– AdmedVoice jest platformą wykorzystującą sztuczną inteligencję do rozpoznawania mowy personelu medycznego, a następnie do tworzenia kompletnej dokumentacji medycznej – wyjaśnia prof. Krzysztof Narkiewicz z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Do kogo skierowane jest to rozwiązanie?
System ma znaleźć zastosowanie nie tylko w poradniach i podczas specjalistycznej diagnostyki, ale także w bardziej dynamicznych warunkach, takich jak szpitalne oddziały ratunkowe. Dr Beata Graff, zaangażowana w projekt, wskazuje, że kluczowym elementem przedsięwzięcia było stworzenie specyficznego korpusu polskiej mowy medycznej. Algorytmy zostały wytrenowane, by rozpoznawać znaczenie słów i fraz potrzebnych do różnych rodzajów dokumentacji klinicznej.
– Na tej podstawie przygotowujemy aplikację, która będzie mogła współpracować z szpitalnymi systemami informatycznymi – mówi dr Beata Graff z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Projekt jest realizowany w ramach konkursu INFOSTRATEG IV, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oprócz zespołów akademickich w konsorcjum bierze udział firma eTrust, która wykorzysta opracowane algorytmy w swoich produktach dla personelu medycznego. System ma zostać udostępniony lekarzom w formie licencji oraz zaoferowany dostawcom oprogramowania medycznego.
Wdrożenie w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku jest planowane na końcową fazę projektu, która ma zakończyć się w grudniu 2025 roku.