Najnowsze międzynarodowe badanie PayPal i Ipsos wykazuje, że handel mobilny rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce . 1 Od 2013 do 2016 roku, średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie 32,8%, w porównaniu do 10,4% wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny).
Badanie obejmujące swym zasięgiem 22 rynki i ponad 17,500 konsumentów umożliwia również wskazanie najlepszych praktyk w handlu mobilnym oraz zidentyfikowanie licznych możliwości dla polskich przedsiębiorców.
Przez ostatnie kilka lat moglibyśmy obserwować stabilny wzrost obu sektorów. W przypadku rynku mobilnego, od 2013 roku widoczne jest stałe zwiększanie się poziomu zaangażowania konsumentów – od prawie 1,5 miliarda złotych wydanych w 2013 roku, do prawie 3,5 miliarda przewidywanego na rok 2016. Tak znacząca zmiana (+35% w samym 2014 r.), wymusza pytanie o preferencje i zwyczaje konsumentów, tak intensywnie zmieniające oblicze e-commerce w Polsce.
Co kryje się za mobilną rewolucją?
Zaawansowanie technologii otwiera przed e-handlem zupełnie nowe możliwości, dostępne dziś dla każdego – ponad granicami państw, w każdym miejscu na świecie, o każdej porze i przez każde urządzenie. Smartfony i tablety są relatywnie nowymi udogodnieniami w e-handlu, ale konsumenci korzystają z nich już w pełni świadomie. Zgodnie z wynikami badania, 26% polskich kupujących online w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16% na tablecie. Co więcej, urządzenia mobilne nie służą konsumentom tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. 37% polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27% czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22% porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.
Konsumenci doceniają wygodę i prostotę aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. Największą zaletą płacenia przez aplikację jest ich zdaniem wygoda (stwierdziło tak 46% respondentów), 39% wybiera szybkość, a dla 26% największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela. Innymi atrybutami aplikacji postrzeganymi jako zalety są: możliwość przypomnienia ‘o zniżkach i kuponach (opcja wybrana przez 22% użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21%) oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20%). Nie powinniśmy się więc dziwić, że siłą napędową 2 handlu mobilnego są młodzi dorośli: 59% globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców online stanowią oni 44%.
Polscy m-zakupowicze wybierają PayPal
Rewolucja w m-handlu ma miejsce nie tylko dzięki nowym urządzeniom i aplikacjom, ale także za sprawą wysokiej jakości platformom umożliwiającym dokonywanie szybkich i bezpiecznych płatności mobilnych. Pośród wielu opcji, najpopularniejszym sposobem płatności w Polsce jest PayPal, wybierany przez 28% użytkowników smartfonów i 16% właścicieli tabletów.
– Płatności mobilne to teraźniejszość e-handlu, a Polacy szybko uczą się czerpać z tego faktu korzyści. Cieszymy się widząc, że Polacy biorą udział w kształtowaniu pierwszej mobilnej ery w handlu, z coraz większą ilością konsumentów wykorzystujących do zakupów smartfony i tablety oraz mhandlem rosnącym trzykrotnie szybciej niż e-commerce ogółem – mówi Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
Co można zrobić lepiej?
„Mobilność” staje się jednym z najważniejszych elementów codzienności, a co za tym idzie, płatności na smartfonach i tabletach muszą stawać się jeszcze prostsze, bardziej intuicyjne i bezproblemowe. Polacy nie boją się innowacji i lubią kupować online, ale w dalszym ciągu zdarza im się wybierać bardziej klasyczne rozwiązania. Największą przeszkodą na drodze do jeszcze szybszego rozwoju handlu mobilnego jest fakt, iż konsumenci nie dostrzegają w pełni jego przewagi nad zakupami na urządzeniach z większymi ekranami.
Jako główną wadę zakupów i płatności mobilnych, użytkownicy smartfonów w Polsce postrzegają niewygodę samego procesu i dlatego do zakupów wybierają chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop (twierdzi tak 52% kupujących online, którzy posiadają smartfona, ale nie używają go do zakupów online). Co ważniejsze, tacy użytkownicy rzadko mają potrzebę kupienia czegoś „po drodze” (32% stwierdza, że jest to główny powód nie kupowania online), a aż 25% z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi Ewolucja rynku online jest wspierana przez coraz większą liczbę stron internetowych, które stanowią najpopularniejsze medium dla e-zakupów: w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 69% polskich kupujących przez smartfony kupowało online posługując się przeglądarką, a tylko 35% aplikacją.