Budowanie wizerunku przedsiębiorstw w sieci oraz troska o pozytywny PR stała się nieodłącznym elementem wielu strategii firmowych. Bez tego typu działań nie masz obecnie szans na pokonanie konkurencji i wyróżnienie się w branży. Sporym wyzwaniem dla współczesnych przedsiębiorców stało się zjawisko powszechnego hejtu. Jego ignorowanie z reguły prowadzi do niekorzystnych dla przedsiębiorstw konsekwencji w postaci tzw. czarnego PR.
Hejt w sieci związany z przejawem złości, agresji i często nienawiści internautów może doprowadzić do biznesowej tragedii niejednego przedsiębiorcy. Dlatego pod żadnym pozorem nie należy go ignorować. Hejterzy komentując rzeczywistość gospodarczą powiązaną z lokalnymi oraz międzynarodowymi firmami mogą zniszczyć budowaną przez długie lata reputację.
Negatywne opinie rozpowszechnione w sieci na branżowych forach i portalach oraz w mediach społecznościowych nierzadko skutkują głośnym i ostatecznym upadkiem firmy. Nie pozwól, aby tego typu sytuacja spotkała Twój biznes. Niezbędną umiejętnością w dzisiejszej rzeczywistości stało się szybkie rozpoznawanie i podejmowanie efektywnej walki z internetowym hejtem. Staropolskie powiedzenie: ,,jak Cię widzą, tak Cię piszą’’ nabiera obecnie zupełnie nowego znaczenia. Wobec uderzającego w wizerunek biznesowy hejtu można więc powiedzieć: ,, jak Cię piszą, tak Cię widzą…’’. Dlatego jeżeli ciągle zastanawiasz się, czy aby na pewno drobne, złośliwe komentarze mogą doprowadzić do upadku Twojego przedsiębiorstwa, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem.
Jak lokalny hejt ma się do biznesu?
Hejt to forma społecznej krytyki, na którą zdecydowana większość lokalnych, jak i międzynarodowych przedsiębiorców nie jest gotowa. Napastliwe i obraźliwe komentarze dotyczące prowadzonej działalności niezawierające żadnych merytorycznych treści to coraz popularniejsze zjawisko, którego nie wolno ignorować. Szybkość rozprzestrzeniania się hejtu w sieci oraz spory stopień jego akceptowalności przez internautów to zagrożenie dla wizerunku wielu firm.
Poczucie bezsilności atakowanej strony to najgorsze na co można sobie pozwolić. Dodatkowo okazuje się, że hejt w sieci to obecnie problem o charakterze nie tylko gospodarczym, ale również społecznym, ponieważ daje wyraz jednej z najgorszych cech społeczeństw zarówno lokalnych, jak i globalnych – nienawiści. Zazdrość o biznesowy sukces szczególnie jest widoczna w małych, lokalnych grupach społecznych. Dawniej była wyrażana poprzez plotki dziś szybko przenosi się do sieci. Dlatego jeżeli już znajdujesz nieprzychylne opinie na temat swojej działalności w Internecie, powinieneś możliwie jak najszybciej im przeciwdziałać. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza, gdy jesteś przedsiębiorcą o charakterze lokalnym. Bądź świadomy tego, że z reguły niewielkie lokalne środowisko chłonie czarny PR znacznie szybciej niż globalna grupa odbiorców.
Ciągle bardzo trudno jest ustalić przyczyny hejtu. Z jednej strony mogą to być niesłuszne oskarżenia wynikające głównie z pomówień np. o oszustwo dokonywane przez daną firmę, które to nie bez powodu może tworzyć konkurencja. Źródłem hejtu może również być niezadowolony klient czy kontrahent, a także zwyczajna ludzka zawiść. Warto pamiętać, o tym że hejt może oznaczać dla Twojego przedsiębiorstwa nie tylko utratę obecnych i nowych klientów, ale także wpłynąć niekorzystnie na wizerunek firmy w oczach samych pracowników oraz wspólników biznesowych.
Musisz pamiętać o tym, że opierając się o lokalnych klientów czy kontrahentów podlegasz znacznie surowszej opinii publicznej niż jako międzynarodowy przedsiębiorca. Hejt w przypadku drobnych przedsiębiorców niejednokrotnie doprowadził do upadku prężnie rozwijającego się biznesu. Twój dochód jest przeważnie uzależniony od najbliższego środowiska, dlatego w oczach lokalnej społeczności lepiej budować pozytywny wizerunek i dbać o jak najlepszy PR.
Jako przedsiębiorca bądź w pełni świadomy tego, że siła oddziaływania hejtu jest ogromna, szczególnie gdy mamy do czynienia z lokalnym hejtem. Przykładem takiego typu działania może być m.in. zakładanie na Facebooku tematycznej grupy, która będzie prowadzona głównie po to, aby hejtować konkretne miejsca, produkty lub usługi związane z daną firmą.
