Innovation Nest – misja USA, cz. 5: Business of business

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

„Nie znam bardziej aroganckiej grupy ludzi niż partnerzy funduszy Venture Capital z Sand Hill Road!” mówi jeden z partnerów funduszu VC z Sand Hill Road i dodaje: „nawet konsultanci z McKinsey tacy nie są…”

„Nie znam bardziej aroganckiej grupy ludzi niż partnerzy funduszy Venture Capital z Sand Hill Road!” mówi jeden z partnerów funduszu VC z Sand Hill Road i dodaje: „nawet konsultanci z McKinsey tacy nie są…”. Nie dajmy się zwieść, nie chodzi o arogancję w zwykłym tego słowa znaczeniu 🙂 – ona raczej przejawia się w przekonaniu, że Dolina Krzemowa jest epicentrum światowej innowacji… i jest to samospełniająca się przepowiednia! Ten ekosystem faktycznie działa i przyciąga najlepszych, dlatego Krzemowa Dolina JEST centrum światowej innowacji w technologiach cyfrowych i nie tylko.

Niektóre fundusze są nadzwyczajnie kompetentne, posiadają nadzwyczajne kontakty i pracują nadzwyczaj ciężko. Ale jeśli się współtworzyło setki firm wartych dziś powyżej 1 miliarda dolarów każda, w tym największe marki, to się ma kompetencje i kontakty oraz trzeba pracować – wszystko w wymiarze nadzwyczajnym!

Peter Thiel założył fundusz Founders Fund. Proponując im współpracę, trzeba odpowiedzieć na kilka pytań. Jedno z nich jest następujące: jeżeli miałbyś bardzo dużą moc obliczeniową do swojej dyspozycji, to co policzyłbyś? – liczy się wyobraźnia! Inne pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że zbiór zawierający wszystkie zbiory nie zwierające siebie zawiera siebie? – liczy się logika!

Cały proces rozwoju projektu jest dość przewidywalny: najpierw poszukiwanie kierunku strategicznego („market fit”), stworzenie prototypu i udowodnienie wartości projektu na jednym lub kilku klientach w zależności od rodzaju biznesu (jak to mój znajomy powiedział: „one unit of utility”), następnie wejście na rynek (właściwe pokazanie trakcji), w końcu – ekspansja.

Proces inwestycyjny przebiega równolegle: najpierw runda seed; tuż przed lub tuż po wejściu na rynek: runda A – finansowania; właściwe finansowanie VC to runda B. Jesteś na nią gotowy kiedy masz 1 mln użytkowników, a najlepiej 3 miliony (zwłaszcza w przypadku, gdy użytkownicy nie płacą za podstawową usługę), a w biznesach B2B potrzebne jest 100 klientów mniejszych lub kilku większych.

Motywacją przedsiębiorców jest stworzenie dobrej firmy, czyli takiej, która będzie służyła klientom, rozwiązywała ich problemy i jednocześnie będzie dużo warta. Pozyskanie inwestora, czy inne ważne momenty w życiu firmy to tylko etapy, środki do osiągnięcia tego celu. Mój znajomy ujął to bardzo trafnie: „We are in business of business, not in business of ideas”.

Piotr Wilam, Twitter: @piotrwilam

Piotr Wilam – przedsiębiorca, założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl. Business angel zaangażowany w Merlin.pl, a obecnie założyciel Innovation Nest, klastra zaawansowanych technologii. Z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.

 

 

 

Zobacz wszystkie teksty autora