Frontier Markets pomaga dostarczać źródła energii w pustynnym stanie Radżastan. Organizacja sprzedaje setkom wiosek produkty zasilane energią słoneczną.
Firma zatrudnia kobiety do sprzedaży produktów takich jak lampy, piece, a nawet telewizory zasilane energią słoneczną w ramach programu o nazwie Solar Sahelis (Solar Friends). Produkty trafiają do setek wiejskich gospodarstw domowych. Firma się rozrasta, dzięki temu, że klienci zamieniają się w sprzedawców.
Frontier Markets : Kobiety są bardziej proeko
Ajaita Shah, CEO Frontier Markets, w wywiadzie dla CNN Business powiedziała, że zazwyczaj działo się tak, że mężczyzna płacił za produkt ich firmy, natomiast użytkownikiem zakupu była kobieta. Po analizie sprzedaży okazało się, że w rzeczywistości aż 70% osób korzystających z produktów stanowią kobiety. Shah uważa, że aby właściwie zaspokajać potrzeby gospodarstw domowych, to kobieta musi znajdować się w centrum łańcucha wartości.
Problemy z elektryfikacją indyjskich wsi
Rząd premiera Narendry Modi uznał elektryfikację obszarów wiejskich za priorytet. Modi ogłosił w ubiegłym roku, że 100% wsi w kraju ma teraz dostęp elektryczności. Niestety rząd uważa, że wioska jest zelektryfikowana, kiedy 10% jej domów znajduje się podpiętych do sieci. W praktyce oznacza to, że ponad 200 milionów ludzi nadal nie ma dostępu do elektryczności.
Rząd Modiego chce zwiększać możliwości wykorzystywania energii solarnej. Władzom udało się przejść z 4 gigawatów w 2015 r. do prawie 30 gigawatów — około 8% całkowitej zdolności energetycznej Indii. Rząd chce zwiększyć wykorzystanie energii solarnej do 100 gigawatów do 2022 r.
Ajaita Shah założyła Frontier Markets w 2011 roku, aby zapewnić ekologiczną energię milionom Hindusów z terenów wiejskich. Jednocześnie chciała zapewnić kobietom źródło zatrudnienia oraz dochodów. Shah ma 12 lat doświadczenia w mikrofinansowaniu i dystrybucji czystej energii. Była pracownikiem Clinton Service Corp, Echoing Green i Cordes Fellow. Zdobyła wiele wyróżnień. Utytułowały ją m.in. Forbes, Business Week, CNBC i Microfinance 30 under 30 (ten ostatni w kategorii Przedsiębiorca Społeczny i Przedsiębiorca Roku).
Ajaita dorastała w indyjskiej społeczności w Nowym Jorku. Studiowała stosunki międzynarodowe i pracowała w administracji. Zajmowała się także badaniami i mediacją. Po studiach przeprowadziła się do Indii, aby pracować w obszarze mikrofinansowania. Nie wiedziała, że chce zostać przedsiębiorcą, ale pracując w swoim kraju, zaczęła zdawać sobie sprawę, że ma mentalność i umiejętności przedsiębiorcy.
fot. mat. pras. Frontier Markets