Hejtujący nie będą przebierali w słowach opisując co konkretnie nie odpowiada im w działalności konkretnego przedsiębiorstwa. W identyczny sposób może również zostać utworzone tematyczne forum czy nawet strona internetowa lub blog. Informacje rozprzestrzeniające się online bardzo szybko mogą przejść do lokalnego offline, co jeszcze bardziej pogrąża wizerunek przedsiębiorstwa. Nie od dzisiaj wiadomo, że lokalne społeczności chłoną plotki oraz pomówienia z szybkością światła.
Nie pozwól na to, aby internetowy hejt stał się przyczyną utraty klientów, dochodów oraz dobrego imienia Twojej firmy. Najdrobniejszy złośliwy komentarz może doprowadzić do biznesowej tragedii, dlatego tak ważny w dzisiejszych czasach jest sprawny monitoring Internetu. Przeprowadzanie regularnego monitoringu sieci umożliwia szybką reakcje na hejt. Dzięki niemu docierasz do negatywnych treści dotyczących Twojej firmy i masz możliwość bieżącego zareagowania na nie. Dlatego koniecznie zapoznaj się z narzędziami, które umożliwiają przeprowadzanie monitoringu lub skorzystaj z usług profesjonalnych agencji podejmujących się walki z internetowym hejtem (takimi jak np. Warsaw Media House).
Lokalny hejt a biznesowy wizerunek
Gdyby spróbować określić wizerunek hejtowanego przedsiębiorstwa na podstawie treści publikowanych w sieci można się lekko zdziwić. Przede wszystkim właściciel firmy może być bezpodstawnie opisywany jako kłamca i oszust, który dorobił się wykorzystując innych. Źródłem majątku przedsiębiorcy mogą nagle okazać się żałośnie niskie pensje pracowników, ucieczka od podatków czy prowadzenie interesów z mafią.
Ten rodzaj hejtu bardzo często pojawia się w sieci, przez co ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla lokalnego wizerunku firmy. Twoi najbliżsi, lokalni klienci mający dostęp do tego typu informacji mogą się nimi niestety sugerować, bez próby odnalezienia jakichkolwiek dowodów na powyżej przytoczone oskarżenia. Hejt nie musi mieć logicznego uzasadnienia, aby działać. Często w konsekwencji doprowadza to do coraz niższych dochodów firmy, aż w końcu dochodzi do jej ostatecznego upadku.
Dodatkowo popularnemu hejtowaniu poddaje się również wszelkie potknięcia przedsiębiorstwa oraz błędy popełniane przez jego właściciela lub właścicieli. Nie powinieneś na to pozwolić. Chcąc czy nie chcąc polscy przedsiębiorcy stają się obecnie jednostkami poddawanymi opinii publicznej. Dlatego tak istotna jest wysoka dbałość o biznesowy wizerunek w sieci.
Internet to przestrzeń wymiany informacji, która stała się najważniejszym forum wyrażania społecznych przekonań. Należy zauważyć, że sieć na przestrzeni lat stała się wiodącym instrumentem komunikowania we współczesnym społeczeństwie. Dowód? Według danych pochodzących z badania PBI Gemius w Polsce już w 2016 roku mieliśmy znacznie ponad 19 milionów użytkowników najpopularniejszego serwisu społecznego Facebook oraz około 3 miliony użytkowników serwisu Twitter, nie wspominając o bijącym rekordy popularności Instagramie. Obecnie użytkowników tych mediów społecznościowych jest znacznie więcej.
Natomiast z opracowań raportów przygotowanych przez agencję SW Research wynika, że około 3% Internautów, korzystając z poczucia anonimowości, codziennie pozostawia w sieci negatywne opinie, a aż 10% publikuje hejt regularnie kilka razy w ciągu tygodnia. Te dane wskazują jak wielki potencjał marketingowy kryje w sobie Internet. To narzędzie, które może pomóc Ci zdobyć, jak i stracić rzeszę klientów. Dlatego oprócz jego potencjału reklamowego warto być w pełni świadomym, że pojedynczy wpis może generować pojawienie się kolejnych o podobnym charakterze.
Wykorzystując sieć i jej potencjał komunikacyjny hejterzy doprowadzają do uderzającej w wizerunek przedsiębiorstwa dyskusji docelowo kreującej tzw. czarny PR. Nadmierny i regularny hejt może, więc stać się przyczyną Twojego bankructwa… Skutecznie będzie on wywoływał uprzedzenia w każdym, potencjalnym kliencie lub wspólniku, o pracownikach nie wspominając. Opinia o produkowaniu złych produktów, świadczeniu złych usług czy prowadzeniu bardzo złej polityki zatrudniania rozprzestrzenia się szybciej niż myślisz – na początku lokalnie, a w późniejszych konsekwencjach także globalnie.
Przedsiębiorstwo przez hejt może stać się niewiarygodne nie tylko dla nowych klientów, czy wspólników, ale także dla dotychczasowych kontrahentów. Na skutek tego będziesz otrzymywał coraz mniejsze dochody, co może doprowadzić do upadku Twojego biznesu szybciej niż myślisz. Jak temu zapobiec?
Znamy skuteczny sposób na hejt
Aby uniknąć drobnych, złośliwych i najczęściej zakłamanych komentarzy w sieci, warto uciec się do sprawdzonych przez innych przedsiębiorców działań. Przede wszystkim należy zastanowić się, jaką formę walki z lokalnym hejtem przyjmujemy. Czy będziemy za pomocą monitoringu sieci walczyć z nim samodzielnie, co bywa często bardzo czasochłonne, czy może zatrudnimy specjalistów?
Warto wiedzieć, że nie mając odpowiednich narzędzi oraz wiedzy na temat usuwania negatywnych opinii w Internecie niewiele można osiągnąć. Niezbędne będą ku temu liczne szkolenia i praktyka. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc w walce z hejtem do grona profesjonalistów. Dla nich dbałość o pozytywny PR oraz konsekwentna walka z hejtem to chleb powszedni.
Sporym doświadczeniem i sukcesami w tym zakresie cieszy się Warsaw Media House. Poprzez kompleksowy monitoring Internetu agencja bardzo szybko znajduje negatywne komentarze na temat wybranych przedsiębiorstw. Dzięki znajomości instrumentów prawnych dotyczących usuwania hejtu w sieci Warsaw Media House skutecznie chroni wizerunek polskich przedsiębiorstw egzekwując od administratorów likwidacje negatywnych opinii.
Dodatkowo wśród zadań wykonywanych przez Warsaw Media House znajduje się popularny marketing szeptany, który jest niezbędny w budowaniu pozytywnego PR przedsiębiorstwa w cyberprzestrzeni. Warto wiedzieć, że przeprowadzony w profesjonalny sposób bardzo szybko przynosi pożądane efekty.
W trosce o dobry PR firmy powinieneś zatroszczyć się także o działania z zakresu SEO. Lepiej, aby w wyszukiwarce Google po wpisaniu nazwy przedsiębiorstwa w pierwszych wynikach wyszukiwania pojawiły się pozytywne informacje, a nie rażący w dobre imię firmy hejt. Dlatego wśród działań podejmowanych przez niezawodny w walce z internetową mową nienawiści Warsaw Media House, znajdują się usługi z zakresu pozycjonowania. Stanowią one gwarancje kreacji pozytywnego wizerunku każdego przedsiębiorstwa w wyszukiwaniach.
Wybierając specjalistów, którzy mieliby podjąć się walki z hejtem dotyczącym Twojej firmy kieruj się rekomendacjami dotychczas zadowolonych z ich usług klientów. W przypadku Warsaw Media House przedsiębiorcy, którzy skorzystali z pomocy są zadowoleni z efektów pracy grona ekspertów. Szybkie reagowanie na pojawiający się w sieci hejt oraz prężne działanie w kierunku poprawy nadszarpniętego wizerunku to sztandarowe cechy polecanej agencji.
Pamiętaj, że dbając o swój PR w biznesie jesteś w stanie osiągnąć sukces. Natomiast poważne zaniedbanie tego obszaru może zakończy się stratami wizerunkowymi i finansowymi przedsiębiorstwa. Zdecydowana większość współczesnych konsumentów podejmuje obecnie decyzje zakupowe w oparciu o informacje, które na temat danego producenta znajduje w sieci.
Postaraj się, aby o Twojej firmie mówiono dobrze zarówno na lokalnych forach, jak i w globalnych serwisach społecznościowych. W ten sposób masz ogromną szansę na to, aby odnieść sukces. Nie czekaj, aż z hejtem upora się konkurencja lub negatywne opinie na Twój temat odciągną od Twojego brandu ostatnich klientów. Przeciwdziałaj hejterom zanim ich działania natężą się ze zdwojoną siłą. Z pomocą zespołu profesjonalistów z Warsaw Media House wykorzystasz Internet jako kolejne źródło zarobku. Więcej informacji na temat rekomendowanej agencji możesz znaleźć tutaj.
Pamiętaj, że w przypadku walki z hejtem nie warto zwlekać, warto działać. Niech anonimowość Internautów w żaden sposób nie przekłada się na obniżenie rentowności Twojego biznesu. Chroń swój wizerunek i spełniaj przedsiębiorcze marzenia.
O autorze:
Piotr Sulewski, Prezes Zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).