve’a siÄ™ nauczyć. Sam zauważyÅ‚em w mojej firmie, że w momencie kiedy „pozaczynaliÅ›my” za dużo tematów przy rozwoju Nozbe, wiele z nich po miesiÄ…cach ciÄ…gle nie byÅ‚o skoÅ„czonych. Zaczęło mnie to frustrować. ZresztÄ… nie tylko mnie, a caÅ‚y zespół (jest nas tylko 9 osób).
W tej chwili staramy siÄ™ zmienić sposób myÅ›lenia – co tydzieÅ„ omawiamy, co w danym tygodniu jest ważne, nad czym chcemy siÄ™ skupić i co chcemy skoÅ„czyć, oddać, wysÅ‚ać do użytkowników. DziÄ™ki temu ograniczamy pokusy. Przyznajemy sami przed sobÄ…, że doba ma tylko 24 godziny, a my chcemy też mieć życie osobiste. Dlatego musimy siÄ™ skupić, ograniczyć. I skoncentrować nad tym, co obecnie jest dla nas najważniejsze, aby zrobić to jak najlepiej tylko możemy. Nasi użytkownicy mówiÄ… czÄ™sto, że chcieliby to, tamto, siamto i owamto… ale w gruncie rzeczy, najbardziej chcÄ… Å›wietnego i dopracowanego produktu.
Stay focused. Like Steve.
MichaÅ‚ ÅšliwiÅ„ski – przedsiÄ™biorca internetowy, twórca Nozbe – aplikacji do zarzÄ…dzania projektami i organizacji czasu w życiu i w firmie, redaktor naczelny Productive! Magazine. Regularnie publikuje na swoim blogu MichaelNozbe.com.