VR, AR, uczenie maszynowe czy blockchain – technologie te coraz częściej znajdują swoje zastosowanie w medycynie. I świetnie, bo pomagają edukować lekarzy, wspierać proces diagnozy czy zapewnić pełne bezpieczeństwo Twojej historii choroby.

fot. MEDmeetsTECH

Jednak w rozwoju startupu medycznego, oprócz świetnego pomysłu i technologii, ważny jest również aspekt ludzki, a dokładnie odpowiedni zespół. Co zrobić, jeśli nie masz na pokładzie kogoś ze świata medycyny? Czy i kiedy warto skonfrontować pomysł z odbiorcą? Oraz najważniejsze - gdzie go szukać? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym tekście

Skonfrontuj pomysł z grupą docelową

Jedną ze złotych zasad budowania startupów jest konfrontowanie pomysłu na wczesnym etapie z grupą docelową. Niestety, w praktyce bardzo często pomysłodawcy nie robią tego w ogóle, lub robią to zbyt pobieżnie. W swojej pracy zawodowej łączę światy medycyny i biznesu. Wielokrotnie byłam świadkiem „miażdżenia” genialnych, w oczach twórców, pomysłów na zrewolucjonizowanie medycyny. 

Co najczęściej zawodzi? Startupowcy rozwiązują problemy, które nie stanowią głównego „pain” lekarza lub tworzą rozwiązania, które nie są możliwe do wdrożenia w placówce docelowej np. w przychodniach czy szpitalach. Może to być zbyt skomplikowany interfejs, czy czasochłonny proces rejestracji, konieczność wykorzystywania nowych urządzeń lub rejestracji na nowej platformie zbierającej dane. Czasami barierą jest brak zaufania lekarza do danej technologii lub pominięcie etapu walidacji u liderów opinii (key opinion leader). Jeśli pracujesz właśnie nad startupem medycznym oszczędź sobie czasu, nerwów i kosztów i jak najszybciej zwaliduj pomysł lub produkt na swoim rynku. 

Potrzebujesz konsultanta… skąd go wziąć?

Nowy członek zespołu, konsultant a może ekspert zewnętrzny do stałej współpracy? Skoro już wiesz, kogo potrzebujesz, czas zacząć poszukiwania. Jak najlepiej się za to zabrać oraz gdzie szukać? Poniżej znajdziesz cztery podpowiedzi, gdzie i jak warto zacząć.

Krok 1: Rekomendacja znajomych i konsultantów branżowych

Nie ma lepszego sposobu na znalezienie wartościowego pracownika lub eksperta niż rekomendacja znajomego. Zasięgnij języka wśród znajomych, może ktoś z nich ma w swoim kręgu osobę, której właśnie szukasz. Bezpośrednie rekomendacje mają podwójną korzyść – możesz nie tylko dowiedzieć się jak wygląda doświadczenie danej osoby, ale także dowiedzieć się jaki to typ człowieka. W przypadku współpracy z branżą medyczną ma to ogromne znaczenie – chcesz pracować z elastycznymi osobami otwartymi na nowe pomysły.

Dołącz do dyskusji branżowych prowadzonych na LinkedIn. Możesz mieć pewność, że osoby aktywnie uczestniczące w wymianie poglądów w grupach są chętne do współpracy. Może to być szczególnie interesujące źródło kontaktów zwłaszcza, jeśli chcesz komunikować się z ekspertami zagranicznymi. Dobrym pierwszym krokiem do nawiązania współpracy jest umieszczenie opisu problemu z call to action – a więc prośbą do twojej sieci kontaktów o polecenie ekspertów. Możesz się pozytywnie zdziwić rezultatem!

Krok 2: Wydarzenia branżowe

Uczestnictwo w wydarzeniach branżowych może być tym, czego potrzebujesz. Wyselekcjonuj najciekawsze pozycje na mapie eventowej Polski i zabierz dużo wizytówek. Przeskanuj także rynek pod kątem konkursów lub innych możliwości prezentacji swoich rozwiązań. Pozwoli Ci to w bardzo szybki sposób zebrać opinie od wielu osób. W zależności od potrzeb możesz skupić się na wydarzeniach, które z założenia gromadzą środowisko związane z innowacjami w medycynie, jak np. konferencja MEDmeetsTECH. Wybierając takie rozwiązanie wiesz, że spotkasz ludzi szukających nowych pól współpracy i rozumiejących funkcjonowanie świata startupów lub biznesu.  Czasami, lepszym rozwiązaniem może być pojawienie się na konferencji dedykowanej wąskiej specjalizacji – np. konferencji kardiologicznej lub spotkania farmaceutów prowadzących opiekę farmaceutyczną. 

Mnogość wydarzeń sprawia, że trzeba wybrać jedno z wielu obecnych na rynku wydarzeń. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie jak wyglądały poprzednie edycje lub zapoznanie się z opiniami uczestników lub prelegentów. 

Krok 3: Internet

Szukanie eksperta w Internecie, może przypominać szukanie igły w stogu siana. Postaraj się zawężać swoje poszukiwania do konkretnej specjalizacji. Szukaj raportów, analiz i osób wypowiadających się w mediach na interesujący Cię temat. Sprawdź jakie Fundacje działają w tym obszarze i skontaktuj się z ich ekspertami. Dowiedz się, kto wchodzi w skład rady programowej kierunków studiów typu zarządzanie w ochronie zdrowia lub konkretnych przedmiotów – np. mikrobiologii na Warszawskim Uniwersytecie Leków. Wyselekcjonuj kluczowe instytuty naukowe które mogą być źródłem inspiracji – może będzie to Narodowy Instytut Leków lub Instytut Kardiologii w Warszawie.

Krok 4: Portale ogłoszeniami o pracę

Jeśli wszystkie powyższe sposoby komunikacji zawiodły, możesz spróbować szukać członków zespołu na ogólnodostępnych portalach z ogłoszeniami o pracę. Specyfika środowiska medycznego polega między innymi na tym, że przedstawiciele środowiska preferują rozwiązania im dedykowane. Aby zwiększyć szanse na znalezienie odpowiedniej osoby, wybierz miejsca bliskie Twojemu idealnemu pracownikowi. Może to być branżowy portal z ogłoszeniami o pracę lub strona lokalnej instytucji reprezentującej daną grupę zawodową. 

Określ swoje potrzeby, wyjdź do ludzi i skonfrontuj swój pomysł z jego odbiorcą. Nawet najbardziej krytyczna opinia to wskazówka, która może zadecydować o być albo nie być Twojego projektu.

--

Justyna Uman-Ntuk 

Z wykształcenia magister farmacji, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Członkini zespołu naukowego na University of Central Lancashire w Wielkiej Brytanii, pracującego nad wykorzystaniem druku 3D na potrzeby spersonalizowanej medycyny i farmacji. Założycielka agencji event marketingowej innoMED. W ramach swojej pracy specjalizuje się w projektowaniu wydarzeń edukacyjno-networkingowych w tematyce innowacyjnych technologii w medycynie. Współtwórczyni MEDmeetsTECH - platformy łączącej świat medycyny, technologii oraz biznesu.

 

Komentarze (0)