Ile kosztuje aplikacja mobilna dla startupu i co należy wziąć pod uwagę przy wycenie. Poradnik dla przedsiębiorców

Dodane: 02.11.2020

Jan Kamiński

Udostępnij:

Na rynku aplikacji od lat dominują urządzenia z dwoma systemami oprogramowania – Android i iOS. Ich udział w rynku wynosi 99%. Prawie 75% użytkowników wybiera oprogramowanie na Androida.
Dla porównania prawie 25% wiernych jest oprogramowaniu Apple, które uważa za niezwykle intuicyjne, proste w obsłudze, spełniające ich wysokie wymagania i charakteryzujące się wysoką estetyką wykonania. Właściciele firm z kolei często zastanawiają się, jaki jest koszt stworzenia tego typu aplikacji. Jak dokładnie wyceniane są aplikacje or od czego to zależy? Jak wygląda proces tworzenia aplikacji? Na te pytania, postaram się odpowiedzieć. 

Dlaczego aplikacja mobilna iOS i Android?

Nie da się ukryć, że konkurencyjny system iOS z roku na rok zyskuje na popularności. Rynek Androida staje się również coraz bardziej atrakcyjny dla nowych programistów. Jednak klienci zwykle najpierw decydują się na tworzenie swoich produktów na platformę App Store. Czemu? Z biznesowego punktu widzenia dużo bardziej opłacalne wydaje się podjęcie decyzji o stworzeniu aplikacji, która po zakończeniu zostanie wdrożona w Appstore.

Statystyki wskazują, że 25% aplikacji opublikowanych na platformie Appstore przynosi ich twórcom zysk w wysokości co najmniej 5000 $  miesięcznie. Z kolei tylko 16% aplikacji platformy Google Play może wykazywać takie wyniki. Użytkownicy urządzeń Apple są bardziej skłonni do pobierania płatnych aplikacji. Nie oznacza to, że każda aplikacja opublikowana na platformie App Store odniesie sukces, choć profesjonalny rozwój aplikacji ma duży wpływ na spełnianie oczekiwań.

Z drugiej strony, prawie trzy czwarte wszystkich urządzeń mobilnych współpracuje z systemem Androidem. Wielu specjalistów z branży wskazuje pełną swobodę w dostosowywaniu konfiguracji sprzętowej jako istotną zaletę. To jest główny powód, dla którego użytkownicy wybierają urządzenia z tym systemem. Android poradzi sobie z najnowszymi aplikacjami i systemami produkowanymi przez największe firmy na rynku i mniejsze. Android jest kompatybilny z większością aplikacji i systemów wydawanych zarówno przez duże, jak i małe firmy.

Użytkownicy smartphonów z systemami operacyjnymi iOS są przyzwyczajeni do intuicyjnych rozwiązań i mają problemy z przejściem na Androida. Jednak, udział Apple w rynku jest znacznie mniejszy. Użytkownicy iOS twierdzą, że aby korzystać z aplikacji przeznaczonych na Androida, musieliby uczyć się od zera. Jednak Android uważany jest za szybki i łatwy w użyciu. Nowoczesne smartfony z Androidem są idealne dla osób, których nie stać na znacznie droższe urządzenia Apple i chcą korzystać ze wszystkich najnowszych systemów i aplikacji. Aplikacje na Androida są również idealne dla zaawansowanych technicznie użytkowników, którzy marzą o pełnej kontroli nad konfiguracją swoich urządzeń mobilnych.

Z tych powodów warto przemyśleć, czy nie chcemy dla swojego startupu przygotować aplikacji od razu dla obu systemów operacyjnych. Dzięki temu mamy większą szansę na szerszy zakres swojej aplikacji mobilnej i sukces swojego startupu. 

Co należy wziąć pod uwagę przy wycenie aplikacji?

Koszt stworzenia aplikacji mobilnej jest określany przez rodzaj i charakter jej funkcjonalności, które mogą być w niej zawarte. Ma to bezpośredni wpływ na ostateczny koszt aplikacji. Lista funkcji wpływających na ostateczną cenę może obejmować m.in.:

  • powiadomienia push, 

  • zakupy w aplikacji, 
  • streaming, 
  • logowanie użytkownika i jego profil, 
  • tryb offline 
  • treści multimedialne (takie jak emotikony), 
  • geolokalizację,
  • integrację z Google Maps,
  • komunikatory,
  • i wiele, wiele innych zależnych od rodzaju oferowanego produktu czy usługi. 
  • Posiadanie takiej listy będzie niezbędne podczas omawiania projektu z dowolnym software house’em lub agencją, której planujesz powierzyć stworzenie swojego produktu. Zastanów się, które funkcje są niezbędne, a które oceniasz jako tzw. “mile widziane”.

    Warto to przemyśleć, ponieważ musisz wiedzieć, że każda funkcja z Twojej listy zostanie odzwierciedlona w końcowym rozliczeniu. Dlatego warto wiedzieć, bez których z nich Twoja aplikacja mobilna będzie nadal działać zgodnie z przeznaczeniem, a jednocześnie realizować wszystkie założenia biznesowe, które planujesz myśląc o swoim startupie.

    Proces kreacji i developmentu – kto będzie pracował nad Twoją aplikacją mobilną

    Na ostateczną wycenę aplikacji będzie miało wpływ nie tylko doświadczenie specjalistów, którzy wezmą udział w tworzeniu aplikacji, ale także liczba osób w zespole. „Standardowy” skład zespołu zajmującego się tworzeniem aplikacji składa się z: projektanta UX i / lub UI, specjalisty QA lub całej grupy testerów w zależności od projektu aplikacji, dewelopera lub deweloperów (iOS i/lub Android). W skład takiego zespołu wchodzi również Project Manager, który organizuje ich pracę i odpowiada za wykonane etapy pracy. Kiedy potrzebujesz API opracowanego w swoim projekcie, zaangażowany będzie również Back-end developer.

