Samoloty startujące z Wilna, Rygi i Tallina mogą już tankować paliwo, które znacząco przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie lotniczym. Działanie to wpisuje się w realizację strategii koncernu na rok 2035 oraz wypełnia unijne wymogi dotyczące dekarbonizacji sektora lotniczego.
Jak podaje komunikat prasowy, dostawy paliwa SAF do krajów bałtyckich są możliwe dzięki spółce ORLEN Lietuva. Wcześniej koncern wprowadził to paliwo na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach, a także w czeskiej Pradze. Ireneusz Sitarski, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki, podkreślił, że rozszerzenie oferty na rynki bałtyckie jest kolejnym krokiem w realizacji strategii firmy i stanowi konkretne rozwiązanie umożliwiające efektywną dekarbonizację.
Zrównoważone paliwo
Zrównoważone paliwo lotnicze, produkowane z odnawialnych surowców, takich jak oleje posmażalnicze, odpady komunalne, przemysłowe czy rolnicze, jest innowacją, która nie wymaga zmian technicznych w silnikach samolotów. Komponent odnawialny jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET, tworząc w pełni kompatybilną mieszankę. Od początku 2025 roku, paliwo SAF jest szeroko wdrażane w całej Europie, stając się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw.
Wprowadzając SAF do sprzedaży, ORLEN spełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada, że w 2025 roku udział zrównoważonego paliwa w całkowitej sprzedaży ma wynosić 2 proc. Rozporządzenie obejmuje lotniska w Unii Europejskiej, które obsłużyły w poprzednim roku ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo. Obecnie ORLEN świadczy usługę tankowania SAF w trzech polskich portach: na warszawskim lotnisku Chopina, w Krakowie i Katowicach.
W celu zwiększenia niezależności surowcowej i rozwijania krajowych źródeł paliwa SAF, ORLEN buduje w Płocku instalację uwodornienia olejów roślinnych (HVO). Uruchomienie tej inwestycji umożliwi produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do tego czasu komponent odnawialny jest pozyskiwany z zagranicy, z Holandii oraz Singapuru.
Dostawy SAF wpisują się w szerszy plan ORLEN-u, mający na celu wspieranie transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej. Za logistykę dostaw w krajach bałtyckich odpowiada ORLEN Lietuva, która zarządza jedyną rafinerią w regionie w Możejkach, a także terminalami morskim i kolejowym.