Historia sukcesu Birchbox – case study

Dodane:

Filip Puczyński Filip Puczyński

Udostępnij:

Subskrypcyjny e-commerce (potocznie zwany “subcom”) na wielu rynkach stał się bardzo popularnym modelem biznesowym. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, a nawet Australii zakupy abonamentowe nie są niczym nowym. Przykładem jednego z najpopularniejszych sklepów subskrypcyjnych na świecie jest Birchbox, z którego dziś korzysta ponad 800 tysięcy klientów na całym świecie. Poznajcie historię sukcesu tego e-sklepu.

Birchbox zajmuje się sprzedażą kosmetyków dla kobiet oraz mężczyzn. W Polsce najpopularniejsze firmy działające w analogicznym modelu to Shinybox oraz beGlossy, które miesięcznie obsługują kilka tysięcy subskrybentów.

Projekt wystartował we wrześniu 2010 roku, czyli prawie 5 lat temu, a jego założycielami były dwie młode kobiety: Katia Beauchamp oraz Hayley Barna – absolwentki Uniwersytetu Harvarda. W pierwszym roku działalności projekt zdobył zainteresowanie 660 subskrybentów. Na samym początku jej działalności, skierowany był wyłącznie do kobiet, a cena pojedynczej subskrypcji wynosiła 10 dolarów.

Birchbox notował niesamowity wzrost sprzedaży i rozpoznawalności marki. Już po siedmiu miesiącach obecności na rynku z usługi korzystało 22 tysiące subskrybentów, co przy średniej cenie dziesięciu dolarów za paczkę dawało bardzo ciekawy wynik finansowy. Łatwo policzyć, że mówimy tu o około 220 tysiącach dolarów przychodu miesięcznie. Taki skok zainteresowania, to ponad 4 tysiące % wzrostu w stosunku do pierwszych miesięcy. Lwia część produktów do paczek pozyskiwana była (i jest!) na bardzo preferencyjnych warunkach – w postaci próbek.

Następnym krokiem w rozwoju firmy była globalna ekspansja. W ten sposób Birchbox, po szybkim sukcesie w Stanach Zjednoczonych, zaczął zdobywać europejski rynek. Paczki z kosmetykami można było subskrybować także w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz Francji. Dodatkowo w kwietniu 2012 roku firma poszerzyła swoją ofertę, udostępniając specjalne wersje dla mężczyzn, które były analogicznymi zestawami z męskimi produktami.

Po czterech latach projekt stał się globalną marką. Odniósł jeden z największych sukcesów w branży subskrypcyjnej. Birchbox zatrudnia 250 pracowników na całym świecie, a z usługi korzysta już osiemset tysięcy subskrybentów. Kwestią chwili jest przekroczenie magicznej bariery pierwszego miliona abonentów.

Warto również zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie subskrypcją w Polsce. Na naszym rodzimym rynku istnieje już co najmniej kilkanaście firm, które swoje produkty oferują właśnie w modelu abonamentowym, pozwalającym na utrzymanie klientów w usłudze bez dodatkowych nakładów. Głównymi zaletami prowadzenia takiej działalności są niskie koszty wejścia na rynek. Szczególnie, kiedy ma się możliwość sprzedawania własnego produktu. 

Po drugie dzięki subskrypcji możesz zapomnieć o stałym magazynowaniu towarów – przynajmniej na początku. Oznacza to, że partner ma możliwość zbierania zamówień do konkretnego dnia, a potem na przykład z tygodniową przerwą, może skupić się na przygotowaniu paczek do wysyłki. I tak cyklicznie, co miesiąc, co dwa tygodnie. W zależności od modelu, który przyjmie i produktu, który sprzedaje.

Filip Puczyński

CEO Subcom.me

Założyciel subskrypcyjnego sklepu PsiaPaka.pl. W przeszłości twórca agencji youth marketingowej Brandstarter oraz organizator Akademii Mobile. Obecnie związany z Subcom.me – platformą sklepów subskrypcyjnych. Prywatnie miłośnik ambient marketingu, nowych technologii oraz wybredny piwosz.