Na co dzień zespół akceleratora KPT ScaleUP, działający w Krakowskim Parku Technologicznym, na brak pracy nie narzeka. Poprzez poszczególne edycje swojego programu wsparcia startupów z ofertą dla Przemysłu 4.0, eksperci KPT ScaleUP prowadzą szeroki wachlarz działań na rzecz młodych technologicznych spółek. Na program półrocznej akceleracji składa się przede wszystkim możliwość bezpośredniej współpracy startupów z przemysłowymi gigantami (jak Grupa TAURON, PGNiG, Grupa Azoty), szkolenia i warsztaty, indywidualny mentoring oraz networking.
Wydawać by się mogło, że przy tak napiętym grafiku trudno będzie o uruchomienie kolejnej inicjatywy. A jednak. Impulsem do startu „Industrialnej Akademii” było zgromadzone przez lata pracy ze startupami doświadczenie. Specjaliści stojący za marką KPT ScaleUP postanowili podzielić się z founderami i przedsiębiorcami swoją wiedzą.
– Do tej pory naszym programem wsparcia objęliśmy 64 startupy, które z powodzeniem przeszły całą półroczną akcelerację. Aby wybrać te firmy, staranne przeanalizowaliśmy blisko 900 zgłoszeń. Wśród akcelerowanych firm prowadziliśmy również szczegółową ewaluację, dowiadując się, jak oceniane są nasze działania. Dzięki tak intensywnej pracy z polskimi startupami, wiemy nie tylko, z jakimi brakami się borykają. Wiemy także, jak efektywnie odpowiedzieć na ich potrzeby. I taki właśnie cel przyświecał nam podczas tworzenia Akademii – informuje Rafał Oświęcimka, specjalista ds. akceleracji w KPT ScaleUP.
Z sensem i na temat
Kluczowym elementem „Industrialnej Akademii” są trzy webinaria. Każde z nich poświęcone jest jednemu z trzech fundamentalnych dla prowadzenia startupem tematów: zarządzania biznesem w kryzysie, kreowaniu wiarygodnego wizerunku oraz pozyskiwanie klientów i budowanie biznesowych relacji. W każdym webinarium wystąpił przedstawiciel KPT ScaleUP oraz zewnętrzny, starannie wybrany ekspert.
W pierwszym webinarium kierowniczka KPT ScaleUP Angelika Popławska opisuje pozytywny wpływ akceleracyjnego wsparcia w trakcie pandemii, natomiast Agata Wierzbicka (COO intoDNA) w rozmowie z Bartoszem Józefowskim (wicedyrektor ds. Przemysłu 4.0 w Krakowski Parku Technologicznym) dzieli się swoimi life hackami z zakresu zarządzania startupem. Odpowiada też na pytanie, czy praca w startupie jest rzeczywiście pracą w permanentnym kryzysie.
Druga odsłona Akademii tematów marketingowych. Przemysław Zieliński, odpowiedzialny za wizerunek akceleratora KPT ScaleUP, tłumaczył zagrożenia wynikające z nazbyt rozentuzjazmowanego podejścia do promocji, a Jacek Szlak, twórca i redaktor naczelny serwisu MarketingPrzyKawie.pl, wprowadził odbiorców w meandry trudnej sztuki storytellingu.
Trzeci odcinek to koncentracja na kwestiach sprzedażowych. Specjalistka ds. akceleracji Małgorzata Chmielewska opowiada, w jaki sposób akceleracja może pomóc startupom w zdobyciu pierwszego klienta, natomiast Przemysław Stanisz, współzałożyciel wielu odnoszących sukcesy przedsiębiorstw na rynku europejskim, podpowiadał, jak młode spółki powinny rozmawiać z korporacjami, z kim w tych korporacjach rozmawiać i jak budować z nimi relacje.
Kto pyta, nie błądzi
Ale nie samymi webinariami Akademia stała. Akcelerator KPT ScaleUP zbudował swoją renomę wiodącego przemysłowego akceleratora w Polsce także dzięki zaangażowaniu i szerokiemu, różnorodnemu programowi wsparcia dla młodych spółek. – Pracując nad programem Akademii, chcieliśmy uwzględnić jak najwięcej wartościowych treści, o których wiemy, że są potrzebne startupom. Zależało też nam na tym, aby Akademia była także platformą spotkań ekspertów z przedsiębiorcami, aby możliwa była interakcja między nimi i realny przepływ wiedzy. Dlatego po każdym z webinariów prowadziliśmy i konsultacje dla osób zainteresowanych zgłębieniem tematu lub chcących zadać konkretne pytanie – wyjaśnia Małgorzata Chmielewska, która również prowadziła jeden z eksperckich dyżurów.
Mieć pitch jak mistrz: czy to możliwe?
Uniwersum startupów opiera się na kilku fundamentach. Jednym z nich jest pitching – czyli umiejętność błyskotliwego, precyzyjnego oraz przekonującego prezentowania swojej oferty. To temat-rzeka, który mimo tego, że od wielu lat jest podejmowany przez znawców marketingu, wciąż sprawia trudności młodym przedsiębiorcom. Nic więc dziwnego, że i ten aspekt znalazł się w programie „Industrialnej Akademii”. Przemysław Zieliński poprowadził godzinną prezentację poświęconą pitchowaniu, a następnie odbył z siedmioma startupami indywidualne warsztaty dotyczące tworzenia prezentacji łączącej w sobie elementy wizerunkowe oraz sprzedażowe.
– Zgłaszały się do nas startupy na różnym etapie zaawansowania. Część spółek w ogóle nie dysponowała jeszcze pitchami, część prosiła o skorygowanie lub dopieszczenie posiadanych prezentacji, a jeszcze inne spółki chciały dowiedzieć się, jak rozwiązać konkretne problemy lub jak zwiększyć skuteczność swojej oferty – opowiada Przemysław Zieliński.
Coś do poduszki
Zwieńczeniem „Industrialnej Akademii” jest e-book. Znajdą się w nim treści wszystkich trzech webinariów, czyli łącznie aż sześciu wykładów. To propozycja dla tych, którzy nad słowo mówione przekładają słowo pisane i ze specjalistycznymi treściami wolą zapoznać się poprzez lekturę właśnie. E-book będzie także porządkował treści zaprezentowane podczas webinariów. Tym samym, publikacja stanowić będzie cenne źródło wiedzy, po które będzie można sięgnąć w każdej chwili.
To zresztą kolejna w tym roku publikacja dla startupów i o startupach, przy której zaangażowany był zespół KPT ScaleUP. Niedawno ukazał się „Radar Innowacji Przemysłu 4.0”, czyli starannie wyselekcjonowany zbiór polskich i fińskich startupów, które albo już zaczęły mieszać, albo właśnie namieszają w Przemyśle 4.0. Wcześniej światło dzienne ujrzała publikacja przybliżająca przebieg akceleracji i jej znaczenie dla rozwoju startupu – do pobrania tutaj.
Spoglądając na wysoką popularność tej odsłony „Akademii” – mierzoną w liczbie uczestników webinariów, wyświetleń filmów oraz odzewem startupowej społeczności – można spodziewać się, że ta inicjatywa akceleratora KPT ScaleUP doczeka się swojej kontynuacji.
Projekt „Industrialna Akademia dla Startupów KPT ScaleUP” był realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Artykuł powstał we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym