O nowym przedsięwzięciu InPost poinformował portal Cashless, powołując się na informacje opublikowane na forach internetowych oraz grupach facebook’owych, zrzeszających specjalistów z branży e-commerce. Podobno, ma być to nowy kanał sprzedaży dla sklepów internetowych, wykorzystujący sztuczną inteligencję.
Rzecznik prasowy firmy, Wojciech Kądziołka, zapytany przez redaktora naczelnego portalu Cashless o nową usługę, nie skomentował doniesień – ale również ich nie zdementował.
Inteligentne rekomendacje InPostu
Według informacji z branżowych blogów i forów, InPost pracuje nad usługą opartą na rekomendacjach generowanych przez sztuczną inteligencję. System ma podpowiadać użytkownikom aplikacji mobilnej oferty sklepów, najlepiej dopasowane do ich potrzeb, na podstawie ich wcześniejszych danych zakupowych. Z kolei zamówienia złożone w ten sposób, będą mogły być od razu dostarczane na preferencyjnych warunkach do wybranego paczkomatu, co pozwoli firmie promować nowy kanał sprzedaży w e-commerce.
Zakupy w sieci zmieniają się
Jak zauważa portal Cashless, jeszcze nie tak dawno temu, bo w połowie lipca br., Rafał Brzoska, prezes InPostu, przewidywał, że koniec 2025 roku może oznaczać przełom w sposobie kupowania online.
– Mówiłem o tym na Impact25 kilka miesięcy temu, że dzięki AI zmieni się model kupowania w sieci – napisał Brzoska we wpisie w portalu X. Jak dodał, sposób kupowania już „zaczyna wpływać na zachowania zakupowe klientów oraz staje się autonomiczny i agnostyczny”.
Zdaniem prezesa InPost, zgodnie z nowym modelem kupowania w internecie, marka sklepu nie będzie miała znaczenia, albo będzie ono znacznie mniejsze.
A jak na doniesienia związane z nową usługą InPost reaguje Allegro? Eksperci, z którymi rozmawiał portal Cashless, wskazują, że platforma już się przygotowuje – m.in. przez zmianę zasad dostępu do API. Nowe ograniczenia uniemożliwią pobieranie danych o cenach, które mogłyby posłużyć AI InPostu do porównywania ofert i tworzenia rekomendacji.