Rynek podcastowy charakteryzuje się niezwykle dynamicznym wzrostem. Aktualnie na świecie dostępnych jest około 2 milionów kont podcastowych, które do tej pory wyemitowały około 48 milionów odcinków. Szacuje się, że w samym USA do 2028 roku rynek ten będzie rósł w tempie przekraczającym 27% rocznie (wskaźnik CARG). Zespół Hintech, który stworzyli dwaj doświadczeni managerowie, zauważył niszę dotyczącą monitoringu podcastów 1,5 roku temu.
– Nieustannie widzimy rosnący potencjał tego segmentu mediów. Od momentu powstania spółki odbyliśmy dziesiątki rozmów z uczestnikami rynku reklamy w podcastach. Z przeprowadzonych rozmów jasno wynika, że na rynku brakuje wiarygodnego miejsca z informacjami dotyczącymi podcastów. Brakuje zarówno poprawnej kategoryzacji podcastów ze względu na tematykę, jak i danych liczbowych dotyczących liczby odsłuchów, pobrań, opinii czy komentarzy. – komentuje zapotrzebowanie rynku Wojciech Gilewski, Co-Founder i CEO Hintech. Na problem braku takich informacji zwracają uwagę przede wszystkim firmy zajmujące się marketingiem, PR oraz badawcze i monitorujące Internet. Brak takich informacji utrudnia możliwość podejmowania współpracy z podcasterami. Na podobne braki danych zwracają uwagę także sami twórcy, którzy często nie wiedzą kto jest ich słuchaczem oraz jak duże mają audytorium.– dodaje Gilewski, który swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w banku ING, gdzie rozwijał projekty w ramach Innovation Lab.
Hintech skupia się obecnie na rynkach anglojęzycznych, gdzie oferuje dwa produkty. Pierwszym z nich jest wspomniana platforma do bieżącej analizy udostępnianych odcinków w internecie, czego efektem jest powiadamianie użytkownika o wystąpieniu w podcastach wskazanych przez niego fraz kluczowych. Zespół, swoim klientom oferuje także wyszukiwarkę haseł, dzięki której możemy znaleźć opublikowane dotychczas odcinki zawierające wskazane słowa.
– Nasza technologia pozwala na pozyskiwanie i bieżące analizowanie danych z platform streamingowych takich jak np. Spotify, czy Google Podcast, platform hostingowych oraz bezpośrednio z kont podcasterów. Użytkownik, korzystający z platformy Hintech PR oferowanej w modelu SaaS otrzyma informacje takie jak tematyka nagrań, zasięgi danych podcastów, marki z jakimi współpracują twórcy, czy też ich dane kontaktowe. – wylicza funkcjonalność platformy Radosław Baczyński, Co-Founder i CTO Hintech. Nasz drugi produkt, czyli wyszukiwarka sposobem działania przypomina Google. Wystarczy wpisać interesujące nas hasło i otrzymamy wyniki w postaci odcinków zawierających wskazaną frazę. – dodaje Baczyński, który wcześniej przez blisko osiem lat związany był z polskim startupem Docplanner.
Tylko w 2020 roku, blisko 330 milionów osób słuchało podcastów przynajmniej raz w miesiącu, co stanowi 60 milionów więcej niż w roku poprzedzającym. Według szacunków do 2024 roku grupa regularnych słuchaczy tego medium wyniesie około 500 milionów osób. Szanse na tym rynku dostrzegł Fundusz SpeedUp Bridge Alfa będący częścią grupy funduszy inwestycyjnych SpeedUpGroup, który zainwestował milion złotych w Hintech.
– Spółka prowadzi działalność w obszarze analizy i zbierania danych o podcastach w celach optymalizacji i pozycjonowania reklam, co idealnie odpowiada na potrzebę podmiotów poruszających się w tym środowisku. Chociaż rynek podcastowy istnieje już od około 17 lat to dopiero w ostatnich latach możemy zaobserwować znaczny wzrost popularności samych podcastów oraz ich potencjału marketingowego. Sama wartość tego rynku jest szacowana na 14,25 mld USD, z prognozą wartości 94,88 mld USD w 2028 roku. Przez swój szybki wzrost staje się on atrakcyjną platformą dla prowadzenia działalności agencji reklamowych, które dotychczas nie były mocniej zaangażowane w ten obszar. – uzasadnia inwestycję Tomasz Czapliński, Członek Zarządu SpeedUp Bridge Alfa.
Pozyskany kapitał Hintech planuje przeznaczyć na dalszy rozwój swojej technologii. W najbliższych miesiącach zespół rozszerzy funkcjonalność platformy o możliwość agregowania dodatkowych danych, takich jak demografia słuchaczy, informacje o wcześniej realizowanych kampania marketingowych przez twórców, a także rozbudowaną wersję wyszukiwarki. Już teraz zainteresowani rozwiązaniem opracowywanym przez spółkę mogą zapisać się do listy oczekujących na ich stronie internetowej. Równolegle zespół pracuje nad rozszerzeniem monitoringu o dane z platformy Twitch.