    Im większy zespół, tym wyższa wycena. Załóżmy jednak, że dążysz do produktu końcowego wysokiej jakości, który również ma zostać ukończony w ograniczonym czasie. W takim przypadku musisz wziąć pod uwagę, że wybierając pracę z nieco mniejszym zespołem, wydłużysz czas potrzebny na stworzenie aplikacji mobilnej.

    Jak wygląda proces projektowania?

    Niektórzy uważają, że do stworzenia projektu potrzebny jest tylko projekt graficzny, który programista przekształci w gotowy produkt, którym możesz niemal od razu udostępnić w App Store czy Google Play. Niestety proces ten jest nieco bardziej skomplikowany. Z pewnością jednak znajdziesz firmę, która zapewni, że niewielka liczba specjalistów wkrótce zakończy projekt niewielkim nakładem pracy. Wszystko zależy od jego złożoności, ale jeśli chcesz mieć pewność, że Twój produkt będzie taki, jak sobie wymarzyłeś, powinieneś skupić się na złożonym procesie projektowania.

    Co składa się na koszt tworzenia aplikacji mobilnej?

    Rozwój każdej aplikacji powinien opierać się na sprawdzonym i ustrukturyzowanym procesie. W Applover, naszą model pracy, przedstawiamy na samym początku, wysyłając do klientów nasz Process Book. Każdy projekt aplikacji mobilnej zaczyna się od „briefu” wysłanego do klienta. Brief to dokument, w którym umieszcza się pytania pozwalające poznać wstępne założenia projektu i oczekiwania jego pomysłodawców. Dzięki niemu można przygotować wstępną, niezobowiązującą wycenę. Kolejnym etapem związanym z rozwojem aplikacji mobilnej w dobrych software house’achjest faza warsztatowa. W Applover, składa się z dwóch spotkań warsztatowych. Podczas takich spotkań wraz z zespołem klienta konfrontujemy wymagania projektowe z możliwościami technologicznymi. Dzięki tego typu spotkaniom jesteśmy w stanie zasugerować właściwe rozwiązania i uzasadnić, dlaczego są one najbardziej rozsądne w kontekście konkretnej aplikacji. Po tym etapie jesteśmy gotowi do pracy nad rozwojem aplikacji. 

    Prawdopodobnie zauważyłeś, że klienci są również zaangażowani w proces tworzenia aplikacji mobilnych. Jest to niezwykle ważne, ponieważ są pomysłodawcami projektu i mają określone oczekiwania zarówno co do funkcjonalności, jak i biznesu. Projektanci i programiści muszą je poznać i dobrze zrozumieć. Tylko w ten sposób będą gotowi do realizacji projektu, który spełni oczekiwania klienta. Dlatego nie bój się zaangażowania w projekt. Jeśli nawiążesz współpracę z doświadczonym partnerem i przekażesz mu odpowiednio swoją wizję i potrzeby, nie tylko wesprze to proces developmentu, ale także pozwoli Ci być na bieżąco z jego realizacją.

    Koszt stworzenia aplikacji mobilnej

    Na polskim rynku, firmy IT wyróżniają się nietylko wysokiej jakości usługami technologicznymi, ale i przystępnymi cenami. Średnie stawki pracy programistów w Polsce wahają się od 120 do 250 pln (około 40-60 euro) za godzinę. Wreszcie stawka ta zależy od wymagań i stopnia zaawansowania projektu. Do tworzenia aplikacji mobilnej zawsze należy dobrać zespół, który ma doświadczenie w podobnych projektach, dzięki czemu możemy dostarczony projekt na najwyższym poziomie. 

    Jaki budżet należy wziąć pod uwagę planując tworzenie niestandardowych aplikacji mobilnych? 

    Wiele tworzonych obecnie aplikacji to projekty charakteryzujące się niestandardową logiką, dlatego większość z nich jest klasyfikowana jako aplikacje niestandardowe. Jeśli planujesz przygotować aplikację na więcej niż jedną platformę, koszt developmentu wzrośnie. Ceny zaczynają developmentu aplikacji na jedną platformę (iOS lub Android) zaczynają się od 70 000 – 100 000 pln. Przy developmencie na obie platformy (iOS, Android i back-end development (API) można spodziewać się kosztu w okolicach 160 000 pln (35 000 euro).

    Powyższe stawki różnią się jednak w zależności od funkcjonalności, które musisz mieć w swoim projekcie. Tylko dzięki dokładnej specyfikacji funkcji aplikacji mobilnej, specjaliści IT mogą przygotować wycenę przed rozpoczęciem prac. Wówczas możesz mieć pewność, że Twój projekt jest dobrze wyceniony, a jego ostateczny koszt nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem.

    Tworzenie aplikacji mobilnych – jak wybrać partnera IT

    Każdy projekt jest inny. Dlatego do każdego należy podejść indywidualnie. Jeśli oczekujesz wysokiej jakości produktu końcowego, warto zwrócić uwagę na to, z kim chcesz go realizować. Jak przebiega komunikacja, czy firma ma podobne projekty w swoim portfolio, a także sprawdzić jej oceny, np. na Clutchu, portalu, który weryfikuje firmy IT i umożliwia klientom ocenić ich usługi. 

    Autor: Jan Kamiński, Co-Founder i Head of Sales w Applover, a full-stack digital agency, wyróżnionej w 2019 roku przez Deloitte jako „Rising Star” w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Entuzjasta startupów. Uważa, że ​​budowanie długotrwałych relacji biznesowych jest kluczem do sukcesu. 

    icon-112px-padlock Created with Sketch.

    Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem