I Ty możesz zostać akcjonariuszem, czyli crowdfunding udziałowy

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Equity crowdfunding, czyli grupowe finansowanie udziałowe, nabiera rozpędu. Z tegorocznego raportu Komisji Europejskiej wynika, że wartość rynku crowdfundingu udziałowego w Europie w latach 2013-2014 urosła aż o 167 proc..

Projekty equity crowdfundingowe przyciągają zwłaszcza drobnych inwestorów, szukających alternatywy dla tradycyjnych instrumentów finansowych.

Zdjęcie główne artykułu by unsplash.com 

W 1997 roku Internauci ze Stanów Zjednoczonych sfinansowali trasę koncertową zespołu Marillion. To wydarzenie, które miało miejsce prawie 20 lat temu, określa się jako symboliczny początek crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego. Obecnie, na rynku crowdfundingu wybija się zwłaszcza model grupowego inwestowania udziałowego. 

Nagroda jako zwrot z inwestycji

Przez ostatnie lata crowdfunding zrobił na całym świecie zawrotną karierę, głównie dzięki działalności takich platform jak Kickstarter, gdzie w zamian za drobne, finansowe wsparcie danego projektu, Internauta otrzymuje nagrody, gadżety, czy też możliwość nabycia wybranego produktu na preferencyjnych warunkach. Ten rodzaj finansowania społecznościowego jest więc powszechnie określany jako „crowdfunding z nagrodami” i sprawdza się szczególnie w przypadku projektów kulturalnych i rozrywkowych. Wynika to głównie z naszej mentalności – znacznie prościej jest wesprzeć ulubionego pisarza czy zespół, niż nikomu nieznany start-up biznesowy.

Zostań współwłaścicielem firmy

W ostatnich latach swoje pięć minut przeżywa equity crowdfunding, czyli crowdfunding udziałowy. Mechanizm jego działania jest prosty – w zamian za przekazanie określonego kapitału na realizację danego projektu otrzymujemy udziały w firmie, a także możliwość partycypacji w jej przyszłych zyskach. W przeciwieństwie do crowdfundingu „z nagrodami”, gdzie wspieramy dany projekt z czystej sympatii czy ciekawości, w przypadku equity crowdfundingu przystąpienie do danego przedsięwzięcia traktowane jest jako mniejsza bądź większa inwestycja. Tego typu forma finansowania przyciąga więc zwłaszcza drobnych inwestorów. 

Polska w ślad za Europą

Z raportu Komisji Europejskiej opublikowanego w maju br. wynika, że europejski rynek equity crowdfundingu rozwija się wręcz w galopującym tempie, głównie w takich państwach, jak Wielka Brytania, Francja oraz Niemcy. Zgodnie z danymi zawartymi we wspomnianym raporcie, wartość rynku crowdfundingu udziałowego w Europie w latach 2013-2014 skoczyła aż o 167 proc. W Polsce grupowe finansowanie udziałowe to wciąż mało znane zjawisko, ale jednocześnie polski rynek equity crowdfundingu jest rynkiem bardzo perspektywicznym. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba platform specjalizujących się w tej formie finansowania, jak również zrealizowane przez nie projekty. 

Klucz do sukcesu

Crowdfunding udziałowy cieszy się dużym powodzeniem zwłaszcza w branży technologicznej, gdzie finansowane grupowo są innowacyjne start-upy. Na polskim podwórku z sukcesem zrealizowano już też crowdfundingowe projekty związane z branżą FMCG, finansów, czy rynkiem nieruchomości. Jak twierdzą eksperci, niemal każdy projekt może być sfinansowany na zasadzie crowdfundingu. W przypadku equity crowdfundingu kluczowy jest dobry, atrakcyjny inwestycyjnie koncept, profesjonalne przygotowanie propozycji projektu, w tym dogłębna analiza związanych z nią ryzyk, działania promocyjne mające na celu skuteczne dotarcie do potencjalnego inwestora, a także zaufanie społeczne.

– To, że w projekcie crowdfundingowym bierze udział przeciętny Kowalski z niewielkim kapitałem to wartość i sens finansowania grupowego, ale w przypadku polskiego rynku, gdzie idea ta jest w początkowej fazie rozwoju – może to być też dużą przeszkodą, właśnie z racji niskiej świadomości i braku zaufania do tego typu przedsięwzięć – twierdzi Artur Kaźmierczak, prezes zarządu Mzuri CFI 4, spółki crowfundingowej działającej w branży nieruchomości, która została uruchomiona na początku września br. i w przeciągu 2 tyg. pozyskała aż 7 mln zł. Z drugiej strony, akcja crowdfundingowa może być okazją do budowania wizerunku i silnej marki firmy właśnie poprzez zintensyfikowane działania PRowe i marketingowe.

Bezpieczeństwo inwestycji

Pomimo relatywnie niskiej świadomości społecznej odnośnie crowdfundingu udziałowego eksperci przekonują, że inwestowanie społecznościowe ma wiele zalet, w tym przede wszystkim bezpieczeństwo inwestycji. – Equity crowdfunding to propozycja przede wszystkim dla drobnych inwestorów, którzy póki co nie mają zbyt dużych możliwości inwestowania relatywnie niewielkiego kapitału. Jak z każdym projektem, z inwestycjami crowdfundingowymi wiąże się oczywiście ryzyko biznesowe, niemniej nasze projekty są realizowane przede wszystkim po skrupulatnej weryfikacji wszelkich możliwych ryzyk – dodaje Artur Kaźmierczak. 

Grupowe finansowanie udziałowe to w Polsce nadal temat niszowy, ale posiadający ogromny potencjał. Być może, w niedalekiej przyszłości, equity crowdfunding stanie się dla Polaków nie tylko ciekawą ale i powszechną alternatywą dla lokaty w banku.