Każdego roku Google wprowadza ok. 500-600 poprawek w algorytmie odpowiedzialnym za dostarczanie wyników wyszukiwania. Skutki większości z nich są niewielkie, jednak co pewien czas wdrażane są znaczące zmiany, spektakularnie zmieniające topowe pozycje w rezultatach wyszukiwania.
Znajomość zakresu aktualizacji algorytmu, ich skutków oraz dat może być bardzo przydatna. Pomaga w ustaleniu przyczyn zmiany widoczności serwisu w Google oraz zmian w ruchu z wyników organicznych. Informacje na temat poszczególnych update’ów algorytmu pozwalają także lepiej dostosować budowę i zawartość witryny, a także strategię pozyskiwania linków do aktualnych wymogów Google.
W 2014 r. niewątpliwie najważniejsze i najczęściej komentowane było uaktualnienie algorytmu znanego pod nazwą Pingwin, wprowadzone dopiero po 12 miesiącach od jego ostatniej aktualizacji. Oprócz Pingwina 3.0, Google wprowadziło również wiele innych istotnych zmian. Najważniejsze z nich przybliżone zostały przez agencję SEO SEMTEC w poniższej infografice: